boeken en magazines over Nikon

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie
Plaats reactie
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

boeken en magazines over Nikon

Bericht door Hans Braakhuis » za nov 21 2009 8:50 am

Er is zoveel leuks op de markt, dat ik jullie er van wil laten mee genieten:

Afbeelding
1. Een boek van Tanaka Chotoku over Nikon Tokyo. 700 pagina's, 101 verhalen van de Nikon F tot Leica. Uit 1998.

Afbeelding
2. Nikon Nikkor LENS, Softbank mook, Lens encyclopedia series, prijs in Japan ¥ 2,194, zeg 15 euro.

Afbeelding
3. Gakken Camera Mook deel 2, Capa & Capa uitgevers, prijs in Japan 8,650 yen zeg bijna 6 euro.

En wat actueler
Afbeelding
Nikon D300S/D300, Motor Magazine Mook, uitgave op 22 november, morgen dus, prijs aldaar ¥ 1,995, zeg 14 euro.

Afbeelding
Uitgave door Etsumi, prijs in Japan ¥ 1,327, zeg 10 euro.

Remco H

Re: boeken en magazines over Nikon

Bericht door Remco H » ma nov 23 2009 5:58 pm

Tsja, leuk. :roll:
Het zegt me verder niet zoveel, want mijn Japans is niet zo geweldig. Of beter gezegd: ik ken totaal geen Japans.
Dus voor mij zijn dit niet meer dan wat plaatjes, met (voor mij) wat vreemde onleesbare tekens erbij.

Ik vind dit wel een fraai boek: Het Nikon camera boek
Kun je gewoon in Nederland in de winkel kopen.

Afbeelding

Nog een aansprekende titel: Fotograferen met een professionele Nikon van Dré de Man.
Toen ik het inkeek, vond ik nogal wat terug uit een boek wat ik al heb: Fotograferen met een digitale spiegelreflexcamera Nikon van dezelfde auteur.

Afbeelding

Ook gewoon in Nederland te koop, en leesbaar.

Kroontje

Bericht door Kroontje » ma nov 23 2009 6:40 pm

Remco H schreef:Tsja, leuk. :roll:
Het zegt me verder niet zoveel, want mijn Japans is niet zo geweldig. Of beter gezegd: ik ken totaal geen Japans.
Dus voor mij zijn dit niet meer dan wat plaatjes, met (voor mij) wat vreemde onleesbare tekens erbij.

Ik vind dit wel een fraai boek: Het Nikon camera boek
Kun je gewoon in Nederland in de winkel kopen.

Afbeelding

Nog een aansprekende titel: Fotograferen met een professionele Nikon van Dré de Man.
Toen ik het inkeek, vond ik nogal wat terug uit een boek wat ik al heb: Fotograferen met een digitale spiegelreflexcamera Nikon van dezelfde auteur.

Afbeelding

Ook gewoon in Nederland te koop, en leesbaar.
Als je nog niks heb van Dré de Man Is het boek Fotograferen met een professionele Nikon wel wat.
Want de foto's en beschrijving staan ook in een eerder boek van Dré de Man. ( met alle respect ).
Misschien wat uitgebreider.. :wink:

Groet Kroontje
Laatst gewijzigd door Kroontje op ma nov 23 2009 9:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Remco H

Bericht door Remco H » ma nov 23 2009 9:06 pm

Ik zit net even te speuren naar de Duitse originelen van Klaus Kindermann, zie ik gewoon een boek over de Nikon D700 staan! Het boek wat ik eigenlijk zocht, maar waarvoor ik die van de D300 dan maar gekocht heb, omdat ik hem niet kon vinden. (En dat boek over de D300 is ook niet meer dan een vertaling van een Duits origineel, als je het mij vraagt.)
Waarom zie ik die niet in Nederlandse winkels?! Of denken ze soms dat Duits zo'n groot probleem voor mij is? :frown:
Ik weet het: via internet kan ongetwijfeld, maar ik doe niet zo aan internethandel. Ik ga liever gewoon naar een winkel.

Afbeelding

En het Nikon camera boek heeft ook een Duits origineel.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di nov 24 2009 8:18 am

Remco H schreef:Waarom zie ik die niet in Nederlandse winkels?! Of denken ze soms dat Duits zo'n groot probleem voor mij is?
Dat heeft ongeveer dezelfde redenen waarom je ook de Japanse variaties niet in Nederland ziet.

Het Nederlandse taal gebied is klein. Om daarvoor iets te drukken is duur.
Nederlanders zijn zuinig, dus als er al een boek wordt uitgegeven, wordt dat bijna niet verkocht.

In Japan zijn er ongeveer 5 verschillende uitgevers, die 2 of 3 keer per jaar een Nikon Mook (Magazine) uitbrengen met een prijs tussen 8 en 14 euro. En dan te bedenken dat Japanners heel klein wonen.
En dan heeft Nikon in Japan een veel groter markt aandeel dan hier in Nederland. Waarschijnlijk ook een kwestie van verkeerde zuinigheid hier in Nederland.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di nov 24 2009 9:29 am

De boekhandel in Nederland is door de concurrentie van de internetwinkels voorzichtiger met het aanleggen van een uitgebreide voorraad. Het feit dat een winkel als Selexyz hier in Utrecht in de ca vijftien jaar dat ik hier rondloop geen vierkante meter groter is geworden vind ik in dat verband veelzeggend. 10 jaar geleden kon je er probleemloos bijna het hele oeuvre van een grote Nederlandse schrijver kopen (Hermans, Reve etc.). Tegenwoordig staat er enkel nog in de kast wat toevallig net in herdruk is genomen. Daar staat een aanzienlijke toename in allerlei andere collecties tegenover. Ze hebben van alles een beetje en van niets alles. Ze kunnen wel veel voor je bestellen. Maar dat kan je zelf thuis ook.
En zeg nou zelf: hoeveel mensen in Nederland willen een uitgebreid boek over de D700? Te weinig om als boekhandel te rechtvaardigen er een exemplaar van op te plank te hebben staan. Want dan moet je ook van alle andere modellen een exemplaar hebben. Bedenk ook dat zo'n boek maar een jaar of twee actueel is; dan komt het volgende model alweer op de markt.
Zeker boeken in een andere taal dan Nederlands of Engels vinden in Nederland maar zeer mondjesmaat aftrek.

Maar het is volgens mij vooral de internethandel die maakt dat de keuzemogelijkheid in de 'echte' winkel minder groot is geworden.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di nov 24 2009 2:25 pm

Heb het alleen over het aantal uitgaven en de prijs er van, winkel of web, maakt niet uit.
We weten al langer dat het aantal boekenwinkels minder wordt, net zoals het aantal fotowinkels.

Nop enkele voorbeelden:

Afbeelding
1

Afbeelding
2

Afbeelding
3

Afbeelding
4

Afbeelding
5

Remco H

Bericht door Remco H » di nov 24 2009 6:39 pm

Hans Braakhuis schreef:
Remco H schreef:Waarom zie ik die niet in Nederlandse winkels?! Of denken ze soms dat Duits zo'n groot probleem voor mij is?
Dat heeft ongeveer dezelfde redenen waarom je ook de Japanse variaties niet in Nederland ziet.

Nederlanders zijn zuinig, dus als er al een boek wordt uitgegeven, wordt dat bijna niet verkocht.

In Japan zijn er ongeveer 5 verschillende uitgevers, die 2 of 3 keer per jaar een Nikon Mook (Magazine) uitbrengen met een prijs tussen 8 en 14 euro. En dan te bedenken dat Japanners heel klein wonen.
En dan heeft Nikon in Japan een veel groter markt aandeel dan hier in Nederland. Waarschijnlijk ook een kwestie van verkeerde zuinigheid hier in Nederland.
Hm, Duits vind ik nog wel een enorm verschil met Japans. Van Japans kan ik geen teken lezen, maar met Duits kom ik een heel eind. Duits heeft behoorlijk wat verwantschap met Nederlands, iets wat je van Japans toch niet kan zeggen.
Ik zou het wel weten met dat boek over die D700: als die in de Nederlandse boekhandel had gelegen, had ik hem allang gekocht. Dan had ik dat boek over de D300 niet gekocht. Dat de tekst in het Duits is, vind ik niet zo'n probleem. Is toch prima leesbaar? Ik zie geen reden voor taalkundige eenkennigheid.
Maar goed, dat zal een rit naar Duitsland worden, als ik dat boek over de D700 wil hebben.

Het Nederlandse taalgebied is weliswaar klein, maar het aantal sprekers van het Nederlands valt nog wel mee. Neemt een mooie middenpositie in tussen de Europese talen.
We denken altijd wel: 'Nederland is mierig klein, en stelt geen zak voor.' Maar dat gaat niet altijd en in ieder opzicht op.

Van de Japanners zijn er nogal wat: zo'n 127 miljoen!
Nog meer dan dat er Duitstaligen zijn.
Hans Braakhuis schreef:Nog enkele voorbeelden:
Kun jij wel Japans lezen?
Jíj plaatst namelijk japanse boeken.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo nov 25 2009 1:18 am

Remco H schreef:Maar goed, dat zal een rit naar Duitsland worden, als ik dat boek over de D700 wil hebben.
Misschien kun je het wel door een boekhandel laten bestellen? Een 'betere' boekhandel zal dat, neem ik aan, graag voor je doen. Als ik een boekhandel was, bestelde ik het boek bij Amazon.de en verkocht het met een paar euro winst door. Tevreden klant erbij en toch nog wat verdiend...
Best kans dat ook in Duitsland dit boek niet in elke kiosk te koop is...

Ik heb even gezocht: Selexyz biedt het via hun website te koop aan.
http://www.selexyz.nl/product/978381582 ... ikon-d700/

Ik zou zeggen dat je het dan ook in een van hun winkels moet kunnen laten bestellen. Het is volgens de site nu in ieder geval nergens op voorraad.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo nov 25 2009 1:26 am

Hans Braakhuis schreef:We weten al langer dat het aantal boekenwinkels minder wordt, net zoals het aantal fotowinkels.
Gut, sorry dat ik je feestje verstoor Hans. Als we hier alleen nog over dingen gaan praten die "we" niet al langer weten, wordt het snel een stille boel, denk ik 8). Het is een discussieforum, je topic lokt een opmerking uit over de verkrijgbaarheid van 'exotische' Nikon-literatuur en zo gaat een balletje rollen.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo nov 25 2009 9:07 am

Hans Braakhuis schreef:

Ik snap die stellingen over (verkeerde) zuinigheid niet. Aziaten en zeker Japanners zijn over het algemeen nog veel meer gadget- en electronicageil dan Europeanen. En blijkbaar geeft "de Nederlander" de Euro aan andere zaken (ontspanning, vakantie) uit dan "de Japannner".

Zie onder ...

Werkomstandigheden
Officieel kent Japan, sinds 1997, een 40-urige werkweek, maar in de praktijk betekent het meestal dat er veel wordt overgewerkt, hetgeen wel tot een 60-urige werkweek kan leiden. Daarnaast kennen weliswaar de meeste grote bedrijven al wel een 5-daagse werkweek, maar de meeste kleine bedrijfjes hebben dit weer niet. De gemaakte overuren worden vaak maar matig of niet betaald en worden dan service-overuren genoemd. Om de concurrentie met China aan te kunnen gaan, zijn er ook al stemmen opgegaan om de betaling voor overuren voor de witte-boorden employees, zoals managers, officieel te laten verdwijnen.
Vakantie hebben de Japanners wel, al is het in westerse ogen erg weinig. Als iemand nieuw bij een bedrijf begint zal hij/zij meestal 10 werkdagen vakantie krijgen per jaar. Dit aantal zal wel groeien door stijgende leeftijd en langere diensttijd. Veel Japanners nemen echter niet alle vakantiedagen op, zo bedroeg in 2002 het gemiddeld aantal per persoon opgenomen vakantiedagen bijna 9, terwijl het gemiddeld aantal dagen waar men recht op had 18 was. Het wordt toch altijd nog wel gezien als een soort ontrouw jegens het bedrijf. Het is ook niet gebruikelijk om lange vakanties te nemen, maar meestal wordt er gesnipperd. Het vele overwerk en daardoor de lange werkdagen met nauwelijks of geen ontspanning, hebben grote sociale consequenties. Denk alleen maar aan het beperkte gezinsleven en aan karoshi.

Karôshi
Het woord karôshi, veelal in de westerse pers en literatuur geschreven als karoshi, is in Japan en Zuid-Korea een erkend fenomeen en betekent 'dood door overwerk'. De lange werkweken, korte vakanties en vaak hoge werkdruk kunnen leiden tot overlijden, door zaken als hartaanvallen, beroertes of andere aandoeningen. Officiële publicaties noemen getallen als 60 tot 100 gevallen per jaar, maar anderen denken dat veel van de gevallen die nu 'gewoon' overlijden worden genoemd, eerder een karoshi achtergrond hebben en noemen getallen van wel 10.000 per jaar.
Zo besliste een rechtbank in Nagoya in november 2007 dat een employé van Toyota inderdaad was overleden als gevolg van het vele overwerk. Hij overleed in februari 2002 op 30 jarige leeftijd door hartfalen, nadat hij in de maand voorafgaand aan zijn overlijden 106 uur had overgewerkt.

Remco H

Bericht door Remco H » wo nov 25 2009 5:54 pm

Karoshi, dat komt me bekend voor.
Ik zou er niet aan moeten denken om japanner te zijn. In dat opzicht lijkt Japan me een eng land. Valt daar eigenlijk wel een beetje normaal te leven, vraag ik mij af.

Plaats reactie

Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”