1e "splash" test; rare effecten...wie heeft een verklaring?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
HH nikon
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

1e "splash" test; rare effecten...wie heeft een verklaring?

Bericht door HH nikon » zo dec 27 2009 7:50 pm

Had vanmiddag even niets beters te doen en geinspireerd door enkele "splash" foto's op dit forum ben ik ook maar eens aan de slag gegaan.
Helaas beschik ik nog niet over een echte macro lens en heb voor dit experiment dus mijn 17-50 "Tamron George" gebruikt.
In principe vind ik de resultaten nog niet zo slecht maar kwam wel een opvallend verschijnsel tegen.
Het lijkt op enkele foto's als of er microscopisch kleine kleurdruppeltjes wegspatten.
Duidelijk voorbeeld is te zien op onderstaande foto met name in de zwarte band onder het midden op de foto.
Camera D300 met 17-50 Tamron, ingesteld op M: 1/60 sec F6,3 ISO -1LW (100iso) kleine losse flitser links (90 graden) van camera en in hoek van +/- 90 graden naar benden. Reflectiescherm rechts van camera, en rood kussen achter het waterbakje voor de rode reflectie in het water.
Heeft er iemand een verklaring voor dit verschijnsel en nog beter: evt tip om dit te voorkomen?
Thanks! Hans

Afbeelding
No Guts No Glory!

Cees
Forumlid
Forumlid

Re: 1e "splash" test; rare effecten...wie heeft een verklaring?

Bericht door Cees » zo dec 27 2009 8:29 pm

Denk dat je met een hogere sluitertijd (=sneller) dit niet had gezien.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

HH nikon
Forumlid
Forumlid

Bericht door HH nikon » zo dec 27 2009 9:05 pm

Cees Laarman schreef:Denk dat je met een hogere sluitertijd (=sneller) dit niet had gezien.
Hoi Cees,
Bedankt voor je reaktie, maar dat zal het niet zijn...de sluitertijd is hier niet echt van invloed... (binnen opname waarbij de hele belichting van de flits komt...of te wel 1 zoveelduizendste van een sec...).
Het verschijnsel is overigens niet op alle foto's te zien (+/- 50%), terwijl ze wel allemaal onder exact dezelfde omstandigheden zijn gemaakt. Op de getoonde foto (niet echt de beste uit de serie) is het probleem het duidelijkst te zien.
Grtz, Hans
No Guts No Glory!

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo dec 27 2009 9:09 pm

......dan heb ik ook geen idee. Misschien de echte pro's?
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

george013

Bericht door george013 » zo dec 27 2009 9:52 pm

Als we het over dezelfde streepjes hebben lijken ze op wegspattende druppels. Ze hebben allemaal een verdikking aan dezelfde kant. Zou gewoon druppels kunnen zijn met een ghosteffect, of te wel flitsen van een beweging met veel omgevingslicht. Met frontcurtain zitten de verdikkingen aan het begin van het spoor en met rearcurtain aan het einde. Kun je gelijk de richting zien. En de lengte is een indicatie van de snelheid van die druppel.
Probeer dezelfde foto maar eens in het donker te maken, met minder omgevingslicht.
Mijn invulling.
George

HH nikon
Forumlid
Forumlid

Bericht door HH nikon » zo dec 27 2009 10:53 pm

Voor de duidelijkheid heb ik hier even een uitsnede gemaakt van het gedeelte waar de "druppeltjes" het duidelijkst te zien zijn.
Kan mij moeilijk voorstellen dat dit waterdruppels zijn :shock: tel er zo gemakkelijk een stuk of 50 op grofweg 2 cm (werkelijke afstand). Dat moeten dan wel hele kleine druppeltjes zijn....
Wat het omgevingslicht betreft; kan het niet helemaal met zekerheid uitsluiten (mogelijk dat een halogeenspotje in het plafond iets gedaan heeft) maar dat was er nauwelijks. Binnenshuis met 100 iso op F6,3 en 1/60" ....dat zijn zonder flits gewoon "zwarte" platen...
Ik ga e.e.a. in de loop van de week (net een nieuwe flitser besteld) nog een keertje overdoen en dan de zaak helemaal in het donker zetten en ook eens wat andere opstellingen proberen. Toch wel een leuk onderwerp.
Grtz, Hans

Afbeelding
No Guts No Glory!

george013

Bericht door george013 » zo dec 27 2009 11:47 pm

Zet hem op de kortste tijd, de synchronisatietijd, zul je andere lengtes van sporen krijgen of je ziet ze niet meer. Voor mij lijken ze op een te grote invloed van omgevinslicht icm je sluitertijd mn om de verdikking aan een kant van alle sporen, het flitsmoment. . Anderen mogen het van mij overnemen.
George

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » zo dec 27 2009 11:52 pm

Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat George. Je oplossing moet mijn inziens ook het probleem verhelpen.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

HH nikon
Forumlid
Forumlid

Bericht door HH nikon » ma dec 28 2009 12:36 am

Oke, ik ga het deze week opnieuw proberen. Ik kan me voorstellen dat het eerder genoemde halogeen spotje een rol gespeeld heeft.
Ik kan de sluitertijd nog verkorten tot 1/250 maar dan zouden volgens mij de streepjes hooguit een stuk korter zijn (1/4e van de lengte nu) maar nog steeds zichtbaar? Zal het verschijnsel proberen te reproduceren. Vervolgens nog enkele shots in volledig duister. Ben heel benieuwd :mryellow:
Als het inderdaad "slechts" waterdruppeltjes zijn, dan zijn het wel heeeele kleintjes.
Hieronder een uitsnede ongeveer gelijke grootte waarop een normale druppel en een heel klein "normaal" druppeltje zichtbaar zijn. De "micro-druppel" verschijnselen zijn vele malen kleiner :?
Weer bedankt voor het meedenken!
Afbeelding
No Guts No Glory!

HH nikon
Forumlid
Forumlid

Re: 1e "splash" test; rare effecten...UPDATE

Bericht door HH nikon » wo jan 13 2010 6:27 pm

Inmiddels enkele "druppel-sessies" verder en tijd voor een update zoals beloofd.
Ik heb de oorzaak en oplossing gevonden van het "rare effect".
Het was dus toch geen omgevingslicht maar indirekte reflecties van het flitslicht in microscopisch kleine waterdruppeltjes die met grote snelheid bewegen.
Korte uitleg; ik heb exact dezelfde opstelling gemaakt en instellingen als de eerste keer. Enigste verschil deze keer was een nieuwe flitser (die ik tot 1/32 a 1/64 kon knijpen om dezelfde belichting te krijgen als met de eerste -veel kleinere- flitser die alleen op vol vermogen kan).
Tot mijn verrassing kon ik het verschijnsel heel gemakkelijk reproduceren zelfs in het volledig duister met alleen 1 flitser als lichtbron.
Wat direkt opviel; de streepjes waren veel korter als de vorige keer. Toch stond de sluiter net als de eerste keer op 1/60.
Het vervolgens verkorten van de sluitertijd tot 1/320 gaf geen enkel verschil te zien. Exact dezelfde streepjes met -af en toe- de gekleurde (prisma?) uiteinden.
Toen viel langzaam bij mij het muntje....het enigste wezenlijke verschil met de eerste opstelling was de flitser. De eerste flitser (een stokoude Osram sc18) had steeds op vol vermogen geflitst en dus (staat geen opgave van in de manual) een flitstijd van ongeveer 1/300e. De nieuwe, veel krachtigere flitser (Nissin Di866) had ik flink terug geregeld en daarmee dus ook de flitstijd verkort (waarschijnlijk ergens halverwege tussen 1/300 en 1/30.000e kijkend naar de specs). Vandaar de kortere streepjes.
Het leek er op dat het flitslicht tegen de bodem van mijn waterbak (een geëmaileerde deksel van een braadpan) kaatste en de reflecties daarvan weer de druppeltjes verlichtten.
Eerst toen maar eens de flitser zo laag mogelijk gezet (strijkt dan net over het water waarbij bijna geen licht IN het water valt). Resultaat; minder vaak maar nog steeds af en toe het verschijnsel (door de "golven" wordt toch een deel van het flitslicht naar het water toe afgebogen (en via de bodem weer omhoog gekaatst).
In de bouwmarkt vond ik twee plastic planten schalen (met een "matte" bodem) voor een 3e test sessie...
En ja hoor.....probleem helemaal opgelost.
En het zijn dus inderdaad hele kleine druppeltjes....ze ontstaan eigenlijk alleen als twee druppels op elkaar botsen. Blijkbaar geeft dat een dermate impact dat de druppels "exploderen" in diverse maten kleinere druppeltjes (waaronder dus ook die heeeeele kleintjes) die met hoge snelheid wegspatten. Zo snel dat ook de flits ze niet kan bevriezen. Het "rare" is daarbij dat ze alleen zichtbaar worden in het gereflekteerde licht en niet in rechtstreeks flitslicht :roll:

Nou, die korte uitleg is toch iets langer geworden :lol:
Ik zal in een nieuw topic enkele van de resultaten en de werkwijze laten zien. Met eenvoudige middelen zijn al snel hele leuke resultaten te halen. Daar hoef je echt geen eindeloos geduld voor te hebben.
Leuk onderwerp voor lekker binnen bij de kachel !
Grtz, Hans
Afbeelding
No Guts No Glory!

Photofanatic

Bericht door Photofanatic » wo jan 13 2010 7:27 pm

Je laatste post vind ik ronduit schitterend.
Wat een mooie kleuren en ook de druppels maken onbewust de compositie af.
Ik zou deze heel erg groot op canvas zetten of aanbieden aan de hoogste bieder.

Robby Roos
One With Nature
http://www.photofanatic.nl

Gun uzelf het plaatje, maar vooral ook een ander

MarileenK
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door MarileenK » do jan 14 2010 10:28 am

Ben benieuwd naar je nieuwe topic met uitleg! Erg leuke je laatste post :mryellow:

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » do jan 14 2010 11:58 am

yup ! die laatste ziet er erg lekker uit.
blijft leuk dit soort projecten...vond laatst het filmpje [ weet niet wie het neergezet had ] ook fantastisch...
lekker bezig dus..bij de kachel

succes met je druppels..zie graag meer.

Arend

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”