Handboogschieten...

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Handboogschieten...

Bericht door ReneG » ma jan 04 2010 11:46 pm

Handboogschieten is een leuke sport om te beoefenen, maar het is lastig om er interessante of spectaculaire foto's van te maken (High speed filmpjes doen het veel beter wat dat betreft). Normaal train ik zelf mee maar door een blessure was ik in de gelegenheid om foto's te maken van een bevriende schutter. De eerste 3 foto's waren een poging om de houding van de schutter en de pijl in de vlucht vast te leggen. De laatste twee zijn bedoeld voor de website van de schutter.

Eerst nog wat over de omstandigheden.
1. Flitsen is storend voor schutters en is niet toegestaan.
2. De lichtomstandigheden waren niet zo best. De verlichting bestond uit TL balken die ongelijkmatig over de ruimte zijn verdeeld (dat wordt bewust zo gedaan). Verder vermoed ik dat kleine verschillen in de foto's door de TL verlichting komen (warmte/witbalans?), maar dat is me niet helemaal duidelijk. Ik kreeg het in ieder geval niet helemaal gecorrigeerd (tips zijn welkom).

De foto's zijn gemaakt met een 35mm f/1.8 DX lens. Voor details zie de EXIF in de foto's. Scherpstelling in alle gevallen op het gezicht van de schutter. Er zijn alleen basisbewerkingen toegepast (contrast, belichtingscorrectie, bijsnijden e.d.).

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

Zelf ben ik redelijk tevreden over deze poging, maar ik mis nog iets. Het ziet er misschien niet zo uit, maar als je een pijl wegschiet met 60 engelse ponden aan kracht erachter voelt dat best spectaculair aan. ;) Maar nog steeds geen idee hoe je dat in een foto zou moeten vangen. Suggesties zijn welkom...
Spul waarmee je foto's maakt...

GdP

Re: Handboogschieten...

Bericht door GdP » di jan 05 2010 12:49 am

Leuke serie, maar ik mis het resultaat. Wat heeft hij geraakt? :)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 05 2010 1:08 am

Er is veel veranderd sinds Hiawatha, Witte Veder en Winnetou zo te zien. Wat een apparaat zeg!

Ik vind de kleur prima. Foto 2, is dat nou moeilijk? Ik kan me zo voorstellen dat je daarmee toch wel geluk moet hebben, hoewel je natuurlijk kunt tellen wanneer er losgelaten met worden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

george013

Bericht door george013 » di jan 05 2010 8:26 am

Was mijn boomtakje vroeger toch wel anders.
Als je er van uit gaat dat de rode streep van de veer op foto 2 ongeveer 10 cm langer is als de veer zelf, moet de pijl een snelheid hebben van ongeveer 115km/h
George

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di jan 05 2010 10:37 am

@GdP: We waren al zo blij met dit resultaat dat we daar totaal niet bij stil hebben gestaan, maar je opmerking is terecht, ik neem dat de volgende keer mee. Overigens zit deze schutter nagenoeg altijd in het geel (zie mijn avatar rechts van de post).

@Patrick: Het is vooral een kwestie van volhouden. Bij trage bogen is dit niet zo moeilijk, maar bij dit type boog legt de pijl binnen 0,4 seconde! een afstand van 18 meter af. Je weet ook niet wanneer de schutter schiet en aftellen werkt vaak averechts (waarom dat zo is, is een lang verhaal). Bij deze schutter was het toevallig de eerste keer raak, maar bij een andere schutter had ik 30 pogingen nodig om de pijl uberhaupt in het frame te krijgen! :shock:

Na wat experimenteren bleek het volgende redelijk goed te werken:
- Camera op hoog continue en post-processing opties uit zodat je de maximale FPS haalt.
- Sluitertijd van maximaal 1/250s, Diafragmawaarde van minimaal f/2.8 (bij een groter diafragma worden pijl en boog naar mijn smaak te onscherp).
- De schutter de opdracht geven om NIET te schieten voordat hij de sluiter van de camera hoort.

Daarna is het hopen dat het schot wordt gemaakt voordat je camera het niet meer trekt. Ik vermoed overigens dat je met een D3 een veel hogere 'success rate' hebt dan met mijn D90. Overigens krijg je zo'n pijl nooit geheel scherp, zie dit filmpje en je begrijpt misschien wel waarom: http://www.youtube.com/watch?v=TmtoEjjk ... re=related

@george013: De pijl zit zo'n 4 meter voor de boog op zijn maximale snelheid van (gemeten) 260 feet per second, oftewel zo'n, 275 km/uur. Op dat punt meten we ook de snelheid van de pijl met een radar. Op het punt van de foto zit hij ruim een meter voor de boog en versnelt hij nog, ik schat dat hij tussen de 150 en 175 km/uur zal zitten. 115km/uur is dus een redelijk goede inschatting. ;)

Dan nog als extra opmerking, de boog op deze foto's is vrij bijzonder. Het is de eerste compound boog die (op de latten na) geheel van carbon is gemaakt, en het is (was?) de eerste van zijn soort in Nederland. Vanwege het carbon ook de mat-zwarte kleur zonder reflecties, wat misschien op het eerste gezicht glimmende delen lijken te zijn, is witte belettering.

Tenslotte nog een wat oudere foto met een sluitertijd van 1/60ste die ik eerder maakte. Dat was de eerste keer dat ik probeerde dergelijke foto's te maken. Lang niet zo goed als de bovenstaande, maar wel een grappig effect met de pijl:
Afbeelding

wil
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » di jan 05 2010 10:44 am

he, een schutter onder de leden. Zelf schiet ik ook, maar dan met een recurveboog. Niet met een hier getoonde compoundboog. Eigenlijk wil ik weer terug naar de basis met een traditionrele boog. Het gedoe om steeds een recurveboog in elkaar te zetten gaat me tegenstaan. Goede foto's.
Wegens een vermoedelijk beknelde zenuw in de pols of elleboog mag ik ook al enige maanden niet schieten.

flitslicht

Bericht door flitslicht » di jan 05 2010 11:09 am

ReneG schreef: @george013: De pijl zit zo'n 4 meter voor de boog op zijn maximale snelheid van (gemeten) 260 feet per second, oftewel zo'n, 275 km/uur. Op dat punt meten we ook de snelheid van de pijl met een radar. Op het punt van de foto zit hij ruim een meter voor de boog en versnelt hij nog, ik schat dat hij tussen de 150 en 175 km/uur zal zitten. 115km/uur is dus een redelijk goede inschatting. ;)
Hoe kan zo'n pijl nog versnellen als het contact met de (draad van) de boog niet meer bestaat?

Wil je een spectaculairdere foto maken dan kan ik me voorstellen dat je de camera vlak bij het pad van de pijl opstelt zodat de pijl naar de camera toevliegt. Door met een uitgekiende combinatie van flits en bestaand licht te werken kan je dan de pijl (min of meer) bevriezen terwijl je ook nog een streep krijgt die de snelheid uitdrukt. De schutter onscherp in de achtergrond.

Sowieso vind ik het licht op de man niet erg mooi, alleen dat verbeteren zou de foto al een stuk spannender maken.

Kroontje

Bericht door Kroontje » di jan 05 2010 11:39 am

Wil je een spectaculairdere foto maken dan kan ik me voorstellen dat je de camera vlak bij het pad van de pijl opstelt zodat de pijl naar de camera toevliegt. Door met een uitgekiende combinatie van flits en bestaand licht te werken kan je dan de pijl (min of meer) bevriezen terwijl je ook nog een streep krijgt die de snelheid uitdrukt. De schutter onscherp in de achtergrond.
Dan zul je alles met afstand bediening moeten doen..of de baan commadant van de schietsport vereniging is om gekocht :wink:
Bij mij weten mag er niemand op de baan zijn. Alleen bij ..vastvuren...(term bij ons in de schiet sport). Zal bij het boogschieten ook wel zijn..

Maar het idee staat me wel aan voor dit soort foto's ( Veilig ).

Kroontje

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » di jan 05 2010 12:32 pm

Kroontje schreef:
Dan zul je alles met afstand bediening moeten doen..of de baan commadant van de schietsport vereniging is om gekocht :wink:
Bij mij weten mag er niemand op de baan zijn. Alleen bij ..vastvuren...(term bij ons in de schiet sport). Zal bij het boogschieten ook wel zijn..

Maar het idee staat me wel aan voor dit soort foto's ( Veilig ).

Kroontje
Bij handboogschieten mag er niemand op de baan staan. Iedereen staat achter de schietlijn (De meent).
Eigenlijk zijn foto 4 en 5 van een verboden plek gefotografeerd. Tenzij camera op statief stond en met afstandbediening.

Delgadito

Bericht door Delgadito » di jan 05 2010 12:37 pm

Er zijn dus meerdere schutters onder de Nikon fotografen.
Hij is wel erg mooi deze nieuwe Hoyt. Zelf schiet ik zowel compound als longbow.
Met hout lukt het meestal wel beter om de pijl in de vlucht te schieten.
"Afbeelding"

De foto is met een 300 mm lens genomen. De originele foto laat veel meer zien.
Ik stond zeker 40 meter van de schutters verwijderd. In principe dus save.
Laatst gewijzigd door Delgadito op di jan 05 2010 7:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Kroontje

Bericht door Kroontje » di jan 05 2010 12:49 pm

Delgadito schreef:Er zijn dus meerdere schutters onder de Nikon fotografen.
Hij is wel erg mooi deze nieuwe Hoyt. Zelf schiet ik zowel compound als longbow.
Met hout lukt het meestal wel beter om de pijl in de vlucht te schieten.
[FOTO]
Dit is dus tegen de regel van de schietsport :wink:

Kroontje

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di jan 05 2010 2:00 pm

Formeel zijn foto's 4 en 5 inderdaad tegen de regels van de schietsport. Zowel bij handboogschieten als bij vuurwapenschieten mag er zich in principe niemand voor de meet (= schietlijn) bevinden. Echter de risico's zijn bij handboogschieten wel anders dan bij vuurwapens. De uitvoering van de veiligheidsmaatregelen is ook iets soepeler. Zo is er geen baancommandant bij het handboogschieten. Ook zijn er geen regels voor het (onbeheerd) achterlaten van de boog. Een boog kan ook niet per ongeluk afgaan door onachtzaamheid of slecht gebruik als deze in rust is (een boog die niet uitgetrokken is kan geen pijl wegschieten), in tegenstelling tot een vuurwapen dat nog geladen kan zijn. Sterker nog, je mag op afgesloten, overdekt priveterrein (= thuis) met je boog schieten. Dat is wettelijk niet verboden, al weet ik niet of je verzekering dan ongelukjes denkt. Dat zal met een vuurwapen ook niet mogen. Sterker nog, een handboog is volgens de wet geen wapen.

Dat gezegd hebbende, bij handboogschieten kun je dergelijke foto's vinden van zowat elke topschutter in de wereld, die gekozen lokatie voor de fotograaf is dus niet ongebruikelijk. Ik wil niet beweren dat wat ik daar deed ongevaarlijk was, maar de risico's waren wel ingecalculeerd en zeer klein. Ik zat aan de gesloten kant van de boog (als de pijl van de oplegger valt kan hij niet zomaar naar me toe komen), als de schutter een inkomfout of losfout maakt gaat de pijl wel wat naar rechts maar ook omhoog (ik zat niet voor niets laag). Ik zat dus aan de gesloten kan van de boog op ongeveer 1,5 meter 45 graden rechts voor de schutter Kan het dan nog fout? Ja, als hij materiaalpech krijgt (bijvoorbeeld een boog die breekt) dan kan er val alles gebeuren, maar dan sta je zelfs aan de schietlijn langs de schutter niet geheel veilig.

Maar ik durfde dat risico in dit geval wel aan (Als je stoer wilt doen kun je ook zeggen dat ik mijn leven in de waagschaal stelde voor een goede foto, maar dat is wel heel overdreven... :lol: ). . Dit zou ik overigens nooit van mijn lang zal ze leven doen bij een onervaren schutter of bij een vuurwapen! Ik zou ook nooit staand in die positie een foto nemen of aan de open kant van de boog gaan staan.

Wat dat betreft is de positie van de fotograaf bij de foto's Die Delgadito plaatste veel riskanter. Als zo'n houten pijl bijvoorbeeld van een doelpak afketst kan hij werkelijk alle kanten opgaan. Ik heb wel eens een pijl 90 graden af zien slaan van het doelpak om zich in een schutting te boren... :wink:

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » di jan 05 2010 2:21 pm

Heb vorig jaar de cursus voor gevorderden handboogschieten gevolgd. Cursus werd gegeven door oud bondcoach handboogschietsport. Er werd verteld dat de handboog een wapen is die onder de wapenwet valt. Onder de 16 jaar mag je zelfs niet met een handboog over straat. Ook niet als deze nog in de koffer zit. Of het echt waar is weet ik natuurlijk niet. Ik heb geen wetskennis op dit gebied.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di jan 05 2010 2:59 pm

wil schreef:Heb vorig jaar de cursus voor gevorderden handboogschieten gevolgd. Cursus werd gegeven door oud bondcoach handboogschietsport. Er werd verteld dat de handboog een wapen is die onder de wapenwet valt. Onder de 16 jaar mag je zelfs niet met een handboog over straat. Ook niet als deze nog in de koffer zit. Of het echt waar is weet ik natuurlijk niet. Ik heb geen wetskennis op dit gebied.
We hebben ons twee jaar geleden voor laten lichten door de politie (afdeling bijzondere wetten meen ik) en de NHB. Zij stellen beiden dat het geen wapen is volgens de wet (met enkele mitsen en maren). Ik heb de tekst nagelezen en de handboog wordt ook niet genoemd (de kruisboog en honkbalknuppel wel).

Er zijn wel regels die in acht dienen te worden genomen (zoals vervoer in een koffer), maar er is geen leeftijdsbeperking, een verplichting om de kortste route te volgen e.d. Dit alles is het gevolg van onderhandelingen van de handboogbond en het OM bij de laatste revisie van de wapenwet. De handboog is een sportartikel (zelfs mijn verzekering beschouwt het als zodanig). Overigens is het wel zo dat er een vangnetartikel is dat onder bepaalde omstandigheden (als ik bijvoorbeeld met opgespannen boog rondloop door een winkelcentrum terwijl er geen wedstrijd is) de boog wel als wapen wordt beschouwd. Maar dat is hetzelfde artikel waarmee een tennisracket als wapen kan worden aangemerkt als je er iemand mee bedreigt.

Het is volgens mij wel zo dat dit vroeger in een oude wapenwet wel het geval was, dus misschien een geval van achterhaalde feiten?
Laatst gewijzigd door ReneG op di jan 05 2010 3:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di jan 05 2010 3:13 pm

flitslicht schreef:Hoe kan zo'n pijl nog versnellen als het contact met de (draad van) de boog niet meer bestaat?

Sowieso vind ik het licht op de man niet erg mooi, alleen dat verbeteren zou de foto al een stuk spannender maken.
Even terug on topic: Wat betreft de belichting, flitsen zou misschien wel kunnen als we de zaal een keer voor onszelf hebben. Een onscherpe schutter zou kunnen als ik handmatig scherpstel voor de boog. Maar de pijl zelf scherp krijgen lijkt me nagenoeg onmogelijk. Zou dat dan niet een foto opleveren met alleen maar onscherpte? Ik zou natuurlijk wel kunnen scherpstellen op de boog.

Wat betreft het verbeteren van belichting op de schutter, kun je eens omschrijven wat je in gedachte hebt? Dit ter lering mijnerzijds. Wat zou je anders doen en/of willen zien?

PS: Wat betreft je eerste opmerking, goede vraag, ik weet het eigenlijk ook niet. Ik weet alleen dat andere schutters me vertellen dat de pijl nog iets versnelt na het loskomen van de boog en dat je de meting voor het bepalen van de snelheid 2-4 meter voor de boog moet doen. Daar ging ik ook van uit. Ik vermoedde altijd dat dit waar was omdat iedereen het beweerde, maar ik zie op engelse handboogfora ook discussies lopen over dit onderwerp. Dat gaat over een discussie tussen mensen die proefondervindelijk een hogere snelheid meten verder voor de boog versus mensen die stellen (op zich ook terecht) dat de pijl niet kan versnellen als er geen kracht meer wordt toegepast/toegevoegd... En dan nog wat verhalen over het effect van het stabiel worden van de pijl in de vlucht, aerodynamica en wat niet. Kortom, ik weet het nu ook niet meer zeker en ga het maar eens uitzoeken...

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”