peturbo schreef:Inderdaad de 18-55, ISO omhoog tot bijvoorbeeld 800, en dan kijken naar de verhouding diafragma-sluitertijd.
Bij te lange sluitertijden kun je scherpe foto's vergeten, bewegingsonscherpte.
Diafragma afhankelijk van wat je beoogt, de auto helemaal scherp, dan je diafragma getal groter (11), wil je een klein gedeelte scherp dan je diafragma getal lager (3,5).
Tevens kan een polarisatie filter de kwaliteit van de foto's nog doen toenemen.
Misschien kun je ook nog inflitsen ben je minder afhankelijk van lichtomstandigheden, ik weet niet of je een flitser hebt.
Er lopen meerdere draadjes op het forum over auto's fotograferen.
Oke... ik ben sowieso geen fan van lange sluitertijden omdat ik meestal vanuit de hand schiet ipv statief.
Deze instelling moet ik wel vinden in het handleiding.
Ik heb trouwens ook geprobeerd om de diafragma te krijgen naar f3.5, maar om een of ander reden stopt ie al bij 4.2.
Hoe kan dit?
Want ik hou juist van die opnames met het onderwerp scherp maar de omgeving/achtergrond onscherp.
Polarisatiefilter zorgt voor het wegnemen van die irritante schitteringen, toch?
En tja... wat betreft flitsers. Ik heb de SB-600 op me verlanglijstje staan. Alleen is de aankoopdatum nog wel even uitgesteld tot ergens in 2010. December is er weer....Tenzij ik een goede aanbieding tegenkom.
Nog meer advies is altijd welkom