Inmiddels enkele "druppel-sessies" verder en tijd voor een update zoals beloofd.
Ik heb de oorzaak en oplossing gevonden van het "rare effect".
Het was dus toch geen omgevingslicht maar indirekte reflecties van het flitslicht in microscopisch kleine waterdruppeltjes die met grote snelheid bewegen.
Korte uitleg; ik heb exact dezelfde opstelling gemaakt en instellingen als de eerste keer. Enigste verschil deze keer was een nieuwe flitser (die ik tot 1/32 a 1/64 kon knijpen om dezelfde belichting te krijgen als met de eerste -veel kleinere- flitser die alleen op vol vermogen kan).
Tot mijn verrassing kon ik het verschijnsel heel gemakkelijk reproduceren zelfs in het volledig duister met alleen 1 flitser als lichtbron.
Wat direkt opviel; de streepjes waren veel korter als de vorige keer. Toch stond de sluiter net als de eerste keer op 1/60.
Het vervolgens verkorten van de sluitertijd tot 1/320 gaf geen enkel verschil te zien. Exact dezelfde streepjes met -af en toe- de gekleurde (prisma?) uiteinden.
Toen viel langzaam bij mij het muntje....het enigste wezenlijke verschil met de eerste opstelling was de flitser. De eerste flitser (een stokoude Osram sc18) had steeds op vol vermogen geflitst en dus (staat geen opgave van in de manual) een flitstijd van ongeveer 1/300e. De nieuwe, veel krachtigere flitser (Nissin Di866) had ik flink terug geregeld en daarmee dus ook de flitstijd verkort (waarschijnlijk ergens halverwege tussen 1/300 en 1/30.000e kijkend naar de specs). Vandaar de kortere streepjes.
Het leek er op dat het flitslicht tegen de bodem van mijn waterbak (een geëmaileerde deksel van een braadpan) kaatste en de reflecties daarvan weer de druppeltjes verlichtten.
Eerst toen maar eens de flitser zo laag mogelijk gezet (strijkt dan net over het water waarbij bijna geen licht IN het water valt). Resultaat; minder vaak maar nog steeds af en toe het verschijnsel (door de "golven" wordt toch een deel van het flitslicht naar het water toe afgebogen (en via de bodem weer omhoog gekaatst).
In de bouwmarkt vond ik twee plastic planten schalen (met een "matte" bodem) voor een 3e test sessie...
En ja hoor.....probleem helemaal opgelost.
En het zijn dus inderdaad hele kleine druppeltjes....ze ontstaan eigenlijk alleen als twee druppels op elkaar botsen. Blijkbaar geeft dat een dermate impact dat de druppels "exploderen" in diverse maten kleinere druppeltjes (waaronder dus ook die heeeeele kleintjes) die met hoge snelheid wegspatten. Zo snel dat ook de flits ze niet kan bevriezen. Het "rare" is daarbij dat ze alleen zichtbaar worden in het gereflekteerde licht en niet in rechtstreeks flitslicht
Nou, die korte uitleg is toch iets langer geworden

Ik zal in een nieuw topic enkele van de resultaten en de werkwijze laten zien. Met eenvoudige middelen zijn al snel hele leuke resultaten te halen. Daar hoef je echt geen eindeloos geduld voor te hebben.
Leuk onderwerp voor lekker binnen bij de kachel !
Grtz, Hans