Toch draadloos flitsen met een D50?

Discussies over flitsers
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Toch draadloos flitsen met een D50?

Bericht door Léon Obers » wo dec 30 2009 11:22 pm

103720 schreef: Maar ik heb niet veel trek om een andere camera te kopen of een andere flitser. Ik wil eerst beter worden met fotograferen voordat ik ga investeren. Ik denk dus dat het 'dingetje' afvalt, maar heeft iemand gekeken naar het alternatief wat ik in de eerste post heb gelinkt? Dat lijkt me dan toch wel beter te werken?
Die radio trigger lijkt me een prima optie, en al helemaal mooi dat je er voor dat geld gelijk 2 ontvangers bij krijgt. Ik ga het zelf ook maar bestellen, altijd handig.

Zelf heb ik zoiets dergelijks al eerder aangeschaft voor aansturing van een studioflitser.
Het enige verschil is dat de ontvanger in een andere vorm is gegoten. Heeft geen flitsschoentje om een flitser op te schuiven en geen aansluiting om het geheel op een statief te plaatsen, alleen een stekkertje om in de studioflitser te steken. Het principe blijft hetzelfde.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... igger.html
Voor studioflitsers (voeding met doorlus van 240V met de ontvanger):
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... igger.html

Het "probleem" om een flitser zoals een SB-600 handmatig te moeten instellen, tja je moet er een paar proeffoto's voor schieten om aan de juiste instelling te komen. Ik zie het probleem niet echt. Eventueel koop je er een simpel 2e hands flitsertje bij met een eigen meet fotocelletje waar je met "voorkeuze-diafragma" je instellingen doet, werkt in dat opzicht al handiger. Kleine variaties verstel je eventueel met de instellingen van je camera (andere diafragmawaarde).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do dec 31 2009 8:06 am

Vooralsnog lees dat je een beginner bent. Maak het je dan niet moeilijker dan dat het is. Eind 2002 heeft Nikon haar flits-systeem veranderd. Dat is nu i-DDL en niet meer het oudere DLL. Dat nieuwe systeem is geweldig, omdat je heel veel flitsers draadloos kunt bijsturen en regelen. En het blijft perfect werken omdat de automatiek haar werk doet.
Je camera kan met i-DDL werken als je een SU-800, SB-800 of SB-900 op je camera zet en daarmee je SB-600 aanstuurt.

Middels een slave, (zelfs de Nikon SU-4) ga je naar het DDL systeem, en door de andere voorflits, werkt dat niet automatisch. Je moet camera en flitser handmatig instellen. Weg automatiek. Er zijn veel, gebruikers die hier toch prima mee overweg kunnen, omdat veel flitsers ook zelf nog een licht-automaat hebben.

Op m'n website staat: http://home.kpn.nl/braak117/camera%20overzicht.xls en in regel 37 zie je welke Nikon camera's met de ingebouwde flitser een SB-600, SB-800 of SB-900 kunnen aansturen.

Hier een Engelse (USA) folder over het systeem: http://www.nikonusa.com/Assets/Common-A ... lights.pdf

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do dec 31 2009 12:58 pm

Hans Braakhuis schreef:Maak het je dan niet moeilijker dan dat het is.
:lol: :lol: :lol:
Sorry Hans, met alle respect naar Nikon en jouw intentie dat flitssyteem onder de aandacht te brengen, maar de bediening van heel dat flitssysteem met al zijn instellingen via een commander vergen nogal wat bestudering van vele pagina's gebruiksaanwijzing en doet beroep op een groot inlevingsvermogen en kennis van zaken voordat je er überhaupt iets van snapt hoe het praktisch met die flitsers in de aansturing allemaal gaat uitpakken. Ik denk dat dat voor een beginner juist erg moeilijk te bevatten is.

Met wat gezond verstand en wat simpele fotografische basiskennis kom je met inzet van eenvoudige oplossingen wellicht sneller en zekerder tot een goed eindresultaat. In ieder geval ben ikzelf van mening / overtuigd dat het met die aansturing via die Nikon commander functies er niet eenvoudiger op is. Alleen als je er echt een hele ochtend op hebt zitten bestuderen en dat met proefjes in de praktijk hebt getest, kom je wellicht tot een resultaat wat je voor ogen had. En dan nog zul je een volgende keer wellicht opnieuw de gebruiksaanwijzing van die commander functies erbij moeten nemen, omdat het meeste van die in te stellen functies en hun werking alweer vergeten is. :oohh:
Hans Braakhuis schreef: Dat nieuwe systeem is geweldig, omdat je heel veel flitsers draadloos kunt bijsturen en regelen. En het blijft perfect werken omdat de automatiek haar werk doet.
Nee, perfect blijven werken is er beslist niet altijd bij. Juist in situaties waarbij je flits als invullicht wilt gebruiken in daglicht situaties, waar zo'n draadloze bediening en aansturing van flitsers nu juist de aangewezen optie zou zijn om te gebruiken, werkt dat allemaal niet, omdat het aanwezige licht de stuurpuls flitsjes al heel gauw overrulen en daarmee de aansturing flopt.
Het Nikon flitssysteem werkt eigenlijk alleen goed in een relatief vrij donkere ruimte als er weinig ander licht aanwezig is.
Die radiografische triggers werken in ieder geval ook gewoon buiten, onafhankelijk hoeveel ander licht erop valt.

103720

Bericht door 103720 » do dec 31 2009 2:13 pm

Even terug naar mijn vraag in de openingstopic, iemand ervaring met het flitsen via zo'n systeem wat in de tweede link is aangegeven?

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » do dec 31 2009 3:00 pm

Wat wil je ervan weten dan? Dat het écht geen TTL ondersteunt?

103720

Bericht door 103720 » vr jan 01 2010 12:43 pm

Tom schreef:Wat wil je ervan weten dan? Dat het écht geen TTL ondersteunt?
Sorry, had nog niet gezien dat er al een tweede pagina met reacties was. Dus dit was een vraag n.a.v. de reacties op pagina 1. Ik denk dat ik het gewoon ga aanschaffen en er wat mee ga zitten 'spelen'.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr jan 01 2010 2:20 pm

:)

Verzeker jezelf er wel van dat de SB-600 geen SU-4 standje heeft. Ik weet het echt niet of er dat in zit, maar dat heeft de SB-800 iig wel. Dan flitst de flitser mee op een andere flitser (wat dus de interne flitser van de D50 kan zijn, op minimale power)

Succes!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 02 2010 5:48 am

Tom schreef: Verzeker jezelf er wel van dat de SB-600 geen SU-4 standje heeft.
Dat is ook helemaal niet nodig. De radio transmitter van dat setje werkt gewoon als "domme" X-contact flitsaansluiting.
De draadloze radio receiver ontvangt de puls van de transmitter waarmee de flitser wordt ontstoken.

Zie een vergelijkbaar setje (alleen voor aansluiting op studioflitsers) in actie bij het volgende korte flimpje.
Kijk dan goed naar het afgeronde zwarte blokje boven op de camera (op 44-45 seconden in het filmpje), dat is de radio transmitter.
(Filmpje kun je eventueel stop zetten om dat blokje goed te bekijken).
Dat ronde ding erboven is een weggeklapt 2,5x vergrotend loepje om je zoekerbeeld vergroot te zien (voor manuele lenzen).
Dat hoort er dus niet bij.
Aan het losse aggregaat van een studioflitser (kastje op de grond op 1 minuut 21 sec. van het filmpje) hangt een receiver die 2 studiolampen aanstuurt. Een apart flitslampje aan een hengel van een statief (als "haarlichtje" --> meteen in het begin van het flimpje) flitst mee doordat er een slave op zit, die het licht ontvangt van de studioflitser.

Dus de volgorde in onderstaand film voorbeeld is:
- Camera zend bij opname puls uit via die transmitter.
- Aggregaat ontvangt de radiopuls middels de receiver en ontsteekt 2 flits lampkoppen die op dat aggregaat zitten aangesloten.
- Het haarlichtje reageert met zijn slave op de flits van de studioflitser en flits dan ook.
Dat alles binnen de X-sluitertijd van de camera.

Het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=ClN750RW ... r_embedded
Zie voor het resultaat topic: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 88#p323288

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za jan 02 2010 10:25 am

Léon Obers schreef:
Tom schreef: Verzeker jezelf er wel van dat de SB-600 geen SU-4 standje heeft.
Dat is ook helemaal niet nodig. De radio transmitter van dat setje werkt gewoon als "domme" X-contact flitsaansluiting.
De draadloze radio receiver ontvangt de puls van de transmitter waarmee de flitser wordt ontstoken.
Ja, dat snap ik. Ik bedoelde alleen dat als er een SU-4 stand op zit, dat je dan dit spul eigenlijk niet nodig hebt. :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 02 2010 3:35 pm

Dat zit er niet op, vandaar dat de TS naar die andere oplossingen kijkt.
Het zit hem overigens niet in "SU" commander mogelijkheden of die op een SB-600 zouden zitten, maar in het aanwezig zijn van wel of geen slave celletje op een flitser zou je die vanuit de camera met de cameraflitser willen laten ontsteken. Slave mogelijkheden komen wel vaker voor op een flitser, zonder dat die flitser uitgebreide sturingsmogelijkheden zou hebben.

Zo'n radiografisch setje is de meest eenvoudige en goedkope oplossing wat vrij stabiel werkt, en waarbij je geen rekening hoeft te houden met eventueel afgegeven licht door de cameraflitser zelf om andere flitsers te ontsteken.
Zo'n goedkoper los "oogje" wat ook is genoemd, is niet betrouwbaar. De ruimte moet vrij donker zijn, en het flitsvermogen van de flitser die het moet ontsteken nogal hoog. Dat zit hem met name in een "domme" niet gevoede oplossing.
Ik heb diverse "domme" niet gevoede losse oogjes geprobeerd die allemaal niet voldeden. Eerder (toen radiografische oplossingen nog vrij duur waren) heb ik om die reden wel eens ooit 3 stuks van de volgende "driekhoekjes" gekocht ----> helemaal onderaan de pagina dat gele driehoekje. Door de eigen voeding werkt dat wel, zeer gevoelig.
http://www.defotopagina.nl/cam-access.php
Maar het neigbare flitsschoentje is vrij gammel (klikt verend in). Niet iets om dan weer een flitser met gewicht op te zetten. Ik gebruikte dan weer een omweg via een flitsblokje om de flitskabel van de flitser met dat driehoekje te verbinden. :lol:

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za jan 02 2010 4:12 pm

Léon Obers schreef:Dat zit er niet op, vandaar dat de TS naar die andere oplossingen kijkt.
Het zit hem overigens niet in "SU" commander mogelijkheden of die op een SB-600 zouden zitten, maar in het aanwezig zijn van wel of geen slave celletje op een flitser zou je die vanuit de camera met de cameraflitser willen laten ontsteken. Slave mogelijkheden komen wel vaker voor op een flitser, zonder dat die flitser uitgebreide sturingsmogelijkheden zou hebben.
Op de SB-800 heet de domme slave mogelijkheid, dus zonder enige verdere sturing, de SU-4 stand. Vandaar.

Dat dat goedkope oogje niet goed werkt ben ik niet met je eens. In de volle zon is het inderdaad waardeloos, maar binnen voldoet het, zelfs als er volop lampen aan zijn. De prijs/kwaliteitsverhouding is dus prima.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 02 2010 4:33 pm

Tom schreef: Dat dat goedkope oogje niet goed werkt ben ik niet met je eens. In de volle zon is het inderdaad waardeloos, maar binnen voldoet het, zelfs als er volop lampen aan zijn. De prijs/kwaliteitsverhouding is dus prima.
Er zijn natuurlijk vele types, de ene is de andere niet, en de situatie hoe een en ander is opgesteld doet ook veel ter zake. Mijn ervaring is beslist niet positief met die powerloze oogjes (drie verschillende uitgeprobeerd), te onbetrouwbaar. Maak eens een test en ga eens "om een hoekje" staan (dus geen rechtstreeks zicht op de andere flitser). Met het vermogen van de flits op je camera laag en een wat grotere afstand (boven circa 5-7 meter).

EDIT:
Ik heb nog naar de gebruiksaanwijzing van de SB-600 gekeken (vanaf blz 60). De flitser zelf heeft wel mogelijkheden om als slave flitser gebruikt te worden, maar men spreekt enkel over de aansturing via het CLS systeem met commander-functies vanuit andere flitsers waarbij je voor communicatie de juiste kanalen moet instellen. Het gaat dan specifiek over de stuurflitsjes van geavanceerde Nikon flitsers om de SB-600 aan te sturen. Niet om de SB-600 "rechtstreeks" te laten ontsteken door een andere "domme" flitser. Misschien toch uitproberen met verschillende kanalen om te kijken of de SB-600 mogelijk toch reageert op een "gewone" flits.

BUG322

Bericht door BUG322 » za jan 02 2010 7:21 pm

In iedergeval bedankt voor de hints vwb de SU-4 mogelijkheid

Afbeelding

het werkt (SB-800) ik ben helemaal blij
en toen was het 2010 en er werd remote geflits wat een mijlpaal.
:mrgreen: :mrgreen:

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za jan 02 2010 8:02 pm

Mooi he, remote flitsen :)

Als het je echt bevalt raad ik je de SG-3IR van harte aan. Nog nooit was een nieuw camera-gadget zó goedkoop, dus dat is ook weer leuk ;)

BUG322

Bericht door BUG322 » za jan 02 2010 9:16 pm

Afbeelding

Geniaal en het is nog nikon ook nog.
Thnx!!!

:mryellow:
Laatst gewijzigd door BUG322 op za jan 02 2010 9:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”