Léon Obers schreef:Ik zie in die nieuwe test ook geen aanleiding dat er iets verkeerd is. Heb je er in je normale praktijk dan problemen mee?
Ik vroeg het mij alleen af en het leek mij informatief om die test een keer te doen. Waar ik in de praktijk tegenaan liep is het snel genoeg het juiste diafragma vinden voor snel passerende vogels. Indien er sprake zou zijn van een B/F focus afwijking, dan kan het verklaren dat niet altijd alles even scherp is en je gemiddeld een kleinder diafragma zou moeten aanwenden om e.a. scherpte te geven. Nu duidelijk is dat B/F focus er goed voor staat, rest enkel het gebruik van het juiste diafragma per situatie om de juiste dof te krijgen. Bij een grote focal length en een vogeltje dat redelijk dichtbij zit is de dof nogal krap op een F4 bijvoorbeeld en zit je met een F8 wat lekkerder in je vel (en de crop-factor speelt hier ook nog een stuk in mee). Voor grote afstanden, grote focal length, gerust een groter diafragma dus...
Ik ben hier ingedoken na wat feedback van Ruud waarbij het enige verschil (buiten D90/D300) terug te vinden was in het diafragma dat er per shot gekozen was (en vaak de vraag "waar het scherpstelpunt toch zou moeten zijn" boven kwam drijven).
Gewoon leuk om te ervaren, te leren en te delen zeg maar