A-stand rookie-vraag

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Vikash

A-stand rookie-vraag

Bericht door Vikash » vr nov 27 2009 2:07 pm

Ik begin m'n vraag eerst met het volgedende icoontje :oops:

Dan nu de vraag:
Wanneer ik mijn D5000 gebruik in Stand A, diafragma 5.6 met objectief AF-S 55-200 dan reageert de sluiter zeer traag.
Het verschil zit hem in de situatie of ik in daglicht schiet of avondlicht.
's Avonds doet ie voornamelijk zeer traag over, waardoor ik zeer wazige foto's krijg.
Hoe kan ik mijn camera instellen dat deze ook 's avonds de scherpe foto's krijg op stand ?
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: A-stand rookie-vraag

Bericht door Patrick » vr nov 27 2009 2:19 pm

Vikash schreef:Ik begin m'n vraag eerst met het volgedende icoontje :oops:

Dan nu de vraag:
Wanneer ik mijn D5000 gebruik in Stand A, diafragma 5.6 met objectief AF-S 55-200 dan reageert de sluiter zeer traag.
Het verschil zit hem in de situatie of ik in daglicht schiet of avondlicht.
's Avonds doet ie voornamelijk zeer traag over, waardoor ik zeer wazige foto's krijg.
Hoe kan ik mijn camera instellen dat deze ook 's avonds de scherpe foto's krijg op stand ?
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
In de stand A bepaal jij het diafragma, zeg maar de grootte van het gaatje waar het licht doorheen komt. Om een goed belichte foto te maken, heb je een bepaalde hoeveelheid licht nodig. Als je een groot gat hebt, komt daar sneller voldoende licht doorheen dan door een klein gat. Daardoor kan de sluiter bij een groot gat eerder weer dicht. De reden dat de sluitertijd 's avonds dus langer open blijft staan, is simpelweg het feit dat je camera nog niet voldoende licht heeft ontvangen voor een goed belichte foto. het gevolg: bewogen foto's.
4. Gebruik een statief: dat werkt natuurlijk alleen als je onderwerp statisch is.

Wat kan je er tegen doen:

1. Groter diafragma selecteren, en dat is een kleine waarde. een opening van f/2.8 levert 4 keer zo veel licht als f/5.6. Dit heeft tot gevolg dat de sluiter ook maar een kwart van de tijd open hoeft te blijven staan.
2. Zorg voor een hogere gevoeligheid voor licht. Vroeger deed je dat door een gevoeliger filmpje in je camera te zetten, tegenwoordig doe je dat door de ISO waarde wat hoge te kiezen. Nadeel is meestal wat meer ruis, maar tot ca. een waarde van 800 moet het met een D5000 wel lukken.
3. Neem licht mee. Dus gebruik je flitser, of liever nog, gebruik een opsteekflitser.

Tot zover een korte samenvatting fotografie. Er is heel veel over lezen op het internet. Of koop een boek over fotografie.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: sluiter zeer traag

Bericht door gijs sandberg » vr nov 27 2009 2:31 pm

Vi,
Een oorzaak kan de automatische ruis-onderdrukking bij lange sluitertijden /hoge ISO waarden zijn.
Kan je een voorbeeld plaatsen met EXIF informatie?
NB de D5000 is best in staat tot prestaties bij weinig licht en hoge ISO waarden, maar het beste is om de kamera zelf onder controle te houden en/of goed op te letten wat de automatieken willen doen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: sluiter zeer traag

Bericht door Patrick » vr nov 27 2009 3:26 pm

gijs sandberg schreef:Vi,
Een oorzaak kan de automatische ruis-onderdrukking bij lange sluitertijden /hoge ISO waarden zijn.
Kan je een voorbeeld plaatsen met EXIF informatie?
NB de D5000 is best in staat tot prestaties bij weinig licht en hoge ISO waarden, maar het beste is om de kamera zelf onder controle te houden en/of goed op te letten wat de automatieken willen doen.
Groeten, Gijs
Ik denk dat het hier gewon gaat om te lange sluitertijden Gijs...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”