Welke 35 mm?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Jaco1
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Welke 35 mm?

Bericht door Jaco1 » za jul 18 2009 6:01 pm

ik heb nog een willekeurige crop van een onbewerkte foto geupload op 100%, alleen nef naar jpeg in NX2

35mm F6.1 1/250 ISO 100 uit de hand

Afbeelding

pata negra

Bericht door pata negra » za jul 25 2009 10:39 am

Gisteren gemaakt op burgerlijk huwelijk in moeilijke lichtomstandigheden - Nikkor 35mm 1.8 DX

100% crop uit onbewerkte JPEG - Nikon D90 - F5 - 1/60 - ISO 400 - Flits -1LW

Afbeelding

Heb op een maand tijd met dit objectief inclusief vakantiereis en dit burgerlijk huwelijk ca 1200 foto's gemaakt en de resultaten zijn schitterend.

edwin73

Bericht door edwin73 » za nov 21 2009 3:43 pm

Hallo,

Volgens de 'cijfertjes' op photozone, heeft de DX 35 1.8 nogal meer 'last' van vertekening
Distortions :The lens shows barrel distortions at around 1.7%, certainly more than one would expect from a prime lens in this focal range.
Vignetting:Dedicated DX lenses usually suffer from higher vignetting (compared to FX glass on the same camera) and one would especially expect this behaviour from a fast lens. However, the AF-S DX 35 wide open only shows moderate vignetting which is reduced to a not field relevant level by f/4 and beyond.
en de AF 35mm f2/D heeft hier veel minder 'last' van, hij is wel ietsje minder scherp vol open, maarja dat heeft bijna ieder objectief.
The AF 35mm f/2D exhibits a moderate degree (0.64%) of barrel distortions which shouldn't show up in most real world images.
bron: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt?start=1

vandaar, dat ik ook de AF 35mm f2/D in bestelling heb, vanwege de mindere vertekening, over het algemeen zijn de (nog) oudere modellen beter,
(metalen behuizing) dan de moderne varianten.

Ik heb de 50 1.8D en de 50 1.4G ook uitgeprobeerd, maar op een DX moest ik toch wel behoorlijk ver achteruit,
als ik een persoon van top tot teen er op wil hebben, en omdat ik dat binnenshuis wil gaan doen, ben ik voor 35mm gegaan...

groeten:edwin.

pimmetje
Forumlid
Forumlid

Bericht door pimmetje » do nov 26 2009 8:19 pm

Ook op de D700 is de 1.8-35mm nog redelijk te gebruiken. Opname dus op de volledige sensor bij F3.2.
Afbeelding

Pim

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr dec 18 2009 12:14 pm

pata negra schreef:Gisteren gemaakt op burgerlijk huwelijk in moeilijke lichtomstandigheden - Nikkor 35mm 1.8 DX

100% crop uit onbewerkte JPEG - Nikon D90 - F5 - 1/60 - ISO 400 - Flits -1LW

Afbeelding

Heb op een maand tijd met dit objectief inclusief vakantiereis en dit burgerlijk huwelijk ca 1200 foto's gemaakt en de resultaten zijn schitterend.
Moeilijke lichtomstandigheden en dan ga je 'm op F/5 gebruiken?

Buiten dat hoop ik voor het bruidspaar dat jij niet de fotograaf was...als ik dit zie. Sorry.

pata negra

Bericht door pata negra » vr dec 18 2009 1:47 pm

Hohohoho, 5 maanden na datum een gifreactie - wat is er mis met die F/5...onvoldoende belicht misschien - ik durf tenminste een 100% crop plaatsen van een onbewerkte JPG (beeldinstelling standaard) zonder bijkomende verscherping waar de halo's vanaf druipen, en ja hoor het bruidskoppel was heel tevreden, dermate dat ik in de lente het huwelijk van de broer van de bruid ook moet fotograferen.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr dec 18 2009 2:44 pm

Wellicht een idee om wat van je beste foto's te plaatsen Pata Negra. Zo'n 100% crop geeft aan dat hij scherp is, maar laat verder niet zoveel zien.

We houden het verder hier toch wel gezellig? :?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr dec 18 2009 3:21 pm

pata negra schreef:Hohohoho, 5 maanden na datum een gifreactie -
Sorry, ik zag het niet eerder.
wat is er mis met die F/5...onvoldoende belicht misschien
Nee, maar als je praat over slechte lichtomstandigheden ga je toch niet naar F/5? Als we het dan ook nog over ISO400 en 1/60e hebben moet alles behoorlijk doodgeflitst zijn. Vandaar mijn 'gifreactie'. Of ben je zelf van mening dat die crop er erg aantrekkelijk uit ziet?
- ik durf tenminste een 100% crop plaatsen van een onbewerkte JPG (beeldinstelling standaard) zonder bijkomende verscherping waar de halo's vanaf druipen,
Dat durf ik ook wel hoor, maar wat bewijs je dan? Dat je materiaal goed is, of dat je goed kan fotograferen? Buiten dat, als die 35mm op F/5 nog niet goed zou presteren zou er echt wat mis zijn met dat stuk glas.
en ja hoor het bruidskoppel was heel tevreden, dermate dat ik in de lente het huwelijk van de broer van de bruid ook moet fotograferen.
Nouja, gelukkig dan maar. En gefeliciteerd. Smaken verschillen.

pata negra

Bericht door pata negra » vr dec 18 2009 3:38 pm

Dit draadje gaat over de 35mm lens en ik dacht met deze 100% crop aan te tonen dat die wel degelijk goed is. Over gezelligheid gesproken vind ik die post van Tom allesbehalve gezellig...hij beoordeelt mijn 'kwaliteit' als fotograaf aan de hand van een crop uit een 12 megapixel foto, dit doet de zin om foto's te plaatsen eigenlijk meer afnemen dan toenemen. :(

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr dec 18 2009 3:47 pm

pata negra schreef:Dit draadje gaat over de 35mm lens en ik dacht met deze 100% crop aan te tonen dat die wel degelijk goed is. Over gezelligheid gesproken vind ik die post van Tom allesbehalve gezellig...hij beoordeelt mijn 'kwaliteit' als fotograaf aan de hand van een crop uit een 12 megapixel foto, dit doet de zin om foto's te plaatsen eigenlijk meer afnemen dan toenemen. :(
Ja, ik kan ook heel vriendelijk zeggen dat het vast een prachtig stuk glas is, maar dat bewijst die foto gewoon niet. Je kwaliteit als fotograaf beoordeelde ik meer aan die gegevens onder de foto, ik vind het gewoon heel vreemd om op die manier te fotograferen. Als jij er goede resultaten mee haalt, nodig ik je van harte uit om wat te laten zien. Het kan zomaar dat ik er helemaal naast zit.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr dec 18 2009 3:56 pm

Wat zal ik doen? Berichten schrappen of een slotje erop hangen... :?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr dec 18 2009 3:58 pm

Als een kritische post al teveel is... :?

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr dec 18 2009 4:04 pm

Speel nou gewoon de bal en niet de man; in dit geval gaat het over de lens en niet over de kwaliteit van de foto...... :wink:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Isflicka

Bericht door Isflicka » vr dec 18 2009 4:05 pm

Dat zou ik jammer vinden.
Patrick schreef:Wat zal ik doen? Berichten schrappen of een slotje erop hangen... :?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr dec 18 2009 4:11 pm

Tom schreef:Als een kritische post al teveel is... :?
Als je reageert op de foto zoals deze bedoeld is, zonder er gelijk de fotografische kunsten van de maker erbij te betrekken... en daar een oordeel over geven, dan is kritiek volgens mij meer dan welkom.

TS: zal ik het draadje opschonen?

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”