voorwerpen fotograferen voor een Boek

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
johann

Re: voorwerpen fotograferen voor een Boek

Bericht door johann » vr dec 25 2009 2:33 pm

dank voor de reacties :D

dankje voor de link Pietje :D

volgens mij is dat de oudere versie (als ik zo lees) :?:

gr johan

johann

Bericht door johann » zo dec 27 2009 9:29 pm

kan geen gebruikte macrolens vinden, alleen met bijna dezelfde prijs als een nieuwe (dan koop ik maar een nieuwe) 8)

heb wel geoefend met de lens die ik al had

Afbeelding

niet slecht al zeg ik het zelf ,en dat beloofd wat als ik straks de echte macrolens heb :oohh:

gr Johan :D

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » zo dec 27 2009 9:31 pm

Ziet er goed uit.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

johann

Bericht door johann » zo dec 27 2009 9:40 pm

Cees Laarman schreef:Ziet er goed uit.
dankje Cees :D

hier nog een poging met een gouden munt (goud is moeilijk vind ik)

Afbeelding

Afbeelding

gr Johan

Wilci
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Wilci » zo dec 27 2009 9:56 pm

Ziet er al goed uit op dat zwart. Goud (of brons met een goudpatina) doet het ook goed op een blauwe achtergrond.

Bij munten over het algemeen iets meer strijklicht van boven laten komen. Anders kunnen ze "binnenstebuiten" lijken. Alsof het een afgietsel is.
Laatst gewijzigd door Wilci op zo dec 27 2009 10:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » zo dec 27 2009 10:02 pm

Niks mis mee toch?
Maar je had wel een goed idee voor een vaste opstelling te gebruiken :!:
Nou, van mij ook de groeten

Wilci
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wilci » zo dec 27 2009 10:11 pm

Aanvullend: bij meer 3D voorwerpen zoals fibulae, ringen, sleutels, gespen, e.d. heb je zeker zo'n 3 a 4 cm scherptediepte nodig. Ik zou zeggen oefen eerst eens flink wat met dit soort voorwerpjes. Zoals al gezegd: Zorg voor een goede (licht) opstelling. Een soort ministudio. Glasplaten kunnen handig zijn om storende ondergronden te verbergen.
De munten zijn over het algemeen het makkelijkst.

johann

Bericht door johann » ma dec 28 2009 9:19 am

Wilci schreef:Aanvullend: bij meer 3D voorwerpen zoals fibulae, ringen, sleutels, gespen, e.d. heb je zeker zo'n 3 a 4 cm scherptediepte nodig. Ik zou zeggen oefen eerst eens flink wat met dit soort voorwerpjes. Zoals al gezegd: Zorg voor een goede (licht) opstelling. Een soort ministudio. Glasplaten kunnen handig zijn om storende ondergronden te verbergen.
De munten zijn over het algemeen het makkelijkst.
ha Wilci aan jou antwoorden te zien ,heb jij ook wat met archeologische voorwerpen/munten (verzamelaar of..??) :)

ik heb een macrolens gezien voor ong: 350 euro (nieuw)
het type is de : Sigma EX Macro 2.8-105 mm Nikon AF

is deze geschikt voor hetgeen ik wil gaan doen of>>>?

sorry dat ik zo onzeker /groen overkom ,maar ik ben bang dat ik iets verkeerd aanschaf met al die type,s die er zijn in overvloed. :mrgreen:

@ Pietje , ik ga zeker een vaste opstelling gebruiken / ook probeer ik dat te halen als ik op locatie ga fotograferen.

bedankt voor jullie antwoorden

gr Johan :D

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma dec 28 2009 12:43 pm

De Sigma 105 is een prachtig objectief voor algemeen macrowerk. Daar valt dit ook onder. Je zou ook eens kunnen kijken naar de 70mm van Sigma. De 50mm is ook een idee, maar dan wordt de werkafstand wellicht wat te kort waardoor je problemen krijgt met je eigen schaduw.

Bij een goede winkel kan je ze best even proberen om er een gevoel bij te krijgen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di dec 29 2009 12:43 pm

johann schreef: niet slecht al zeg ik het zelf ,en dat beloofd wat als ik straks de echte macrolens heb :oohh:
Cees Laarman schreef:Ziet er goed uit.
dankje Cees :D
hier nog een poging met een gouden munt (goud is moeilijk vind ik)

[Plaatjes van 3 gouden munten hier verder naar boven.]
Sorry, maar ik vind het er eerlijk gezegd helemaal niet goed uitzien. 3 gouden munten met elk een andere kleur goud, of is er eentje van brons of van koper/messing? Als je kijkt naar de achtergronden heeft elke achtergrond een andere kleur. De zilveren munt eerder in je voorbeelden (of is het zink, tin of lood?) weer een andere tint achtergrond. Ze zijn niet neutraal, hebben elk een verschillende kleurzweem.

Zo krijg je dus nooit een consistent resultaat als basismateriaal voor een boek. Dit is "zwemmen" in kleur, helderheid en contrast en dan hopen dat het er fatsoenlijk gaat uitzien. De uitgave is op die wijze bij voorbaat gedoemd te mislukken.
Wil je dit soort zaken goed fotograferen voor een boek moet het aan te leveren materiaal voldoen aan een aantal lithografische basiseisen. Je moet met een opzet beginnen, die daar in basis vanaf het begin reeds in voorziet.
Het mee fotograferen van een grijstrap/kleureferentie of als start ermee beginnen in een reeks van opnamen met dezelfde opstelling. Een vaste preset voor witbalans die bij de opname reeds vrij nauwkeurig afgeregeld moet zijn tegenover je licht, waarbij de witbalans bij processing van het RAW materiaal helemaal juist wordt afgestemd. Als je meerdere lichtbronnen gebruikt, moet al het licht gelijk in witbalans ten opzichte van elkaar worden afgeregeld.

Een goed kleurmanagement is onontbeerlijk, vanaf opname, verwerking op de PC tot en met het drukken.
Kennis van "histogram", helderheden, contrast evenzeer.

Vandaar dat ik eerder aangaf een cursus of workshop te doen om deze basiszaken eigen te maken.
Dat blijft nog steeds staan. Aanzienlijk belangrijker dan dat je macrolens nu van Nikon, Sigma of Tamron zou zijn.

Juist bij fotografie van dit soort voorwerpen, is het zaak een zo natuurlijk getrouwe en bijna "wetenschappelijk correcte" wijze van vastleggen van die voorwerpen te kunnen garanderen wil dat boek archeologisch een bepaalde waarde vertegenwoordigen wat voor toekomstige kopers van dat boek interessant is.
Vriendelijke groet, Léon Obers

tycho

Bericht door tycho » di dec 29 2009 7:54 pm

Ha Johan,

leuk te zien dat je na mijn tip (n.a.v. je belletje op mijn advertentie op marktplaats) de weg naar het Nikon forum hebt gevonden.
Ik heb het allemaal even teruggelezen en zoals ik al zei krijg je hier genoeg tips en commentaar (zeker het verhaal van Leon geeft reden tot nadenken!).

Ik lees dat je inmiddels een andere D80 op marktplaats heb gevonden. Succes met je boek!

P.s. de goede foto's zullen er ongetwijfeld komen.

johann

Bericht door johann » do dec 31 2009 3:27 pm

ha Leon :D

uiteraard is dit niet de manier van fotograferen als het hoort.
het is gewoon even oefenen met de gewone lens die ik bij de camera al had.
eenheid is idd een must voor een boek ,en daar ga ik mee oefenen nu ik net de macrolens heb binnen gekregen.
ook zal er een vaste opstelling worden gemaakt met dezelfde belichting.
maargoed ik moet nog erg veel leren voordat er definitieve resultaten geboekt gaan worden.
hartelijk dank voor de info.

Tycho , wat leuk jou hier te zien :D
ik heb idd geluisterd en ben Lid geworden van dit geweldige forum waar veel kennis en hulpvaardigheid aanwezig is.
wel ben ik er achter dat het niet eenvoudig is om het 1 en ander zomaar effe te fotograferen als het hoort.
ik zal denk ik ook een workshop gaan volgen zodat het sneller doordringt hoe/wat ik moet doen

gr Johan

johann

Bericht door johann » do dec 31 2009 4:42 pm

hier de eerste resultaten met de Macrolens. :)
ik heb nog geen vaste opstelling gebruikt en ook nog geen belichting (gewoon effe oefenen)

wat mij opvalt is dat in het midden van het voorwerp/munt de scherpte optimaal is ,maar aan de randen word hij wazig.
ik vermoed dat het met de instellingen te maken heeft ,zodat de focus ruimer word??

eerlijk gezegd heb ik geen idee wat de juiste instellingen zijn :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gr Johan

Daviddvd

Bericht door Daviddvd » do dec 31 2009 4:48 pm

Ik denk dat je bij foto 2 een te groot diafragma hebt genomen. Ik zou over het algemeen vaak f/8 gebruiken.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do dec 31 2009 5:20 pm

Het lijkt erop dat je niet helemaal loodrecht op de munt fotografeert of zo. Hij loopt volgens mij niet alle kanten op even veel uit de scherpte.

Diafragma een beetje knijpen voor optimale scherpte. Je fotografeert toch vanaf statief, dus langere belichtingstijden zouden geen probleem moeten zijn.

Ze zijn trouwens ook flink overbelicht volgens mij.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”