Is dit 'banding' of niet? Geen klassiek geval, lijkt me, daarvoor zijn de stroken te breed. Maar misschien gaat het om een gerelateerd probleem. Of om iets totaal anders.
Ik heb 5 vragen en 6 afbeeldingen.
VRAGEN
a) Wat zijn de vreemde BREDE, perfect HORIZONTALE BANDEN rechtsboven in mijn foto? Ze zijn onder de juiste hoek goed zichtbaar in het donkerste gewelf. De eerste overgang donker/lichter zit op ca. 1/8 van boven, de tweede op 2/8. Verder naar links is er niets van te merken.
b) Waardoor worden ze veroorzaakt? Wijst dit op een cameradefect of is dit een eenmalige 'slip of the sensor'? Hebben de donkere 'moeten' in de smalle bogen direct links van de lijnen ermee te maken (aangezien ze daar beginnen/ophouden)? M.a.w.: gaat het om een (eenmalige) wegschrijffout?
d) Wil ik misschien domweg te veel van mijn camera? Of van de software? En vooral: kan ik dit onder omstandigheden nogmaals verwachten?
e) Is er een niet al te intensieve methode om deze banden uit deze plaat weg te krijgen?
AFBEELDINGEN
1: de foto zoals die onbewerkt door CNX2 wordt geconverteerd tot JPG.

Foto genomen in september, op een normale nazomerse dag, dus niet bij extreme hitte, koude of vocht.
- D700 met Nikon E 28mm f/2.8
- NEF (RAW gecomprimeerd zonder verlies)
- beeldinstelling monochroom, in CNX2 teruggezet naar standaard
- ISO 800, f/8, 1/40
- ruisonderdrukking: intensiteit 0%, scherpte 5
2: de foto zoals ik 'm vooralsnog wil hebben, bewerkt in CNX2.

Beeldinstelling op monochroom gehouden, ruisonderdrukking op 'betere kwaliteit' gezet, en als volgt bewerkt:
- belichting -0,67
- curve aangepast: links wat omhoog, rechts wat omlaag
- schaduwen +15
- u-pointmasker gewelf rechtsboven met D-Lighting HQ 80/1/60 en ruisonderdrukking 5% om 5
- u=pointmasker gewelf linksonder met D-Lighting HQ 30/1/60 en ruisonderdrukking 3% om 5
3: een uitsnede op 100% van de rechterbovenhoek van 2.

Hierin zijn, duidelijker nog dan in 2 zelf, enkele brede horizontale banden van verschillende toonwaarde te zien. De overgangen liggen op ca. 40% en 70% van de hoogte.
4: dezelfde uitsnede met een extremere bewerking (D-Lighting HQ op 100/1/60 en ruisonderdrukking uit), gemaakt om de 'banding' duidelijker te laten uitkomen.

Hier zitten de overgangen op ca. 25% en 75% van de hoogte.
5: dezelfde uitsnede uit 1 (onbewerkt RAW), ter referentie.

Het toonverschil is hier zo klein dat de banding vrijwel onzichtbaar is.
6: dezelfde uitsnede uit 2 (afgewerkt in CNX2), maar met beeldinstelling teruggezet naar standaard, ter referentie.

Overigens: de banden duiken ook op in PS, al dan niet icm Silver Efex Pro.
Dank bij voorbaat aan iedereen die hierover iets zinnigs kan zeggen!