Zeiss-objectieven nu ook met CPU-koppeling

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Zeiss-objectieven nu ook met CPU-koppeling

Bericht door johan1967 » ma nov 16 2009 7:49 pm

Interessant nieuws voor alle Dxx-gebruikers. Ze kunnen nu ook Zeiss-objectieven gebruiken met behoud van lichtmeting:

http://www.zeiss.de/C1256A770030BCE0/We ... 6D003FD150

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Zeiss-objectieven nu ook met CPU-koppeling

Bericht door a90 » ma nov 16 2009 8:05 pm

Mmm, dat is nog eens nieuws, biedt in ieder geval weer een mooie collectie erbij als keuze. (wist overigens niet dat ze nu zonder CPU waren :oops: )
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Remco H

Bericht door Remco H » ma nov 16 2009 9:23 pm

Dat wist ik ook niet.
Dus tot nu toe had je niet eens lichtmeting, als je zo'n objectief erop had? Lijkt me toch erg eigenaardig werken. Dan zou je met een losse lichtmeter aan de gang moeten om de juiste lichtmeting te bepalen?

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma nov 16 2009 9:32 pm

Remco H schreef:Dat wist ik ook niet.
Dus tot nu toe had je niet eens lichtmeting, als je zo'n objectief erop had? Lijkt me toch erg eigenaardig werken. Dan zou je met een losse lichtmeter aan de gang moeten om de juiste lichtmeting te bepalen?
Je had wel lichtmeting met de "oude" ZF-serie. Althans met de Dx en Dxxx camera's. Dus niet met de D40 t/m D90. En alleen lichtmeting in Aperture/Diafragma-voorkeuze. Nu gebruikt bijna iedereen dat volgens mij met deze lichtsterke Zeiss-objectieven dus dat is niet zo'n meerwaarde.

De voordelen van deze nieuwe serie met CPU zijn 1) lichtmeting op alle Nikon-dslr's (a la Voigtländer) en 2) op de duurdere camera's hoef je niet meer elk objectief (eenmalig) vast te leggen onder een objectiefnummer en bij wisseling van objectief in het menu te selecteren. Dat is wel een voordeel als je het geluk hebt meerdere van deze objectieven te bezitten.
Laatst gewijzigd door Skippy op ma nov 16 2009 9:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma nov 16 2009 9:35 pm

Op de duurdere camera's (D300 en verder) heb je ook met cpu-loze objectieven lichtmeting. Met de goedkopere inderdaad niet. Trial and error en veel naar je histogram kijken. :)

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gongon » ma nov 16 2009 9:43 pm

Heb pas bij Foka een Zeiss objectief besteld, had ik dus misschien beter kunnen wachten. Nou ja, misschien krijg ik hem toch niet, want de bestelling is nu al ruim een week de deur uit en heb nog steeds niks gehoord.
En Foka heeft ook de Zeiss objectieven van hun site af gehaald, dus denk dat ze gestopt zijn met die objectieven te verkopen. Hoop wel dat ze het me laten horen als ik dat objectief niet krijg.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » ma nov 16 2009 10:02 pm

gongon schreef:Heb pas bij Foka een Zeiss objectief besteld, had ik dus misschien beter kunnen wachten. Nou ja, misschien krijg ik hem toch niet, want de bestelling is nu al ruim een week de deur uit en heb nog steeds niks gehoord.
En Foka heeft ook de Zeiss objectieven van hun site af gehaald, dus denk dat ze gestopt zijn met die objectieven te verkopen. Hoop wel dat ze het me laten horen als ik dat objectief niet krijg.
Als je toevallig de 25/2.8 had besteld, dan zou ik deze nu zelf vlug annuleren. Zeiss gaat dit objectief namelijk helemaal re-designen. Blijkbaar waren ze er zelf (ook) niet zo tevreden mee.

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » di nov 17 2009 7:57 pm

johan1967 schreef:
gongon schreef:Heb pas bij Foka een Zeiss objectief besteld, had ik dus misschien beter kunnen wachten. Nou ja, misschien krijg ik hem toch niet, want de bestelling is nu al ruim een week de deur uit en heb nog steeds niks gehoord.
Als je toevallig de 25/2.8 had besteld, dan zou ik deze nu zelf vlug annuleren. Zeiss gaat dit objectief namelijk helemaal re-designen. Blijkbaar waren ze er zelf (ook) niet zo tevreden mee.

Nee, heb de 35mm 2.0 besteld. Heb nog steeds niks gehoord van Foka, ben benieuwd wil dat objectief toch wel graag hebben. Nou ja, ik zal wel zien, is ook geen man overboord als ik het niet krijg.
Groetjes Gonnie.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di nov 17 2009 8:43 pm

gongon schreef:
johan1967 schreef:

Nee, heb de 35mm 2.0 besteld. Heb nog steeds niks gehoord van Foka, ben benieuwd wil dat objectief toch wel graag hebben. Nou ja, ik zal wel zien, is ook geen man overboord als ik het niet krijg.
Je kunt ook Zeiss ZF objectieven bestellen bij Hong Sien, zie http://www.fotoapparatuur.nl/Zeiss/Lens ... 00641.html, betrouwbaar en snel adres en wellicht goedkoper dan elke aanbieder in Nederland.

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » wo nov 18 2009 11:57 am

Skippy,

Bedankt voor het adres, heb het gelijk aan mijn favorieten toegevoegd. Heb bericht gehad van Foka dat de levering nog wat langer op zich laat wachten, zal wel zien anders kan ik hem dus via dat adres van jou bestellen.
Groetjes Gonnie.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”