Dining with the Stars (+ Update 2)

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Dining with the Stars (+ Update 2)

Bericht door ALE » za nov 07 2009 11:36 pm

Vanaf maandag 16 november tot en met zondag 22 november kunnen fijnproevers in Nederland hun hart ophalen. In die week nemen bijna 70 Michelinsterren restaurants deel aan, Dining with the Stars, een speciale Restaurant Week. Restaurants als De Librije in Zwolle, Oud Sluis in Sluis, Yamazato in Amsterdam en Parkheuvel in Rotterdam, bieden in die week een vijfgangen diner aan voor € 50,-.

“Dining with the Stars biedt de deelnemende restaurants een mooie kans om zich te presenteren aan een breder publiek en de gasten kunnen voor een aangename prijs kennis maken met de top van culinair Nederland”, aldus culinair consultant Robert Kranenborg.

Afgelopen dinsdag was ik door Dennis uitgenodigd om met hem de kick-off van dit evenement in het Okura Hotel te Amsterdam vast te leggen. Ik zal proberen in 3 kleine series een impressie te geven van dit evenement, het Hotel Okura en het Japans restaurant Yamazato met haar keuken. Het zijn stuk voor stuk flitsfoto's die met één SB-900 tot stand zijn gekomen.

Dining with the Stars: Kick-off

1) Afbeelding

2) Afbeelding

3) Afbeelding

4) Afbeelding

5) Afbeelding

6) Afbeelding

7) Afbeelding

8] Afbeelding

9) Afbeelding

10) Afbeelding

11) Afbeelding

De volgende serie zal gaan over het interieur van Hotel Okura. Deze zal morgen worden gepost.
Alle op- en/of aanmerkingen zijn van harte welkom.
Cheers,

ALE
Laatst gewijzigd door ALE op di nov 10 2009 12:04 am, 3 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Dining with the Stars

Bericht door Nicole » zo nov 08 2009 9:52 am

Wat leuk zeg !! mooi geflitst zoals altijd ;)
De koks staan er erg leuk op..
NAS Buikpijn

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo nov 08 2009 10:10 am

Nette serie Arthur. Dit zijn ook niet de gemakkelijkste lichtomstandigheden.
De glazen, de witte koksjassen......moeilijk om dat juist belicht te krijgen, maar dat is uitstekend gelukt. Heb je voor de WB wederom je grijskaart ingezet?
Waar ik benieuwd naar ben is waarom je toch ondanks de D3 en het inzetten van de flitser de ISO nog zo hoog hebt staan?
Laat maar doorkomen, de interieurfoto's van Okura. :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo nov 08 2009 10:57 am

Toen ik de Exif's bekeek dacht ik hetzelfde als Riemke; hele moeilijke omstandigheden, desondanks uitstekende foto's dankzij prima beheersing van de techniek.
Fijne reportage, enige aanmerking is dat ik iets meer afwisseling in standpunt leuk zou vinden, m.n. van hoog naar beneden (tafels met gerechten, glazen, detailopname handen van de koks etc.).

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo nov 08 2009 11:14 am

Mooie serie, goed gebruik van de flitser. Heb je een kleurfilter op je flitser gezet of hebben ze daar lampen met daglicht WB? Want ik zie hier en daar meerdere lichtbronnen met bijna dezelfde kleur. Jammer van die verdwaasde fotograaf achter de sushi tafel, maar ja, dat heb je niet in de hand en het moment is mooi. Ik zou hem eraf croppen. Die opname vind ik ook iets te geel en dat is heel makkelijk te compenseren. Die foto van de drie dames is veel te blauw en valt daardoor uit de serie, dat is echt jammer. Valt ook best wel wat aan te doen. Goed werk!
ALE schreef: 5)
10)

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » zo nov 08 2009 1:58 pm

Kijk, dit zijn de tips waar ik iets mee kan. Bedankt hiervoor.

@Riemke: ik heb bewust de ISO omhoog geschroefd om een hogere sluitertijd te kunnen kiezen omdat de mensen veel te veel bewogen. Vanwege deze snellere sluitertijd heb ik de compensatie gezocht in de ISO omdat de D3 daar makkelijk mee overweg kan. En dit is allemaal weer mogelijk vanwege het superieure TTL flitssysteem van Nikon. Voor de zekerheid wel hier en daar de grijskaart gebruikt. De WB stond fixed op 3800K en de afwijking was zo goed als nihil.

@Skippy: De techniek begin ik langzamerhand een beetje onder de knie te krijgen, nu de compositie. Je hebt helemaal gelijk, het is veel te eentonig. Wordt aan gewerkt.

@Flitslicht: Ik vind het ontzettend knap dat je zag dat ik kleurgels heb gebruikt. Het antwoord is dus ja, de SB-900 voorzien van 1/2 CTS (WB op ISO 3800K fixed) en in de keuken 1/2 CTG. In de zaal hingen allerlei gloeilampen en spots die met de zachte "zalm" achtige gel (Lee filters, kleur straw) goed overeen kwamen. In de keuken hingen allemaal TL-bakken. Ik heb mijn filter verwisselt met een groene gel om zodoende met de licht-kleur gelijk te zijn. De flitser was eveneens voorzien van een halve snoot om rechtstreeks licht op de onderwerpen te vermijden. Flitscompensatie (FEC) stond wel vaak op +1 tot +2 omdat de afstand waar ik naar toe kon bouncen dermate ver van me vandaan waren dat hier de uitdaging lag. Naar ongeveer 50 flitsen kon ik de batterijen al vervangen :shock: een paar reserve setjes batterijen is onontbeerlijk.

De foto in de keuken (#5) zie ik het geel niet zo, zo ongetwijfeld aan mijn lcd scherm liggen (notebook...). Die verdwaalde malloot, inderdaad jammer. Indien ik de foto crop vind ik hem te krap worden en voordat ik het weet mist Onno Kokmeijer (de rechter kok) een paar vingers....
Foto 10, de dames, daar ga ik helemaal in mee. Stom van me dat ik dit zelf niet gezien heb. Heb de ladies nogmaals in het photoshop badje gelegd en zie hier het resultaat

10-2) Afbeelding

Iedereen nogmaals hartelijk dank voor de feedback een complimenten.
Groet,

ALE

Mas
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mas » zo nov 08 2009 2:38 pm

Ik vind het echt onwijs mooie foto´s, ben zelf ook aan het experimenteren met de SB-900. En alhoewel ik bij lange na nog niet resultaten behaal die in de buurt komen van jou Ale, is het een gerustelledne gedachte dat ik in elk geval al de huiste spullen in bezit heb .. :-)
http://marcels.webklik.nl/page/homepage" onclick="window.open(this.href);return false;

ALE
Clublid
Clublid

Re: Dining with the Stars (+ Update)

Bericht door ALE » zo nov 08 2009 5:24 pm

Dank je Mas, hierbij de beloofde update. Een paar foto's van de lobby en de bovenste etage van het Okura Hotel

12) Afbeelding

Een test met de SB-900 om een bundel licht op een punt te krijgen
13) Afbeelding

14) Afbeelding

15) Afbeelding

Later volgen nog een paar foto's van het Japanse restaurant.

Ik hoor het eventueel wel weer.
Groet,

ALE

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » zo nov 08 2009 5:35 pm

Zien flitsen, doet flitsen... 8) 8)
Vanmorgen je eerste serie bekeken, en na jouw uitleg van vorige week zaterdag is je verhaal nog duidelijker geworden hoe of je het doet.

(héél even off-topic)
Zelf vandaag ook bezig geweest en de eerste resultaten leverden een goed resultaat op... we blijven oefenen.. :mryellow:
(gauw weer on topic) :wink:

Heerlijke kijkplaten die door gebruik van de mooie flitstechniek een heel mooi resultaat opleveren..

:twisted: :twisted: kom op... :mryellow: waar is de rest... :lol:

Groeten Eelco & Monique :mryellow:
http://500px.com/EelcoVandeKamp

CU2

Bericht door CU2 » zo nov 08 2009 5:49 pm

Perfecte foto's ALE. Ook de 2e serie geeft een heel naturlijk beeld in de groetere ruimten
De flitstechniek geeft nagenoeg natuurlijke kleuren en geen hoge lichten.
De correctie op de blauwe dames is ook prima.

Vraag: kan een Metz 45 CT 3 ook met dezelfde kwaliteit als de Nikon SB 900 (met TTL) werken of moet ik daar maar niet aanbeginnen.

Groet,
CU2

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo nov 08 2009 6:07 pm

ALE schreef: De foto in de keuken (#5) zie ik het geel niet zo, zo ongetwijfeld aan mijn lcd scherm liggen (notebook...).
Dat geel vind ik in de sfeer ook minder bezwaarlijk. Het zou een fractie minder kunnen.
Eerder zie ik bezwaar in de koele en daarmee iets magenta/rozige huidstint van foto 3, (4), 8 in het gezicht van met name die keukenchef (ik weet niet hoe die heet). Te compenseren door de opname algemeen iets warmer te maken, en het restant aan magenta/roze dan te compenseren met de kleur/saturatie tool op het rode kanaal en dan met de eyedropper op het gezicht klikken, daarna de kleurwaarde (bovenste slider) wat naar rechts verschuiven.

Afgezien van de sfeervolle impressie als fotografisch beeld, vind ik van de vervolgfoto's de kleurtint toch niet echt lekker liggen. Met name te zien in de "witte" bloemfoto (EDIT: die is inmiddels door Arthur aangepast), maar ook die borden en die beker die op tafel staan bij foto 14. Er mag een kleur sfeertint in zijn, maar deze tinten lijken mij in perceptie te ver af staan van wat mij lijkt dat het zou moeten zijn. Ik zie iets "viezigs" in die kleurtint.
Nu besef ik best dat met dat menglicht van ook dat koele buitenlicht het erg moeilijk is om daarin een fraaie balans te krijgen, maar toch, ik mis er iets aan.

Je merkt ik ben heel kritisch, en het gaat er mij niet om, om je af te vallen, maar om je foto's naar een nog beter plan te krijgen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma nov 09 2009 11:41 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo nov 08 2009 6:12 pm

CU2 schreef: Vraag: kan een Metz 45 CT 3 ook met dezelfde kwaliteit als de Nikon SB 900 (met TTL) werken of moet ik daar maar niet aanbeginnen.
Dat kan prima.

MARS
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MARS » zo nov 08 2009 6:16 pm

Oei... dat zijn mooie foto's Arthur. Ondanks de zeer moeilijke omstandigheden prachtig ingeflitst.
Wel moet ik Leon gelijk geven op foto 8 de wat blauwe schaduwen op de gezichten.

De update helemaal perfect.

Groeten,

Marcel
http://www.marcelpostfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo nov 08 2009 6:30 pm

Ik bedoel dit. Aan met name de achtergrond kan je zien dat er toch nog wel flink wat geel uitgegaan is. Het hoofd van de kok wordt dan ook meteen minder roodachtig. Verder heb ik hem wat helderder gemaakt en daarna de tafel weer een beetje doorgedrukt. Zo past dit beeld beter bij de rest van de serie. Van mij mag je jezelf een leuke monitor cadeau doen :lol:

links bewerkt, rechts origineel
Afbeelding

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » zo nov 08 2009 6:46 pm

Léon Obers schreef:Je merkt ik ben heel kritisch, en het gaat er mij niet om, om je af te vallen, maar om je foto's naar een nog beter plan te krijgen.
Blijf a.u.b kritisch en dit geldt niet alleen voor Léon. Ik post hier in de hoop er iets van op te steken en dit soort feedback gaat het mij om. Ook Flitslicht gaf perfecte opmerkingen waar ik iets mee kan, vandaar de eerste aanpassingen. En nu ik zijn correctie zie word ik helemaal gek. Het is behelpen met zo'n notebook :oops: Ik ga Robert Kranenborg eens onder handen nemen en het proberen met die eyedropper tip.
CU2 schreef:kan een Metz 45 CT 3 ook met dezelfde kwaliteit als de Nikon SB 900 (met TTL) werken of moet ik daar maar niet aanbeginnen.
Je had het antwoord al gekregen, natuurlijk kan dat.

Ladies and Gentlemen, bedankt!
Groet,

ALE

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”