Kijk, dit zijn de tips waar ik iets mee kan. Bedankt hiervoor.
@Riemke: ik heb bewust de ISO omhoog geschroefd om een hogere sluitertijd te kunnen kiezen omdat de mensen veel te veel bewogen. Vanwege deze snellere sluitertijd heb ik de compensatie gezocht in de ISO omdat de D3 daar makkelijk mee overweg kan. En dit is allemaal weer mogelijk vanwege het superieure TTL flitssysteem van Nikon. Voor de zekerheid wel hier en daar de grijskaart gebruikt. De WB stond fixed op 3800K en de afwijking was zo goed als nihil.
@Skippy: De techniek begin ik langzamerhand een beetje onder de knie te krijgen, nu de compositie. Je hebt helemaal gelijk, het is veel te eentonig. Wordt aan gewerkt.
@Flitslicht: Ik vind het ontzettend knap dat je zag dat ik kleurgels heb gebruikt. Het antwoord is dus ja, de SB-900 voorzien van 1/2 CTS (WB op ISO 3800K fixed) en in de keuken 1/2 CTG. In de zaal hingen allerlei gloeilampen en spots die met de zachte "zalm" achtige gel (Lee filters, kleur straw) goed overeen kwamen. In de keuken hingen allemaal TL-bakken. Ik heb mijn filter verwisselt met een groene gel om zodoende met de licht-kleur gelijk te zijn. De flitser was eveneens voorzien van een halve snoot om rechtstreeks licht op de onderwerpen te vermijden. Flitscompensatie (FEC) stond wel vaak op +1 tot +2 omdat de afstand waar ik naar toe kon bouncen dermate ver van me vandaan waren dat hier de uitdaging lag. Naar ongeveer 50 flitsen kon ik de batterijen al vervangen

een paar reserve setjes batterijen is onontbeerlijk.
De foto in de keuken (#5) zie ik het geel niet zo, zo ongetwijfeld aan mijn lcd scherm liggen (notebook...). Die verdwaalde malloot, inderdaad jammer. Indien ik de foto crop vind ik hem te krap worden en voordat ik het weet mist Onno Kokmeijer (de rechter kok) een paar vingers....
Foto 10, de dames, daar ga ik helemaal in mee. Stom van me dat ik dit zelf niet gezien heb. Heb de ladies nogmaals in het photoshop badje gelegd en zie hier het resultaat
10-2)
Iedereen nogmaals hartelijk dank voor de feedback een complimenten.
Groet,
ALE