het juiste bestand

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Michel Janssen

het juiste bestand

Bericht door Michel Janssen » ma dec 21 2009 10:10 am

Ik heb een vraag. Ik weet niet of dit het goede forum is, maar ik probeer het maar zo.
Als het ander moet dan hoor ik het wel.

Als je foto's niet bewerkt, maar wel zo goed mogelijk wil vastleggen/opslaan
waarvoor kun je dan het beste kiezen cq welke instelling op je camera: (toch)RAW, of Tiff, of Jpeg?
Wat ik er over lees op internet is verwarrend en hier en daar tegenstrijdig.
Ik bewerk foto's eigenlijk nooit, maar wil gewoon de beste kwaliteit in afdrukken.
Ik weet niet of het voor een reactie van belang is,, maar ik fotografeer met de D300

Mvg
Michel Janssen

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: het juiste bestand

Bericht door Cees » ma dec 21 2009 10:16 am

Ten eerste, welkom op het forum.

Als je in RAW (NEF) fotografeert, kun je ze het best in NEF opslaan.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma dec 21 2009 10:19 am

....maar als het de bedoeling is afdrukken bij een fotocentrale te laten maken, kan die niet met NEF-bestanden overweg.
Dan zou je in ieder geval met bijv. Nikon View of Capture NX, een conversie moeten maken naar JPG-bestanden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Michel Janssen

Bericht door Michel Janssen » ma dec 21 2009 10:41 am

Dank voor jullie reacties!

Heeft het zin om in RAW te fotograferen als je toch niet bewerkt?
En als dat geen zin heeft, kan ik dan het beste kiezen voor foto's maken in Tiff of Jpeg?

Michel Janssen

Frankie
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Frankie » ma dec 21 2009 10:50 am

Hoi Michel, als je nooit bewerkt is Jpeg heel makkelijk. Het zijn gecomprimeerde bestanden, dus nemen minder ruimte in op je kaartje / harde schijf. Als je die in de hoogste kwaliteit schiet, zul je weinig verschil zien met tiff. Met Jpeg bestanden kun je 'overal mee aankomen'. (fotocentrales / software enz.)

Brava
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Brava » ma dec 21 2009 11:19 am

Michel Janssen schreef:Ik bewerk foto's eigenlijk nooit, maar wil gewoon de beste kwaliteit in afdrukken.
.............Als je er niets kwa bewerking mee wilt doen :o -hoewel je dan naar mijn gevoel op z'n minst 50% van je fotografie (plezier!! en kwaliteit) mist-laat je ze alleen afdrukken/boek dan kun je volgens mij net zo goed direkt in hoogste kwaliteit JPeg schieten zorgen dat de 300 z'n werk doet naar jouw smaak via de uitgebreide instellingen van deze camera. Maak vooral een backup op je b.v. externe schijf voor de veiligheid (immers je hebt in JPeg geschoten ergo geen Raw negatief ). Maar een beetje bijzonder is het wel want door niet minimaal te willen bewerken of b.v. de workflow/bewerking Raw -DNG -Jpeg aan te houden gooi je een hoop mogelijkheden van deze prachtige camera en overeenkomstige eindresultaten overboord.
Met b.v. Lightroom 2 of 3 is dat allemaal relatief eenvoudig uit te voeren dan heb je naast een geordende biliotheek, een conversie, een kopie en een al dan niet bewerkte versie naar je individuele smaak en klaar voor afdruk, website of presentatie.

suc6

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”