Bericht
door Léon Obers » wo dec 09 2009 2:04 pm
Ik kom met een heel ander mening dan iedereen hier in de draad.
Het komt relatief vaak voor dat door toleranties van de asjes en de gaatjes waaromheen een diafragma-lamel draait de opening daardoor net niet 100% rondloopt. Een tolerantieverschil wordt daarbij vesrsterkt door de "hevelwerking".
Ik neem nu net een willekeurige Nikkor lens die toevallig voor mijn neus staat en draai aan het diafragma. Bij volle opening is het allemaal "verdwenen" achter de rand, en ziet de opening er rond uit. Één, twee diafragma-stops gesloten is duidelijk aan de ene kant te zien dat de lamellen net iets anders zitten dan aan de andere kant. Aan de ene kant zitten er nog "knikjes" in de diafragma-vorm als opening, aan de andere kant niet.
Ook zie je bij lenzen met een vijf- zes- of zevenkant opening dat één van die kantjes wel eens korter of langer is als de rest.
De opening is zelden 100% strak symmetrisch. Draai je een lens 180 graden, kan het misschien weer net andersom zijn.
Gewoon fotograferen. Dat verschil is op geen enkele foto waar te nemen. Het zit hem gewoon in de marge van toleranties waarin het een en ander geproduceerd wordt.
Vriendelijke groet, Léon Obers