D90 500/f4 Front back focus testje..conclusie???

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Arno P

Re: D90 500/f4 Front back focus testje..conclusie???

Bericht door Arno P » zo dec 06 2009 11:14 am

Gobert schreef:Met alle respect....ik vind het nogal een bizarre combi. Een hobbycamera met zo'n mooie lens....da's het spreekwoordelijke tang op de varken.....volgens mij komt zo'n mooie profi lens nooit tot z'n recht op een D90.

Soit, zal wel weer foute stelling zijn. Zie het commentaar wel komen.
Ben ook wel weer benieuwd dan.
Welke body zou dan wel netjes bij het objectief passen...en wat zou ik aan fotokwaliteit als verbetering mogen verwachten (want daar doen we het uiteraard voor)

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » zo dec 06 2009 11:23 am

Ehm..... dacht ik toch altijd dat de winst bij het fotograferen kwaliteittechnisch in het objectief zit en in mindere mate de camera.... :twisted: :twisted:

Groetjes Eelco & Monique...

die het liefst ook grote profi-objectieven op hun D-90 schroeven
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo dec 06 2009 11:51 am

Hallo Arno,

Ik heb helaas de foto niet gezien, maar wel andere foto's van vogeltjes die je met deze combinatie hebt gemaakt en die waren toch behoorlijk scherp, misschien nog niet zo scherp als de plaatje van de andere mensen die met dit objectief werken maar dat komt waarschijnlijk omdat ze veel meer ervaring hebben met het materiaal en ook de nabewerking beter beheersen.

Maar goed als je een goede foto van de focuskaart maakt is er meer van te zeggen, mocht je last hebben van front of backfocus kan je dit niet zelf aanpassen bij de D90, de camera zal dan met het objectief naar Beverwijk moeten.

Misschien past een D300 beter bij dit objectief maar aan de foto's zal je geen verschil zien.

Groeten Jan

Arno P

Bericht door Arno P » zo dec 06 2009 12:04 pm

Grojan schreef:Hallo Arno,

Ik heb helaas de foto niet gezien, maar wel andere foto's van vogeltjes die je met deze combinatie hebt gemaakt en die waren toch behoorlijk scherp, misschien nog niet zo scherp als de plaatje van de andere mensen die met dit objectief werken maar dat komt waarschijnlijk omdat ze veel meer ervaring hebben met het materiaal en ook de nabewerking beter beheersen.Groeten Jan

Helemaal mee eens, ik zit nog heerlijk op de leercurve voor dit objectief en de nabewerking is ook nog niet wat het kan zijn..

Arno P

Bericht door Arno P » zo dec 06 2009 1:07 pm

Nieuwe foto's geplaatst en meteen even op http://www.dofmaster.com/dofjs.html gekeken of de DOF ook een beetje bij de verwachtingen aansluit

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo dec 06 2009 1:07 pm

emdeklerk schreef:Gobert:
"Met alle respect....ik vind het nogal een bizarre combi. Een hobbycamera met zo'n mooie lens....da's het spreekwoordelijke tang op de varken.....volgens mij komt zo'n mooie profi lens nooit tot z'n recht op een D90."

Het principe van het gebruiken van Nikon is altijd geweest dat alles op alles past. ...
En om nu te verkondigen dat een "professioneel" objectief op de een D90 een nogal bizarre combi geeft vind ik ook onzin.
Ik ben zeker van mening dat een DX-camera op termijn slechts gevonden zal worden in het "amateur"-segment, maar dat wil niet zeggen dat er ook dan geen top-objectieven op gebruikt zullen kunnen worden. Analoog aan het EM/Nikkormat versus de F-camera's in het verleden.
E.M. de Klerk
Gebruiken kan. Het past er op. Dat wel.
Maar het ligt natuurlijk niet, of laten we zeggen minder voor de hand om de buitenste randen van dit prachtige objectief gewoon maar niet te gebruiken. (DX) . Dat geldt natuurlijk voor alle niet-DX Nikkors.
Ik denk zeker te weten dat je dat met mij eens bent.
In die zin is het in ieder geval een vreemde combi.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo dec 06 2009 1:23 pm

Arno P schreef:Nieuwe foto's geplaatst en meteen even op http://www.dofmaster.com/dofjs.html gekeken of de DOF ook een beetje bij de verwachtingen aansluit
Nog geen optimale test, omdat het velletje papier in het midden wat bol staat. (Je had het velletje papier beter op een vlak stevig stuk stuk karton kunnen plakken), en verder het velletje nog steeds niet helemaal optimaal is uitgericht, dus iets scheef staat (met name aan de bovenkant te zien).
Een beetje door deze fouten heen kijkend lijkt me er weinig mis mee. Ik krijg de indruk dat de focus een minimale fractie naar achteren gaat verlopen als het diafragma verder wordt genepen van volle opening naar 8. Maar het blijft daarbij dan allemaal netjes ruim binnen de scherptediepte.

Fotografeer eens normaal een echt ruimtelijk object vanaf statief waarbij je makkelijk het scherpteverloop kunt zien, en zet dat eens online.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo dec 06 2009 1:28 pm

IK snap de discussie niet echt. Ik heb liever een 500mm op een D90 dan een D3 met een 70-300 VR als ik op vogeltjessafari zou gaan... En dat een DX camera zonde zou zijn is ook niet echt waar. Die cropfactor is voor vogeltjes juist een zegen; je hebt zelfde genoeg tele bij dat soort fotografie.

Maar ik dacht dat het om front/backfocus ging. Waarom hang je niet even een krant op, en maak je een foto. Scherp -> goed. Niet scherp, wordt het beter als je iets anders focust (handmatig)?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Arno P

Bericht door Arno P » zo dec 06 2009 1:33 pm

Patrick schreef: Waarom hang je niet even een krant op, en maak je een foto. Scherp -> goed. Niet scherp, wordt het beter als je iets anders focust (handmatig)?
Net nieuwe foto's geplaatst en volgens mij zijn de resultaten best aardig te noemen...

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » zo dec 06 2009 2:44 pm

Arno P schreef:
Patrick schreef: Waarom hang je niet even een krant op, en maak je een foto. Scherp -> goed. Niet scherp, wordt het beter als je iets anders focust (handmatig)?
Net nieuwe foto's geplaatst en volgens mij zijn de resultaten best aardig te noemen...
front/backfocus is inderdaad geen probleem, maar die belichting, dat is wel een probleem ;-)

ajuus
emiel

Arno P

Bericht door Arno P » zo dec 06 2009 3:06 pm

emiel schreef:
Arno P schreef:
front/backfocus is inderdaad geen probleem, maar die belichting, dat is wel een probleem ;-)

ajuus
emiel
Voor de front/back focus test is de belichting toch in het veilige gebied, zodat er een goede focus mogelijk is...niet?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo dec 06 2009 3:14 pm

Arno P schreef:
Volgens mij ligt de scherpte prima. Ik zou me daar niet druk over maken.

Algemeen: liever geen foto's vervangen maar nieuwe plaatsen. Er zijn namelijk opmerkingen gemaakt over de foto's, en die lijken nu wat overdreven te zijn voor iemand die het draadje niet helemaal leest. Niet dat de foto's nu niet onderbelicht zijn; dat zijn ze nog steeds, maar wel een heel stuk minder.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo dec 06 2009 3:15 pm

Ik zie in die nieuwe test ook geen aanleiding dat er iets verkeerd is. Heb je er in je normale praktijk dan problemen mee?
Vriendelijke groet, Léon Obers

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo dec 06 2009 3:28 pm

Arno P schreef:
Voor de front/back focus test is de belichting toch in het veilige gebied, zodat er een goede focus mogelijk is...niet?
De lens stelt scherp met open diafragma en gebruikt daarbij al het aanwezige licht. De foto onderbelichten heeft geen invloed op de scherpstelling. Wat ik bij veel lenzen merk is dat de mate van back/frontfocus verandert met de afstand (en zoominstelling). Ik zou dus vooral een test maken op de afstand waarop je de lens normaal gebruikt.

Arno P

Bericht door Arno P » zo dec 06 2009 3:29 pm

Léon Obers schreef:Ik zie in die nieuwe test ook geen aanleiding dat er iets verkeerd is. Heb je er in je normale praktijk dan problemen mee?
Ik vroeg het mij alleen af en het leek mij informatief om die test een keer te doen. Waar ik in de praktijk tegenaan liep is het snel genoeg het juiste diafragma vinden voor snel passerende vogels. Indien er sprake zou zijn van een B/F focus afwijking, dan kan het verklaren dat niet altijd alles even scherp is en je gemiddeld een kleinder diafragma zou moeten aanwenden om e.a. scherpte te geven. Nu duidelijk is dat B/F focus er goed voor staat, rest enkel het gebruik van het juiste diafragma per situatie om de juiste dof te krijgen. Bij een grote focal length en een vogeltje dat redelijk dichtbij zit is de dof nogal krap op een F4 bijvoorbeeld en zit je met een F8 wat lekkerder in je vel (en de crop-factor speelt hier ook nog een stuk in mee). Voor grote afstanden, grote focal length, gerust een groter diafragma dus...

Ik ben hier ingedoken na wat feedback van Ruud waarbij het enige verschil (buiten D90/D300) terug te vinden was in het diafragma dat er per shot gekozen was (en vaak de vraag "waar het scherpstelpunt toch zou moeten zijn" boven kwam drijven).

Gewoon leuk om te ervaren, te leren en te delen zeg maar :wink2:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”