Vioolworkshop in zwart-wit

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
terts

Vioolworkshop in zwart-wit

Bericht door terts » vr nov 20 2009 12:07 am

Al een half jaar geleden (pinksterweekeinde 2009) een rapportage gemaakt van een vioolworkshop voor kinderen. In drie dagen ruim 400 foto's geschoten. Destijds voor deelnemers en ouders zo'n 250 foto's in kleur gepubliceerd. Pas onlangs, wat oorspronkelijk mijn bedoeling was, echt serieus iets aan de nabewerking in z/w kunnen doen.
Een selectie van 25 foto's staat sinds deze week op mijn fotoblog. De volgende 9 springen er voor mij uit.
Alles D700 met 50mm f/1.4D, zonder flits. Foto's bewerkt in CNX2, eentje in PS/Nik Silver Efex Pro (is die eruit te halen?).
Benieuwd naar jullie opbouwende kritiek!

1. ISO 640, 1/200, f/5.6
Afbeelding

2. ISO 800, 1/30, f/5
Afbeelding

3. ISO 800, 1/100, f/5.6
Afbeelding

4. ISO 800, 1/100, f/5.6
Afbeelding

5. ISO 800, 1/800, f/4
Afbeelding

6. ISO 800, 1/40, f/5.6
Afbeelding

7. ISO 800, 1/125, f/6.3
Afbeelding

8. ISO 800, 1/100, f/6.3
Afbeelding

9. ISO 800, 1/125, f/7.1
Afbeelding

Olijfje

Re: Vioolworkshop in zwart-wit

Bericht door Olijfje » vr nov 20 2009 8:04 am

Heerlijke foto's de spanning is op diverse foto's van de gezichten af te lezen. (zeker moeder op nr 1).
Hoewel pa op nr 2 ook niet echt rustig zit.
Het jongetje met de gameboy heeft nog de meeste ontspanning gehad die dag…

Dan wat betreft de prijsvraag: Foto 7 in SE?
Wat betreft de afwerking vind ik deze het mooist. Het meest sprankelend.
Foto 1 en 2 vind ik te weinig contrast hebben. Het doet me denken aan het gebruik van te zacht papier in de doka. Er ligt een grauwsluier over.

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » vr nov 20 2009 8:34 am

Helemaal geweldig dit, de aandacht en concentratie van vind ik heel mooi in beeld gebracht.

Groeten Eelco :D
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr nov 20 2009 8:53 am

In één woord: prachtig! Wat een serie!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » vr nov 20 2009 9:25 am

Oei...
Mooie serie, kinderen violen, mooi gedaan.
Flauw te zeggen(2e die het dan zegt) maar ik dacht ook foto 7 omdat deze wat anders lijkt. Maar kan net zo goed een van de andere zijn. Mijn ervaring is dat je in cnx2 ook prima aan de z/w conversie kan sleutelen nml en gebruik zelf steeds minder silverefex.
In ieder geval je mag trots zijn op deze serie!

Groeten Peter.
Bijna leeg hier....

Guy

Bericht door Guy » vr nov 20 2009 9:28 am

Erg mooie serie foto's zwart wit misstaat zeker niet!
Ook erg mooe de gezichtsuitdrukkingen!

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » vr nov 20 2009 9:42 am

Mooie serie.
de 5e is voor mij het beste, met dat strijklicht, de strijkstok en niet te vergeten die strijkplank
Nou, van mij ook de groeten

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr nov 20 2009 10:26 am

Fijne serie van het soort waar ik graag naar kijk!

Ik heb wel een paar opmerkingen, maar ja anders plaats je 'm niet in fotobeoordelingen toch?
1) ik had de hele serie op iso 1.600 geschoten, geeft een consistente look, kortere sluitertijden en zeker i.c.m. zwart/wit-omzetting in CNX2 een heel fraai eindresultaat.
2) ook had ik iets meer gevarieerd met scherptediepte, nu heb je min of meer voor "veilige" diafragma's in het bereik f4-f7.1 gekozen. Meer open bijv. f2.8 bij foto 3, 6 ,7
had meer variatie opgeleverd. En dan foto 2 op f8 voor algehele scherpte.
3) foto 4 is rommelig, had ik niet opgenomen in deze serie.
4) over de nabewerking met CNX2; iets meer contrast, waarde +5 of +10 zou het door Olijfje genoemde vlakke eraf halen.
5) mijn ervaring is ook dat in CNX2 met zwart/wit beelden je prima achteraf (dus niet in-camera) voor dit soort opnamen de Active D-lighting functie kunt gebruiken.
6) als je dit soort reportages leuk vind kan ik je het gebruik van een iets langer brandpunt bijv. een 85mm aanbevelen. In combinatie met de 50mm meer variatie
én nog meer de nadruk op de ingespannen gezichten.
7) een lichte invulflits had de gezichten iets meer opgelicht en benadrukt. Maar onder deze omstandigheden (kinderen, spanning) was dat lastig geweest. Je kunt dat enigzins
voorkomen door van te voren uit te leggen aan de kinderen wat je gaat doen en hoe, dan zijn ze niet verrast en blokkeren ze niet.

Het lijkt misschien dat ik heel kritisch ben maar ik heb met veel plezier naar je serie gekeken :)

terts

Bericht door terts » vr nov 20 2009 12:42 pm

Dank allemaal voor de reacties! En zeker ook voor de kritische kanttekeningen, waar ik graag even met naam en toenaam op inga.

@Olijfje
Grauwsluier op 1 en 2: Eens, zeker in vergelijking met het contrast in de rest. Bij deze twee situaties waren de gordijnen gesloten. Ik ga proberen of ik mijn bewerking nog wat kan bijstellen.

@Skippy
Inderdaad, voor dit soort opmerkingen plaats ik de serie hier. Dus jou bedank ik in het bijzonder.
1) ISO 1600: Wat had dat betekend voor de ruis? Daar had ik nu, D700 of niet, soms toch wel wat last van. Evenwicht tussen ruisonderdrukking en detailverlies was trouwens boeiend om mee te experimenteren.
2) Scherptediepte: Eens, inmiddels ga ik daar veel gedurfder mee om.
3) Foto 4: Ik heb met deze foto geaarzeld, niet omdat-ie rommelig zou zijn, maar omdat de nadruk (scherpstelling op de ouders rechts) wel erg ver buiten het beeldcentrum ligt. Dat het gameboy-jongetje ook redelijke scherp is, is eerlijk gezegd een toevalstreffer. Mede daarom heb ik toch een goed gevoel bij deze foto.
4) Ga ik dus proberen!
5) Nuttige tip, D-Lighting. In-camera heb ik ooit wel eens D-Lighting gebruikt en de resultaten vrijwel altijd meteen gewist omdat ik ze waardeloos vond. Daarom was ik er eerst ook binnen CNX2 huiverig voor. Nu zie ik dat het met wat experimenten heel mooi en evenwichtig kan uitpakken. Ik ga er zeker meer mee doen.
6) Het grappige is dat ik juist steeds meer neig naar groothoek. Waar ik de laatste tijd aan werk, is 'inzoomen' (aandacht richten) door selectiever gebruik van scherptediepte ipv langere brandpuntsafstanden. Alleen zijn de resultaten daarvan nog niet toonbaar...
7) Ik hou van bestaand licht (en beheers het flitsen onvoldoende). Een foto als nr 8, waar ik best blij mee ben, had ik met invulflits niet gehad, denk ik.

En de SE-foto is... nummer 5! Die met die strijkplank dus.
Alleen in SE kreeg ik de hooglichten in de gordijnen voldoende onder controle en in evenwicht met de rest. Al zitten er nog steeds uitgebeten plekken in, storend zijn ze nu niet. De andere foto's heb ik ook in SE onder handen gehad. Maar al snel bleek dat ik met CNX2 sneller en/of betere resultaten kreeg. Ook doordat ik D-Lighting ben gaan gebruiken.

Ik heb van dezelfde workshop ook nog een buitenserie (met dans- en spelachtige oefeningen), die plaats ik vandaag of morgen.
Nogmaals, iedereen bedankt voor het kijken en de kritiek.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr nov 20 2009 12:57 pm

1) Iso 1.600 is met de D700 in kleur (en zeker in z/w) geen enkel probleem).

Kleur iso 1.600
Afbeelding

Zwart/wit iso 1.600
Afbeelding

5) Zie je hier ook het effect van de toegepaste Active D-lighting en het verhoogde contrast?

6) Groothoek, normaal of tele gewoon datgene doen waar je pet naar staat :) . Ik gaf alleen maar een extra mogelijkheid aan.

7) Ik hou ook van bestaand licht maar gebruik en/of bijsturing van (flits)licht is bepalend voor het eindresultaat. Je kunt ook minder opvallend achterwaarts of zijwaarts flitsen en zo heel fraaie effecten bereiken.

Silver Efex;
Fotografeer je in NEF? Zou ik sowieso doen. Eerst uitsnede, belichting incl. hooglichten onder controle brengen en das pas met Silver Efex aan de gang.

terts

Bericht door terts » vr nov 20 2009 3:37 pm

@Skippy
Dank weer voor je reactie. Met de ervaring die ik nu heb, meen ik in je tweede foto D-Lighting en contrastverhoging wel te kunnen herkennen.

Ik werk altijd in NEF. Zo heel veel pas ik doorgaans niet eens aan. Wat tegenhouden en doordrukken plus wat daarbij hoort (ruisonderdrukking e.d.), rechtzetten, bijsnijden (bijna altijd alleen aanpassen van de beeldverhoudingen naar 4:5 of 1:1, zo min mogelijk 'uitknippen').

Als ik in SE nabewerk, gaan de foto's via CameraRAW PS in, dus niet eerst via CNX2. Met CameraRAW, PS en SE ben ik zeker nog niet zo handig als met CNX2. Maar SE doet sommige dingen geautomatiseerd mooier dan ik het met de hand in CNX2 kan. Tegenwoordig probeer ik geslaagde SE-foto's in CNX2 na te maken. Is heel leerzaam, en levert soms zelfs betere resultaten op, maar lukt dus niet altijd. Ik mis in CNX2 wel de controleladder voor het zonesysteem uit SE. Kunnen ze dat bij Nik niet combineren…?

Ik voel mezelf zeker geen pixelpeeper. Toch kijk ik altijd even op 100% naar structuur en textuur. En dan valt mij ook in z/w vaak wat ruis op, vooral in huidtinten na toepassing van D-Lighting. Op max 1024 pixels grootste afmeting is daar allicht niets meer van te zien.
De bijgewerkte selectie ga ik zeker nog bij Profotonet laten afdrukken op een mooi formaatje.

Foto 1, aangepast als volgt:
Bij contrast +10 werd foto te donker, zwarten liepen dicht.
Dus D-Lighting aan: HQ 20/1/60. Op 100% werd ruis zichtbaar.
Dus ruisonderdrukking aan: 1%/5 HQ. Contrast op +10 kon zo wel.
Afbeelding

Foto 2, aangepast als volgt:
Bij contrast +10 werd foto te donker, zwarten liepen dicht. D-Lighting van 25/1/50 naar 30/1/60, contrast op +5. Ruisonderdrukking stond al op 3%/5, niet aangepast.
Afbeelding

Zijn de verschillen afdoende? Ik ben bang dat wat je links verbetert, rechts verslechteringen oplevert.

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Matthieu » vr nov 20 2009 4:28 pm

Erg leuke serie. van genoten !!

daar laat ik het maar bij :)
Laatst gewijzigd door Matthieu op vr nov 20 2009 9:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

terts

Bericht door terts » vr nov 20 2009 8:21 pm

@Matthieu
Dank, vooral even laten staan zou ik zeggen. Gaat erg ver, mijn eerste reactie was eerlijk gezegd: té ver. Benieuwd of ook anderen dit niet te licht vinden.
Legt de lat in elk geval hoog. Kijken of ik met de NEF in de buurt kan komen, zonder sfeer en details te verliezen.

Is het trouwens niet zo dat je met (alleen) aanpassingen aan helderheid en contrast sowieso de contrastomvang en doortekening van je foto verstoort?
En dat je beter voor andere methoden kunt kiezen, bijv curvewijziging of D-Lighting? Het fijne weet ik er niet van, daarom vraag ik het juist...

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » vr nov 20 2009 8:37 pm

*knip*
foto weg - commentaar ook :wink2:
Laatst gewijzigd door Eeuw op vr nov 20 2009 10:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr nov 20 2009 8:41 pm

Zonde dat een mooie foto zo kapot gemaakt wordt. Inderdaad veel te hard. Past ook helemaal niet bij het onderwerp.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”