Yo Vikash!Vikash schreef:Beste jullie,
<KNIP>
Ik heb toen meegenomen mijn D5000 met de kitlens AF-S 55-200 4-5.6 IF ED VR.
Ik kwam erachter tijdens de show dat ik ook de AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 G DX VR mee had moeten nemen.
Dit omdat de opnames van dichtbij zeer mislukt zijn.
Ondanks dat ik deze stommiteit heb begaan probeerde ik het beste eruit te halen.
Ik heb de foto's gemaakt op de A-stand en zonder flitser, ISO 200, diafragma 5.6.
<KNIP>
Graag even jullie commentaar op de volgende foto's.
Ik houd als "basisregel" een sluitertijd van ca. 1/125s aan. Als je een vaste hand hebt, kun je best zakken onder 1/125s. Ik heb wel eens met 1/4 een scherpe foto gemaakt, door mezelf klem te zetten tegen een deurpost, maar die waren niet rijkelijk gezaaid in Essen zo te zien.
Handig om te weten, is dat een verdubbeling van je ISO waarde, hetzelfde betekent als het halveren van je sluitertijd. Voorbeeld: van 1/125 naar 1/60 is 't zelfde als van ISO 200 naar 400.
Hetzelfde geldt voor je diafragma: van F2.8 naar F3.5 is 't zelfde als van 1/125 naar 1/250s, om de andere kant op natuurlijk.
Probeer met deze gegevens eens wat te spelen. Zet daarvoor je toestel op manueel, en probeer bijvoorbeeld met verschillende sluitertijden, diafragma's en ISO-waarden hetzelfde resultaat te krijgen. Je krijgt dan in een half uurtje in de gaten, wat je onder lastige omstandigheden kan doen als je voor "'t eggie" moet!
Veel plezier!