Zeiss-objectieven nu ook met CPU-koppeling
- johan1967
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *
Zeiss-objectieven nu ook met CPU-koppeling
Interessant nieuws voor alle Dxx-gebruikers. Ze kunnen nu ook Zeiss-objectieven gebruiken met behoud van lichtmeting:
http://www.zeiss.de/C1256A770030BCE0/We ... 6D003FD150
http://www.zeiss.de/C1256A770030BCE0/We ... 6D003FD150
- a90
- Forumlid

- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Zeiss-objectieven nu ook met CPU-koppeling
Mmm, dat is nog eens nieuws, biedt in ieder geval weer een mooie collectie erbij als keuze. (wist overigens niet dat ze nu zonder CPU waren
)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
-
Remco H
Dat wist ik ook niet.
Dus tot nu toe had je niet eens lichtmeting, als je zo'n objectief erop had? Lijkt me toch erg eigenaardig werken. Dan zou je met een losse lichtmeter aan de gang moeten om de juiste lichtmeting te bepalen?
Dus tot nu toe had je niet eens lichtmeting, als je zo'n objectief erop had? Lijkt me toch erg eigenaardig werken. Dan zou je met een losse lichtmeter aan de gang moeten om de juiste lichtmeting te bepalen?
-
Skippy
- Moderator

- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Je had wel lichtmeting met de "oude" ZF-serie. Althans met de Dx en Dxxx camera's. Dus niet met de D40 t/m D90. En alleen lichtmeting in Aperture/Diafragma-voorkeuze. Nu gebruikt bijna iedereen dat volgens mij met deze lichtsterke Zeiss-objectieven dus dat is niet zo'n meerwaarde.Remco H schreef:Dat wist ik ook niet.
De voordelen van deze nieuwe serie met CPU zijn 1) lichtmeting op alle Nikon-dslr's (a la Voigtländer) en 2) op de duurdere camera's hoef je niet meer elk objectief (eenmalig) vast te leggen onder een objectiefnummer en bij wisseling van objectief in het menu te selecteren. Dat is wel een voordeel als je het geluk hebt meerdere van deze objectieven te bezitten.
Laatst gewijzigd door Skippy op ma nov 16 2009 9:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Op de duurdere camera's (D300 en verder) heb je ook met cpu-loze objectieven lichtmeting. Met de goedkopere inderdaad niet. Trial and error en veel naar je histogram kijken. 
- gongon
- Clublid

- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Heb pas bij Foka een Zeiss objectief besteld, had ik dus misschien beter kunnen wachten. Nou ja, misschien krijg ik hem toch niet, want de bestelling is nu al ruim een week de deur uit en heb nog steeds niks gehoord.
En Foka heeft ook de Zeiss objectieven van hun site af gehaald, dus denk dat ze gestopt zijn met die objectieven te verkopen. Hoop wel dat ze het me laten horen als ik dat objectief niet krijg.
En Foka heeft ook de Zeiss objectieven van hun site af gehaald, dus denk dat ze gestopt zijn met die objectieven te verkopen. Hoop wel dat ze het me laten horen als ik dat objectief niet krijg.
Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
- johan1967
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *
Als je toevallig de 25/2.8 had besteld, dan zou ik deze nu zelf vlug annuleren. Zeiss gaat dit objectief namelijk helemaal re-designen. Blijkbaar waren ze er zelf (ook) niet zo tevreden mee.gongon schreef:Heb pas bij Foka een Zeiss objectief besteld, had ik dus misschien beter kunnen wachten. Nou ja, misschien krijg ik hem toch niet, want de bestelling is nu al ruim een week de deur uit en heb nog steeds niks gehoord.
- gongon
- Clublid

johan1967 schreef:Als je toevallig de 25/2.8 had besteld, dan zou ik deze nu zelf vlug annuleren. Zeiss gaat dit objectief namelijk helemaal re-designen. Blijkbaar waren ze er zelf (ook) niet zo tevreden mee.gongon schreef:Heb pas bij Foka een Zeiss objectief besteld, had ik dus misschien beter kunnen wachten. Nou ja, misschien krijg ik hem toch niet, want de bestelling is nu al ruim een week de deur uit en heb nog steeds niks gehoord.
Nee, heb de 35mm 2.0 besteld. Heb nog steeds niks gehoord van Foka, ben benieuwd wil dat objectief toch wel graag hebben. Nou ja, ik zal wel zien, is ook geen man overboord als ik het niet krijg.
Groetjes Gonnie.
-
Skippy
- Moderator

- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Je kunt ook Zeiss ZF objectieven bestellen bij Hong Sien, zie http://www.fotoapparatuur.nl/Zeiss/Lens ... 00641.html, betrouwbaar en snel adres en wellicht goedkoper dan elke aanbieder in Nederland.gongon schreef:johan1967 schreef:Als je toevallig de 25/2.8 had besteld, dan zou ik deze nu zelf vlug annuleren. Zeiss gaat dit objectief namelijk helemaal re-designen. Blijkbaar waren ze er zelf (ook) niet zo tevreden mee.gongon schreef:Heb pas bij Foka een Zeiss objectief besteld, had ik dus misschien beter kunnen wachten. Nou ja, misschien krijg ik hem toch niet, want de bestelling is nu al ruim een week de deur uit en heb nog steeds niks gehoord.
Nee, heb de 35mm 2.0 besteld. Heb nog steeds niks gehoord van Foka, ben benieuwd wil dat objectief toch wel graag hebben. Nou ja, ik zal wel zien, is ook geen man overboord als ik het niet krijg.
- gongon
- Clublid

Skippy,
Bedankt voor het adres, heb het gelijk aan mijn favorieten toegevoegd. Heb bericht gehad van Foka dat de levering nog wat langer op zich laat wachten, zal wel zien anders kan ik hem dus via dat adres van jou bestellen.
Bedankt voor het adres, heb het gelijk aan mijn favorieten toegevoegd. Heb bericht gehad van Foka dat de levering nog wat langer op zich laat wachten, zal wel zien anders kan ik hem dus via dat adres van jou bestellen.
Groetjes Gonnie.