Nikon 80-200mm f/2.8 D probleem

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
flitslicht

Re: Nikon 80-200mm f/2.8 D probleem

Bericht door flitslicht » ma dec 07 2009 9:11 am

Dat ligt echt niet aan de sluitertijd, hoor.

Hier drie hoeken met soortgelijke informatie. Je ziet dat het beeld linksonder het scherpst is. Bij bewegingsonscherpte zou het hele beeld uniform even onscherp moeten zijn, aangenomen dat je er recht voor staat en dat lijkt zo te zijn. Kan je het volledige beeld van het schaap online zetten? Het gras zou aan de randen links en rechts op dezelfde manier onscherp moeten worden.

Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma dec 07 2009 10:08 am

Wel een typisch karakter in de hoeken.

Zou dat exemplarisch zijn, of is er met zo'n lens wel eens wat meer aan de hand?
Ik vond namelijk ook opmerkelijke problemen in de resultaten van de eerder aangehaalde test-review van een soortgelijke lens.
Meneer Zjeroen schreef:of ben ik gewoon te veeleisend ???
dit is een review met onderaan voorbeelden.....
http://www.momentcorp.com/review/nikkor80-200.html
Die test geeft aan dat het een prima lens zou zijn. De voorbeelden onderaan geven op 200milimeter echter duidelijk een zodanig resultaat dat er reden te denken is dat er met die lens iets aan de hand is. Bij f 2.8 en 5.6 is alleen de uiterste linkerkant "scherp". Naar rechts wordt het alleen maar onscherper. Zelfs bij f 11 is dit typische scherpteverloop nog terug te vinden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma dec 07 2009 10:17 am

En dan is het rechtsboven nog niet eens de hoek én op DX! Zou ik niet blij van worden, net zo min als van die lens uit de test...

Meneer Zjeroen

Bericht door Meneer Zjeroen » ma dec 07 2009 11:14 am

Goed... bij deze dan een oproep:

Iemand in midden Nederland, die vergelijkbaar materiaal heeft, en wel goede scherpe resultaten haalt....

En dan mijn lens daarnaast wil uittesten...

Kijk van die goedkopere 70-300 verwacht je gewoon dat hij minder presteert, en die heb ik voor 75 euro van iemand overgenomen, maar die 80-200 mag ik toch gewoon meer van verwachten...

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » ma dec 07 2009 11:37 am

Zeker, maar doe je volgende test nu eens op 1/500 sec of nog korter, voordat je uitgaat van het meest zwarte scenario.

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma dec 07 2009 11:59 am

De TS lijkt toch wel goed met een camera te kunnen omgaan en dan met 1/320 vanaf een goed statief kan er weinig misgaan lijkt me. Je kan aan die foto van het schaap zelfs op de geposte afmeting al zien dat er iets raars aan de hand is. Hier een crop vlak achter het schaap en links een stukje van dezelfde hoogte in het beeld, links is veel minder scherp:

Afbeelding

Meneer Zjeroen

Bericht door Meneer Zjeroen » ma dec 07 2009 12:11 pm

Ik ga maar eens (zodra ik tijd heb) een uitgebreide test opzetten, waarbij ik het objectief nog zwaarder aan de tand ga voelen...

(ik denk gewoon ergens een grote muur met wat contrast verschillen, en dan op verschillende afstanden en met verschillende brandpuntsinstellingen en diafragma's aan de slag gaan)

Afgelopen weekend een "goedkope" 70-300 VR op m'n body gehad, en dat zag er al meteen een stuk beter uit. ( zou niet moeten kunnen, maar ja..)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik voor dit objectief toen (4 jaar geleden) nooit de hoofdprijs heb betaald, dus heel misschien dat de vorige eigenaar iets verzwegen heeft...
Daarnaast is hij vorig jaar bij Nikon Beverwijk wel voor 175, - nagekeken.. ik neem aan dat ze na zo'n "beurt" toch ook wel testopnames maken om te kijken of ze hem weer juist geassembleerd hebben...

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma dec 07 2009 12:32 pm

Wat ik zou proberen is foto's op redelijke afstand maken met goed licht (zonlicht), open diafragma waarbij het hele beeld gevuld is. Dus bijvoorbeeld een huis zo recht mogelijk van voren, al is dit niet per se noodzakelijk (je moet dan op een verhoging staan). Dan in portretstand eerst met de ontspankonop boven en daarna dezelfde foto met de ontspanknop beneden. Je krijgt dan twee dezelfde foto's waarbij links en rechts door het andere gedeelte van de lens zijn vastgelegd. Bij beide foto's apart scherpstellen. Noteer ook wat je doet want je kan dat later vaak moeilijk terugvinden.

Daarnaast de methode-Léon, je stelt scherp op (bijv.) een raam en maakt een foto, zet daarna de AF uit zodat de lens steeds dezelfde scherpte instelling houdt. Dan neem je dat raam vier keer op terwijl het steeds in een andere hoek van de zoeker zit. Dan zouden de vier ramen, uitgesneden uit de foto's, nagenoeg gelijk moeten zijn qua scherpte. In het ideale geval, zeker met DX, zouden ze allemaal ook even scherp moeten zijn als het middelste raam.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma dec 07 2009 12:57 pm

flitslicht schreef: Daarnaast de methode-Léon, je stelt scherp op (bijv.) een raam en maakt een foto, zet daarna de AF uit zodat de lens steeds dezelfde scherpte instelling houdt. Dan neem je dat raam vier keer op terwijl het steeds in een andere hoek van de zoeker zit. Dan zouden de vier ramen, uitgesneden uit de foto's, nagenoeg gelijk moeten zijn qua scherpte. In het ideale geval, zeker met DX, zouden ze allemaal ook even scherp moeten zijn als het middelste raam.
Die methode zo redelijk "dichtbij" (een raam van een huis) werkt alleen goed bij korte brandpuntafstanden, omdat de verschillen in afstand bij verdraaien midden/rand daarbij beslist nog wel binnen de scherptediepte liggen. (Bij verdraaien verplaatst het scherptevlak zich volgens een "boog"-vormige beweging en is de focus in de hoeken feitelijk vóór het onderwerp afgesteld). Bij langere brandpunten kun je die methode nog steeds wel gebruiken, neem dan echter een onderwerp, beslist een stuk verder weg. Op oneindig maakt een verdraaing niet uit.
Bij langere brandpunten neem ikzelf dan ook onderwerpen zoals een kerktoren ver weg (het haantje op de spits) of bijv. bouwkranen in de verte.

Als er sprake is van beeldveldwelving pakt die test in de hoeken altijd iets minder goed uit (overigens ook bij testopnamen loodrecht op een testwand).
Wel moeten alle hoeken min of meer dezelfde scherpte hebben voor een "symmetrische" beeldweergave in de kwaliteit.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma dec 07 2009 1:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Meneer Zjeroen

Bericht door Meneer Zjeroen » ma dec 07 2009 1:27 pm

Alvast bedankt voor jullie technische uitleg en advies, ik ga hier weer mee aan de slag...

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”