Hans Braakhuis schreef:Remco H schreef:Waarom zie ik die niet in Nederlandse winkels?! Of denken ze soms dat Duits zo'n groot probleem voor mij is?
Dat heeft ongeveer dezelfde redenen waarom je ook de Japanse variaties niet in Nederland ziet.
Het Nederlandse taal gebied is klein. Om daarvoor iets te drukken is duur.
Nederlanders zijn zuinig, dus als er al een boek wordt uitgegeven, wordt dat bijna niet verkocht.
In Japan zijn er ongeveer 5 verschillende uitgevers, die 2 of 3 keer per jaar een Nikon Mook (Magazine) uitbrengen met een prijs tussen 8 en 14 euro. En dan te bedenken dat Japanners heel klein wonen.
En dan heeft Nikon in Japan een veel groter markt aandeel dan hier in Nederland. Waarschijnlijk ook een kwestie van verkeerde zuinigheid hier in Nederland.
Ik snap die stellingen over (verkeerde) zuinigheid niet. Aziaten en zeker Japanners zijn over het algemeen nog veel meer gadget- en electronicageil dan Europeanen. En blijkbaar geeft "de Nederlander" de Euro aan andere zaken (ontspanning, vakantie) uit dan "de Japannner".
Zie onder ...
Werkomstandigheden
Officieel kent Japan, sinds 1997, een 40-urige werkweek, maar in de praktijk betekent het meestal dat er veel wordt overgewerkt, hetgeen wel tot een 60-urige werkweek kan leiden. Daarnaast kennen weliswaar de meeste grote bedrijven al wel een 5-daagse werkweek, maar de meeste kleine bedrijfjes hebben dit weer niet. De gemaakte overuren worden vaak maar matig of niet betaald en worden dan service-overuren genoemd. Om de concurrentie met China aan te kunnen gaan, zijn er ook al stemmen opgegaan om de betaling voor overuren voor de witte-boorden employees, zoals managers, officieel te laten verdwijnen.
Vakantie hebben de Japanners wel, al is het in westerse ogen erg weinig. Als iemand nieuw bij een bedrijf begint zal hij/zij meestal 10 werkdagen vakantie krijgen per jaar. Dit aantal zal wel groeien door stijgende leeftijd en langere diensttijd. Veel Japanners nemen echter niet alle vakantiedagen op, zo bedroeg in 2002 het gemiddeld aantal per persoon opgenomen vakantiedagen bijna 9, terwijl het gemiddeld aantal dagen waar men recht op had 18 was. Het wordt toch altijd nog wel gezien als een soort ontrouw jegens het bedrijf. Het is ook niet gebruikelijk om lange vakanties te nemen, maar meestal wordt er gesnipperd. Het vele overwerk en daardoor de lange werkdagen met nauwelijks of geen ontspanning, hebben grote sociale consequenties. Denk alleen maar aan het beperkte gezinsleven en aan karoshi.
Karôshi
Het woord karôshi, veelal in de westerse pers en literatuur geschreven als karoshi, is in Japan en Zuid-Korea een erkend fenomeen en betekent 'dood door overwerk'. De lange werkweken, korte vakanties en vaak hoge werkdruk kunnen leiden tot overlijden, door zaken als hartaanvallen, beroertes of andere aandoeningen. Officiële publicaties noemen getallen als 60 tot 100 gevallen per jaar, maar anderen denken dat veel van de gevallen die nu 'gewoon' overlijden worden genoemd, eerder een karoshi achtergrond hebben en noemen getallen van wel 10.000 per jaar.
Zo besliste een rechtbank in Nagoya in november 2007 dat een employé van Toyota inderdaad was overleden als gevolg van het vele overwerk. Hij overleed in februari 2002 op 30 jarige leeftijd door hartfalen, nadat hij in de maand voorafgaand aan zijn overlijden 106 uur had overgewerkt.