Echt fotograferen ...

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Echt fotograferen ...

Bericht door Patrick » zo nov 15 2009 1:42 am

Reest schreef:
Patrick schreef: Een ander punt is dat de digitale techniek hele horden nieuwe fotografen hebben opgebracht. Dat zal er ongetwijfeld voor gezorgd hebben dan het GEMIDDELDE technische niveau van SLR eigenaren gedaald is. Ik zie dat eerlijk gezegd niet als een probleem. Ik denk ook dat dat de oorzaak is dat op een forum als het onze veel vragen komen van beginnersniveau.
Patrick
Blij dat je dit niet als probleem ziet.
Maar ' ons' forum is toch ook voor beginners (zoals ik)?
Kon je dat erin lezen? :huh:

Ik zei dat ik het geen probleem vind dat er veel mensen zijn die gaan fotograferen. Veel meer dan vroeger, omdat het gewoon veel toegankelijker geworden is. De laatste tijd maken veel mensen de overstap naar spiegelreflexcamera's, omdat die gewoon heel betaalbaar zijn geworden. Die beginnen veelal op standje "auto". Men komt erachter dat je toch wel wat meer kan met zo'n camera als je wat meer weet van de techniek erachter, wat een diafragma doet bijvoorbeeld. En dan komen er weleens absolute beginnersvragen langs. En worden beginnersfouten gemaakt. Dáár is niets mis mee.

Dit is een forum van Nikon-liefhebbers en Nikon eigenaars. Er is ruimte voor iedereen die daarover wil communiceren met anderen. Je hoeft op zich niet eens een Nikon camera te hebben, maar dat helpt natuurlijk wel. Je hoeft er ook niet mee te kunnen omgaan... 8)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

whvg
Clublid
Clublid

Bericht door whvg » zo nov 15 2009 2:55 pm

Patrick schreef: Dit is een forum van Nikon-liefhebbers en Nikon eigenaars. Er is ruimte voor iedereen die daarover wil communiceren met anderen. Je hoeft op zich niet eens een Nikon camera te hebben, maar dat helpt natuurlijk wel. Je hoeft er ook niet mee te kunnen omgaan...
Dan is dit draadje in ieder geval niet voor niets geweest.
D40 met 18-55 kitlens, D80, 55-200 VR, Metz 48 AF-1, Manfrotto 479-4b monopod en een Nikon fototas.

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » wo nov 18 2009 10:40 pm

Om ff een andere zwaai eraan te geven...
Mijn zoontje van bijna 8 wil ook gaan fotograferen.
Ik gaf hem wel e's mijn D80 in handen, maar hij weet al dondersgoed dat je gewoon kan klikken en verwijderen.
Nu heb ik nog mijn F65 (waar ik eigenlijk alleen maar met de pretstanden fotografeerde :oops: ), en pas weer een filmrolletje gekocht.
Dan mag hij naar de bieb gaan en een boek over fotografie gaan zoeken (op kinder niveau :?: ) en lekker met de M stand en met een losse lichtmeter aan de gang en zelf zijn rolletje wegbrengen en na een paar dagen weer ophalen (ook zelf afrekenen :lol: )
Dan leert hij misschien wat meer na te denken, omdat het hem geld kost en kan hij "zien" wat verschillende grootte's diafragma's, en wat je sluitersnelheden doen.
Zo heb ik heeeeel vroeger het ook gedaan/moeten doen met m'n ouwe Zenith (die ik ook pas nog vond op zolder, vandaar ik ook nog die losse lichtmeter heb)
Was wel 5 minuten bezig voor een foto :!:
kijken wat en hoe je het op de foto wilde, lichtmeten, diafragma instellen, corresponderende sluitersnelheid instellen.
Nog 1x controleren, en dan eindelijk......KLIK!

En als je dan elke keer 20 gulden moest betalen, en je kreeg weinig zakgeld.... dacht je echt wel 1x na voor je afdrukte :mryellow:
(Vandaar ik met de F65 de pretstanden gebruikte, :| )
Ging je dan je foto's ophalen, spannend, spannend, spannend
Mocht hij het dan nog steeds leuk vinden, geen probleem.
Misschien moet hij het zelfs eerst maar die Zenith doen :?

Nu wil ik niet zeggen dat met digitaal het richten en klikken is, maar ik maakte ook gewoon teveel van hetzelfde.
Tegenwoordig werk ik bijna alleen in de M-modus, heb een 2e hands objectiefje gekocht voor €19,-(kan alleen maar manueel gebruikt worden).
Heb ik de techniek en het "zien" weer een beetje her-ontdekt
En heb nu niet zoveel afdrukken nodig voor een voor mij geslaagde foto.(lukt niet altijd hoor)
Laatst met m'n Sigma 28-300 nog wat gedaan, in de A-modus
ff vergeten dat camera weer zelf zijn ideale belichting regelt, dus verandering van diafragma of iso gaf geen verschil in (over)belichting in de lucht :oops:
Die allereerste foto's van mij had ik hier al e's geplaatst.
Nou, van mij ook de groeten

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo nov 18 2009 10:43 pm

Kan je je zoon niet gewoon laten vierendelen Pietje? :huh: :huh: :huh: Zo'n middeleeuwse marteling is toch helemaal niet meer nodig.

Ik denk dat je, als je direct resultaten ziet, dat je dan juist sneller leert. Lik op stuk zeg maar.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » wo nov 18 2009 11:01 pm

Dus.........

- Wees bekend met de basistechnieken en je kunt deze toepassen ( diafragma, sluitertijden, iso, het hele circus)
- Ken je camera zodat je niet meer na hoeft te denken wat waar zit en waarvoor
- Heb oog voor compositie etc.. Leer kijken.

Resultaat: de bron is goed (smaak daargelaten)

Daarna: eventueel de puntjes op de i met bewerken.

Bron niet goed >> eindresultaat niet goed. Dat is met bewerken niet recht te breien.

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo nov 18 2009 11:05 pm

Kan je je zoon niet gewoon laten vierendelen Pietje? :huh: :huh: :huh:
:lol: :lol: :lol:

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » wo nov 18 2009 11:15 pm

flitslicht schreef:
Patrick schreef:Kan je je zoon niet gewoon laten vierendelen Pietje? :huh: :huh: :huh:
Misschien komt het omdat ik het zo spannend vond als ik de foto's ophaalde :|
Laat ik het dan maar bij 1 rolletje houden en ik ook ga afrekenen
Maar mijn bedoeling was goed hoor, hij hoeft namelijk niet met z'n 8 jaar tussen de middag na school in het café af te wassen voor toendertijd 1 knaak om zelf z'n foto's te bekostigen
Zal e'm zo nog wel een kus geven en morgen zeggen dat jij e'm een hoop geld hebt bespaard
Ben waarschijnlijk te ouwerwets

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 19 2009 2:48 am

pietje-nukem schreef:Misschien komt het omdat ik het zo spannend vond als ik de foto's ophaalde :|
Laat ik het dan maar bij 1 rolletje houden en ik ook ga afrekenen
Maar mijn bedoeling was goed hoor, hij hoeft namelijk niet met z'n 8 jaar tussen de middag na school in het café af te wassen voor toendertijd 1 knaak om zelf z'n foto's te bekostigen
Zal e'm zo nog wel een kus geven en morgen zeggen dat jij e'm een hoop geld hebt bespaard
Ben waarschijnlijk te ouwerwets
Je neemt me serieuzer dan de meeste mensen Pietje... :mryellow:

Natuurlijk kan het heel leerzaam zijn, maar een jochie van 8 van nu is iemand anders dan vroeger. Mijn oudste zoon wordt volgende maand ook 8, dus de leeftijd kan ik wel een beetje inschatten. Maar denk er nog eens over; je moet niet vanwege het feit dat ik het niet zou doen je plan ineens aanpassen. Ik kan het natuurlijk gewoon helemaal mis hebben. Ook mijn kinderen zijn zonder gebruiksaanwijzing afgeleverd, dus weet ik veel.

Het is trouwens wel goed en spannend om hem eens te laten zien hoe foto's maken vroeger ging. Heel leerzaam, zeker als je erbij laat zien dat er in feite niet zoveel veranderd is sindsdien; een diafragma en zo doet nog steeds precies hetzelfde.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » do nov 19 2009 11:01 am

@pietje-nukem, ik vind dat een leuk idee om kinderen bewust te leren fotograferen (en is gewoon opvoeding, daarbij vinden kinderen uitproberen hoe het vroeger ging vaak erg leuk).
Mijn jongste dochter heeft ook digitale compact en soms schiet ze inderdaad maar raak.
Maar ik moet ook zeggen dat kinderen weer heel anders dingen bekijken en dat levert soms ook verrassende en leuke foto's op.
pietje-nukem schreef:Was wel 5 minuten bezig voor een foto :!:
kijken wat en hoe je het op de foto wilde, lichtmeten, diafragma instellen, corresponderende sluitersnelheid instellen.
Nog 1x controleren, en dan eindelijk......KLIK!

Nu wil ik niet zeggen dat met digitaal het richten en klikken is, maar ik maakte ook gewoon teveel van hetzelfde.
Dit heb ik ook bij mezelf bespeurd. Zolang het geen actie- of sportfotografie is loont het vaak meer tijd aan één foto te besteden. Ik probeer ook vaker een statief te gebruiken, dit helpt ook bij bewust fotograferen (in ieder geval voor mij).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Rudie

Bericht door Rudie » do nov 19 2009 1:37 pm

Ik weet niet precies hoe ik het onder woorden moet brengen, maar dat idee van leren op een oude analoge camera staat me principieel wel aan, financieel absoluut niet, dat is ook de reden dat ik mijn FM FE en Ftn niet meer gebruik maar mijn D70.
Kun je geen afspraak met je zoon maken dat hij alleen de M standen mag gebruiken?

ikzelf heb geen IT gestudeerd en vind al die programmaatjes en menus dus vaak ingewikkeld en geheel overbodig.
het enige wat je nodig hebt is een sluiter een diafragma belichtingsmeter en een goede film (censor) en of dit nu van nikon of een ander merk is maakt geen moer uit.
wat wel uitmaakt is die hobby van Hans Braakhuis, de objectieven die bepalen de kwaliteit van de foto, een nikon D-1 2 3 4 5 6 7 enz is net zo goed als die (wegens goedkoper) practica lens die er op zit.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » do nov 19 2009 1:45 pm

Je kunt de films natuurlijk ook alleen laten ontwikkelen en daarna inscannen.
Kleurenfilms zijn nu weer in de aanbieding bij Blokker, ik geloof 3 voor € 3,99. Alleen ontwikkelen is ook niet vreselijk duur.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

flitslicht

Bericht door flitslicht » do nov 19 2009 1:57 pm

Waarom zou je fotograferen beter leren als je pas na hele lange tijd het resultaat ziet ipv als je het meteen ziet? Ik geloof er niet in. Je moet zo'n jongen leren naar het licht te kijken, dan komt de rest vanzelf wel.

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » do nov 19 2009 2:43 pm

Misschien ff een kleine nuance voordat we helemaal een verkeerde kant opgaan :(
Gaat me eigenlijk niet om het geld of zo, maar ik heb net nog naar mijn allereerste foto's gekeken( die ik nog steeds heb).
Dan ben ik misschien iets te nostalgisch geweest om voor hem te denken dat als je na 1 week de (tastbare) foto's ophaalt, en bekijkt, je dan trots bent of zo of juist baalt omdat de foto is mislukt.
En omdat ik er veel voor moest doen (of juist moest laten :( ) het "gevoel" erbij intenser was, misschien is dit wel de beste omschrijving
Nu wil ik niet gelijk beweren dat analoog fotograferen "echter" is, maar ik was in de veronderstelling dat je "bewuster" een foto maakt,juist omdat het geld kost, en niet in het wilde weg klikt omdat het niks kost.
flitslicht schreef:Waarom zou je fotograferen beter leren als je pas na hele lange tijd het resultaat ziet ipv als je het meteen ziet? Ik geloof er niet in. Je moet zo'n jongen leren naar het licht te kijken, dan komt de rest vanzelf wel.
Je zal er inderdaad niet beter van fotograferen, maar ik denk (op mezelf terugkijkend) dat er meer "sentiment' bij zit.
flitslicht schreef:
Patrick schreef:Kan je je zoon niet gewoon laten vierendelen Pietje? :huh: :huh: :huh:
Misschien als er maar 1 :huh: en 1 :lol: had gestaan, ik er ook wel om had kunnen lachen

Olijfje

Bericht door Olijfje » do nov 19 2009 4:04 pm

En omdat ik er veel voor moest doen (of juist moest laten ) het "gevoel" erbij intenser was, misschien is dit wel de beste omschrijving
Dat is heel herkenbaar. Dat is iets wat je wel mist in het digitale tijdperk.
Mij is altijd verteld dat je voor het echte leerwerk zwart/wit moet fotograferen. Ik zou wat dat betreft dus nog een stapje strenger zijn, en m'n kind een z/w rolletje geven.

Maar misschien helpt het als we 2 dingen uit elkaar halen, nl de techniek en het kijken (compositie).
Voor de compositie is het bere handig digitaal te fotograferen omdat (als je meeloopt) je gelijk, met beelden erbij kunt laten zien hoe het ook anders kan. (Daarvoor kun je dan de A of zelfs P stand gebruiken, je zoon hoeft nergens anders op te letten dan alleen de compositie).

Voor de techniek zou je dan je digitale camera op M kunnen zetten, zodat hij leert wat sluitertijd en diafragma doen.

Kortom, het 'ouderwetse' leerproces kan nog heel goed op een moderne camera.
Leuk trouwens, 8 jaar en geïnteresseerd in fotograferen!

Germay
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Germay » do nov 19 2009 4:41 pm

whvg schreef: Tegenwoordig schiet je maar raak :) en zie je later wel of je er nog wat aan moet 'prutsen'.

Groet,
WHvG
Ben ik niet met je eens een beetje fotograaf bepaalt eerst goed zijn compositie voor hij per definitie z'n sluiter ontspant. :mryellow: :mrgreen:
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”