@Skippy
Dank weer voor je reactie. Met de ervaring die ik nu heb, meen ik in je tweede foto D-Lighting en contrastverhoging wel te kunnen herkennen.
Ik werk altijd in NEF. Zo heel veel pas ik doorgaans niet eens aan. Wat tegenhouden en doordrukken plus wat daarbij hoort (ruisonderdrukking e.d.), rechtzetten, bijsnijden (bijna altijd alleen aanpassen van de beeldverhoudingen naar 4:5 of 1:1, zo min mogelijk 'uitknippen').
Als ik in SE nabewerk, gaan de foto's via CameraRAW PS in, dus niet eerst via CNX2. Met CameraRAW, PS en SE ben ik zeker nog niet zo handig als met CNX2. Maar SE doet sommige dingen geautomatiseerd mooier dan ik het met de hand in CNX2 kan. Tegenwoordig probeer ik geslaagde SE-foto's in CNX2 na te maken. Is heel leerzaam, en levert soms zelfs betere resultaten op, maar lukt dus niet altijd. Ik mis in CNX2 wel de controleladder voor het zonesysteem uit SE. Kunnen ze dat bij Nik niet combineren…?
Ik voel mezelf zeker geen pixelpeeper. Toch kijk ik altijd even op 100% naar structuur en textuur. En dan valt mij ook in z/w vaak wat ruis op, vooral in huidtinten na toepassing van D-Lighting. Op max 1024 pixels grootste afmeting is daar allicht niets meer van te zien.
De bijgewerkte selectie ga ik zeker nog bij Profotonet laten afdrukken op een mooi formaatje.
Foto 1, aangepast als volgt:
Bij contrast +10 werd foto te donker, zwarten liepen dicht.
Dus D-Lighting aan: HQ 20/1/60. Op 100% werd ruis zichtbaar.
Dus ruisonderdrukking aan: 1%/5 HQ. Contrast op +10 kon zo wel.
Foto 2, aangepast als volgt:
Bij contrast +10 werd foto te donker, zwarten liepen dicht. D-Lighting van 25/1/50 naar 30/1/60, contrast op +5. Ruisonderdrukking stond al op 3%/5, niet aangepast.
Zijn de verschillen afdoende? Ik ben bang dat wat je links verbetert, rechts verslechteringen oplevert.