Dagje strand en aan de slag met ND Filter 110 (10 stops)

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Roger_75
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Dagje strand en aan de slag met ND Filter 110 (10 stops)

Bericht door Roger_75 » ma dec 28 2009 9:15 pm

Eindelijk weer eens tijd om op stap te gaan en mijn nieuwe speeltje uit te proberen - ND 110 filter. Bedoeling was om niet alleen het water te 'verzachten' maar juist de beweging van de wolken vast te leggen. Helaas was het vrijwel windstil :-( De belichting van foto 2 was 2 minuten. De eerste aanmerkelijk korter 45 sec.

Zijn er ook mensen die met dit soort filters schieten en zo ja alles tips zijn welkom! Was een mooie locatie dus ga snel terug :-) Ik zal proberen nog een aantal foto's te plaatsten komende tijd.

Gr
Roger

Foto 01
http://lh3.ggpht.com/_mm3cDcdhxkc/SzkPL ... C_5305.jpg

Foto 02
http://lh5.ggpht.com/_mm3cDcdhxkc/SzkPK ... C_5357.jpg
D800 | 28-70 2.8 | 80-200 2.8 | 70-300 en nog een heleboel andere spullen...

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Dagje strand en aan de slag met ND Filter 110 (10 stops)

Bericht door Cees » ma dec 28 2009 9:18 pm

Mooie prenten, spreekt veel rust uit.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Roger_75
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Roger_75 » ma dec 28 2009 9:18 pm

Oops foutje...zo gaat beter :-)

01
Afbeelding

02
Afbeelding

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » ma dec 28 2009 9:45 pm

Ah, nog een 10-stop filter liefhebber. Ik heb dezelfde filter en je kunt er inderdaad hele mooie effecten mee bereiken (al heb ik hem tot nu toe eigenlijk te weinig gebruikt). Aan de lokatie (ergens in Zeeland?) zal het niet liggen want die palenrijen lenen zich uitstekend voor dit soort opnamen. Ik heb zelf in het voorjaar dit filter aangeschaft en mijn eerste pogingen waren ook het fotograferen van dit soort golfbrekers in Zeeuws Vlaanderen.

Wat jouw foto's betreft vind ik eigenlijk dat er te weinig beweging in zit om het effect van de filter goed te zien. Zoals je zelf al zegt stond er te weinig wind voor een dramatische lucht. Daarbij is het water op de voorgrond in de eerste foto vrijwel stilstaand wat dan ook weinig effect geeft. Bij foto twee zit je wel direct aan de branding waardoor er meer beweging is en er dus meer uit je filter te halen is.

Tips die ik heb:

- Je statief bij opnamen op het strand goed in het zand drukken. Anders zal het tijdens de opname toch nog ongemerkt verder in het zand wegzakken met een bewogen foto tot gevolg.
- Maak de foto in RAW zodat je makkelijk achteraf de witbalans aan kunt passen. Ik heb zelf de filter van B&W en die is niet helemaal neutraal van kleur maar eigenlijk iets te warm.
- Probeer je camera wat af te schermen tegen de wind. Dramatische luchten krijg je op winderige dagen maar die maken het wel weer moeilijk je camera goed stil te zetten. Ik gebruik de filter ook nog wel eens in combinatie met een 10x10 cm grijsverloopfilter en dan krijg je helemaal een groot windvangend oppervlak.

Denk dat ik komend weekend maar eens naar de kust trek voor een dagje filterplezier. :)

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » di dec 29 2009 9:59 am

Bij de tweede foto is het effect prima geslaagd, de zee is mooi vervaagd. Wel veel ruis op het zand, zeker moeilijk te voorkomen met 2 min. belichting ?

Roger_75
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Roger_75 » di dec 29 2009 11:30 am

Nou die tweede had nog langer belicht moeten worden en iets lagere ISO en dan was die ruis er niet geweest. Het was toen al bijna half vijf en stond daar al 3 uur op het strand en was er dus ook een beetje klaar mee :-)

Kortom de ruis had prima voorkomen kunnen worden. En was een eerste poging met dit filter dus een mooi leermomentje.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”