35mm F6.1 1/250 ISO 100 uit de hand

Distortions :The lens shows barrel distortions at around 1.7%, certainly more than one would expect from a prime lens in this focal range.
en de AF 35mm f2/D heeft hier veel minder 'last' van, hij is wel ietsje minder scherp vol open, maarja dat heeft bijna ieder objectief.Vignetting:Dedicated DX lenses usually suffer from higher vignetting (compared to FX glass on the same camera) and one would especially expect this behaviour from a fast lens. However, the AF-S DX 35 wide open only shows moderate vignetting which is reduced to a not field relevant level by f/4 and beyond.
bron: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt?start=1The AF 35mm f/2D exhibits a moderate degree (0.64%) of barrel distortions which shouldn't show up in most real world images.

Moeilijke lichtomstandigheden en dan ga je 'm op F/5 gebruiken?pata negra schreef:Gisteren gemaakt op burgerlijk huwelijk in moeilijke lichtomstandigheden - Nikkor 35mm 1.8 DX
100% crop uit onbewerkte JPEG - Nikon D90 - F5 - 1/60 - ISO 400 - Flits -1LW
Heb op een maand tijd met dit objectief inclusief vakantiereis en dit burgerlijk huwelijk ca 1200 foto's gemaakt en de resultaten zijn schitterend.

Sorry, ik zag het niet eerder.pata negra schreef:Hohohoho, 5 maanden na datum een gifreactie -
Nee, maar als je praat over slechte lichtomstandigheden ga je toch niet naar F/5? Als we het dan ook nog over ISO400 en 1/60e hebben moet alles behoorlijk doodgeflitst zijn. Vandaar mijn 'gifreactie'. Of ben je zelf van mening dat die crop er erg aantrekkelijk uit ziet?wat is er mis met die F/5...onvoldoende belicht misschien
Dat durf ik ook wel hoor, maar wat bewijs je dan? Dat je materiaal goed is, of dat je goed kan fotograferen? Buiten dat, als die 35mm op F/5 nog niet goed zou presteren zou er echt wat mis zijn met dat stuk glas.- ik durf tenminste een 100% crop plaatsen van een onbewerkte JPG (beeldinstelling standaard) zonder bijkomende verscherping waar de halo's vanaf druipen,
Nouja, gelukkig dan maar. En gefeliciteerd. Smaken verschillen.en ja hoor het bruidskoppel was heel tevreden, dermate dat ik in de lente het huwelijk van de broer van de bruid ook moet fotograferen.
Ja, ik kan ook heel vriendelijk zeggen dat het vast een prachtig stuk glas is, maar dat bewijst die foto gewoon niet. Je kwaliteit als fotograaf beoordeelde ik meer aan die gegevens onder de foto, ik vind het gewoon heel vreemd om op die manier te fotograferen. Als jij er goede resultaten mee haalt, nodig ik je van harte uit om wat te laten zien. Het kan zomaar dat ik er helemaal naast zit.pata negra schreef:Dit draadje gaat over de 35mm lens en ik dacht met deze 100% crop aan te tonen dat die wel degelijk goed is. Over gezelligheid gesproken vind ik die post van Tom allesbehalve gezellig...hij beoordeelt mijn 'kwaliteit' als fotograaf aan de hand van een crop uit een 12 megapixel foto, dit doet de zin om foto's te plaatsen eigenlijk meer afnemen dan toenemen.

Patrick schreef:Wat zal ik doen? Berichten schrappen of een slotje erop hangen...

Als je reageert op de foto zoals deze bedoeld is, zonder er gelijk de fotografische kunsten van de maker erbij te betrekken... en daar een oordeel over geven, dan is kritiek volgens mij meer dan welkom.Tom schreef:Als een kritische post al teveel is...