Ah, nog een 10-stop filter liefhebber. Ik heb dezelfde filter en je kunt er inderdaad hele mooie effecten mee bereiken (al heb ik hem tot nu toe eigenlijk te weinig gebruikt). Aan de lokatie (ergens in Zeeland?) zal het niet liggen want die palenrijen lenen zich uitstekend voor dit soort opnamen. Ik heb zelf in het voorjaar dit filter aangeschaft en mijn eerste pogingen waren ook het fotograferen van dit soort golfbrekers in Zeeuws Vlaanderen.
Wat jouw foto's betreft vind ik eigenlijk dat er te weinig beweging in zit om het effect van de filter goed te zien. Zoals je zelf al zegt stond er te weinig wind voor een dramatische lucht. Daarbij is het water op de voorgrond in de eerste foto vrijwel stilstaand wat dan ook weinig effect geeft. Bij foto twee zit je wel direct aan de branding waardoor er meer beweging is en er dus meer uit je filter te halen is.
Tips die ik heb:
- Je statief bij opnamen op het strand goed in het zand drukken. Anders zal het tijdens de opname toch nog ongemerkt verder in het zand wegzakken met een bewogen foto tot gevolg.
- Maak de foto in RAW zodat je makkelijk achteraf de witbalans aan kunt passen. Ik heb zelf de filter van B&W en die is niet helemaal neutraal van kleur maar eigenlijk iets te warm.
- Probeer je camera wat af te schermen tegen de wind. Dramatische luchten krijg je op winderige dagen maar die maken het wel weer moeilijk je camera goed stil te zetten. Ik gebruik de filter ook nog wel eens in combinatie met een 10x10 cm grijsverloopfilter en dan krijg je helemaal een groot windvangend oppervlak.
Denk dat ik komend weekend maar eens naar de kust trek voor een dagje filterplezier.