@GdP: We waren al zo blij met dit resultaat dat we daar totaal niet bij stil hebben gestaan, maar je opmerking is terecht, ik neem dat de volgende keer mee. Overigens zit deze schutter nagenoeg altijd in het geel (zie mijn avatar rechts van de post).
@Patrick: Het is vooral een kwestie van volhouden. Bij trage bogen is dit niet zo moeilijk, maar bij dit type boog legt de pijl binnen 0,4 seconde! een afstand van 18 meter af. Je weet ook niet wanneer de schutter schiet en aftellen werkt vaak averechts (waarom dat zo is, is een lang verhaal). Bij deze schutter was het toevallig de eerste keer raak, maar bij een andere schutter had ik 30 pogingen nodig om de pijl uberhaupt in het frame te krijgen!
Na wat experimenteren bleek het volgende redelijk goed te werken:
- Camera op hoog continue en post-processing opties uit zodat je de maximale FPS haalt.
- Sluitertijd van maximaal 1/250s, Diafragmawaarde van minimaal f/2.8 (bij een groter diafragma worden pijl en boog naar mijn smaak te onscherp).
- De schutter de opdracht geven om NIET te schieten voordat hij de sluiter van de camera hoort.
Daarna is het hopen dat het schot wordt gemaakt voordat je camera het niet meer trekt. Ik vermoed overigens dat je met een D3 een veel hogere 'success rate' hebt dan met mijn D90. Overigens krijg je zo'n pijl nooit geheel scherp, zie dit filmpje en je begrijpt misschien wel waarom:
http://www.youtube.com/watch?v=TmtoEjjk ... re=related
@george013: De pijl zit zo'n 4 meter voor de boog op zijn maximale snelheid van (gemeten) 260 feet per second, oftewel zo'n, 275 km/uur. Op dat punt meten we ook de snelheid van de pijl met een radar. Op het punt van de foto zit hij ruim een meter voor de boog en versnelt hij nog, ik schat dat hij tussen de 150 en 175 km/uur zal zitten. 115km/uur is dus een redelijk goede inschatting.
Dan nog als extra opmerking, de boog op deze foto's is vrij bijzonder. Het is de eerste compound boog die (op de latten na) geheel van carbon is gemaakt, en het is (was?) de eerste van zijn soort in Nederland. Vanwege het carbon ook de mat-zwarte kleur zonder reflecties, wat misschien op het eerste gezicht glimmende delen lijken te zijn, is witte belettering.
Tenslotte nog een wat oudere foto met een sluitertijd van 1/60ste die ik eerder maakte. Dat was de eerste keer dat ik probeerde dergelijke foto's te maken. Lang niet zo goed als de bovenstaande, maar wel een grappig effect met de pijl: