Sneeuw levert niet alleen files op...

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Sneeuw levert niet alleen files op...

Bericht door Patrick » do jan 07 2010 9:38 pm

... maar ook mooie plaatjes. Vandaag even een korte wandeling door de buurt gemaakt. Dit schiet je toch niet elke dag. Morgen ben ik vrij, en ik hoop dan nog meer van dit moois te kunnen fotograferen!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

Ik heb ze niet toevallig in "Foto beoordelingen" gezet. Commentaar meer dan welkom. Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste. Eens?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Sneeuw levert niet alleen files op...

Bericht door Cees » do jan 07 2010 9:40 pm

Ben ik wel met je eens, hoewel ik de lichtval op de bomen, op foto 3, ook mooi vind.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gongon » do jan 07 2010 10:24 pm

Voor mij ook de eerste foto. Mooi zeg, die sneeuw op de bomen. Bij ons zijn alle bomen kaal. Bij ons is het alleen glad maar haast geen sneeuw.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jan 07 2010 10:35 pm

Nog eentje erbij (ik heb er nog 2, maar dit is beoordelingen dus ik beperk me). Deze is niet ter beoordeling; dat heb ik 25 jaar geleden al gedaan. :mryellow:

Even om aan te geven hoeveel sneeuw er licht. Mijn vrouw heeft echt gewoon voeten, maar daar zie je niets van, ook niet met bergschoenen eraan!

5.
Afbeelding

Ik heb zoveel sneeuw hier in Haarlem/Velserbroek voor het laatst gezien toen ik nog op het VWO zat (lees: heel, heel lang geleden). We wonen vrij dicht bij de kust, en zulke pakken sneeuw zijn echt zeldzaam.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jan 08 2010 2:38 am

De eerste drie foto's zijn vervangen door versies met naar mijn idee een mooiere bewerking...

Daniël

Bericht door Daniël » vr jan 08 2010 7:39 am

Hoi Patrick,

de 1e is inderdaad de beste. Maar zoals al gezegt is de 3e helemaal niet verkeerd.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr jan 08 2010 9:49 am

Patrick schreef:De eerste drie foto's zijn vervangen door versies met naar mijn idee een mooiere bewerking...

Scheelt aanmerkelijk!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » vr jan 08 2010 10:11 am

Ik vind de eerste ook de beste uit deze serie. Alleen er zit mijn inziens veel meer in deze plaat. Ik mis de structuur in de sneeuw, dat kan best nog iets opgepept worden. Ben zo vrij geweest om jouw foto onderhanden te nemen. Indien hij weg moet, gewoon zeggen.

Origineel:
Afbeelding

Bewerkt:
Afbeelding

Opmerkingen over de overige foto's:
  • #2 De takken op de voorgrond leiden te veel af, mijn oog blijft er te lang steken. Daarnaast, en dat ben ik niet van je gewend, staat de flat iets scheef. Normaal ben jij een van eerste die dat ziet
  • #3 Vind ik de minste. Kleur van de sneeuw op de voorgrond komt ook niet overeen met die van de andere 3 opnamen
  • #4 Denk als je de grauwe lucht iets aanpast dat de foto een veel hogere waarde gaat krijgen. Vervang die maar eens met de kleur van de lucht uit foto 1
Groet,

ALE

psttt.... denk ook dat je je sensor moet laten schoonmaken. Bij Calumet A'dam (donderdag 21-1) kan je dat gratis door Nikon laten doen :idea:
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Marceld
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marceld » vr jan 08 2010 12:12 pm

Mooi platen Patrick! Voor mij #1. Ben het met ALE eens, zijn bewerking van die foto doet de sneeuw nèt even wat beter uitkomen.
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD

Urban exploring sinds 2008

Flickr[/size]

vulture
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door vulture » vr jan 08 2010 5:01 pm

Nee kies niet voor de plaat van ALE ! Door toevoegen contrast zijn de sporen in de sneeuw wel duidelijker , maar de bomen veel minder. Doen sprookjesachtig aan in het origineel, was ook het eerste waar mijn oog op viel. Sporen zijn bijzaak! Ook de flat komt in het origineel veel beter tot zij recht! Vind ik!

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr jan 08 2010 5:34 pm

ALE schreef:Ik vind de eerste ook de beste uit deze serie. Alleen er zit mijn inziens veel meer in deze plaat. Ik mis de structuur in de sneeuw, dat kan best nog iets opgepept worden. Ben zo vrij geweest om jouw foto onderhanden te nemen. Indien hij weg moet, gewoon zeggen.
Dat was ook mijn idee bij het zien van deze foto. Met een RAW valt er mss nog meer uit te halen.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jan 08 2010 6:15 pm

Cees Laarman schreef:
Patrick schreef:De eerste drie foto's zijn vervangen door versies met naar mijn idee een mooiere bewerking...
Scheelt aanmerkelijk!
Er is ook flink aan gesleuteld. Ik had ze in eerste instantie heel behoudend nabewerkt. Maar Capture NX al dan niet met wat filtertjes biedt veel mogelijkheden.
ALE schreef:Ik vind de eerste ook de beste uit deze serie. Alleen er zit mijn inziens veel meer in deze plaat. Ik mis de structuur in de sneeuw, dat kan best nog iets opgepept worden. Ben zo vrij geweest om jouw foto onderhanden te nemen. Indien hij weg moet, gewoon zeggen.
Ben je gek. Heel graag zelfs. Mijn grootste probleem is vaak wat te doen met alle mogelijkheden die je hebt. Ik had deze bewust wat terughoudend gedaan wat structuur betreft. Ik denk ook niet dat de ene beter is dan de andere, meer anders. Het feit dat Vulture mijn versie prefereert zegt wat dat betreft wel wat.
ALE schreef:#2 De takken op de voorgrond leiden te veel af, mijn oog blijft er te lang steken. Daarnaast, en dat ben ik niet van je gewend, staat de flat iets scheef. Normaal ben jij een van eerste die dat ziet
Scheef is ie volgens mij niet. Ik heb 'm uitgelijnd op de witte kolom net rechts van het groen. Dat de linkerkant dan scheef staat geeft wellicht de indruk dat hij scheef is. Ik zou het perspectief moeten corrigeren om beide verticaal te krijgen. Of bedoel je iets anders.

De uitsnede is een poging een wat andere plaat te leveren. Hij is ook niet mijn favoriet.
ALE schreef:#3 Vind ik de minste. Kleur van de sneeuw op de voorgrond komt ook niet overeen met die van de andere 3 opnamen
De voorgrond ligt in de schaduw, wat bij geen van de andere foto's het geval is. Zie je een mogelijkheid de compositie of de kleuren te verbeteren?
ALE schreef:#4 Denk als je de grauwe lucht iets aanpast dat de foto een veel hogere waarde gaat krijgen. Vervang die maar eens met de kleur van de lucht uit foto 1
Deze is vrijwel niet bewerkt, en toont meer dan de andere foto's hoe het was. Die lucht was zoals hij nu is. Natuurlijk ga ik vanavond eens even kijken wat een blauwe lucht erboven zou doen. Ik laat het zien als ik het een verbetering vind. Ik heb bij deze het contrast bewust niet te zeer verhoogd om het geheel wat sprookjesachtig te houden.
ALE schreef:psttt.... denk ook dat je je sensor moet laten schoonmaken. Bij Calumet A'dam (donderdag 21-1) kan je dat gratis door Nikon laten doen :idea:
Waar? :huh: Een vlekje had ik zelf al gevonden. Graag foto en locatie. Is inderdaad een goede tip. Is tussen de 3 en 4 minuten lopen van m'n werk waar ik die dag vast zal zijn. Voor de periode tot dan zal ik er straks even een statische kwast doorheen halen.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jan 08 2010 6:17 pm

Tom schreef:
Dat was ook mijn idee bij het zien van deze foto. Met een RAW valt er mss nog meer uit te halen.
Dat kan zeker. Maar is meer structuur hier ook beter? Ik zal later nog even een andere neerzetten.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » vr jan 08 2010 7:34 pm

Patrick schreef:Ben je gek. Heel graag zelfs. Mijn grootste probleem is vaak wat te doen met alle mogelijkheden die je hebt. Ik had deze bewust wat terughoudend gedaan wat structuur betreft. Ik denk ook niet dat de ene beter is dan de andere, meer anders. Het feit dat Vulture mijn versie prefereert zegt wat dat betreft wel wat.
Helemaal mee eens, het is en blijft een kwestie van smaak. Je kunt de bomen en flat ook laten zoals ze zijn, haal je alleen de structuur in de sneeuw wat op.
Patrick schreef:Iets scheef is ie volgens mij niet. Ik heb 'm uitgelijnd op de witte kolom net rechts van het groen. Dat de linkerkant dan scheef staat geeft wellicht de indruk dat hij scheef is. Ik zou 'het perspectief moeten corrigeren om beide verticaal te krijgen. Of bedoel je iets anders.
Ik bedoel links, de groene muur tegen de lucht. Zet er maar een hulplijn langs. Is perspectief correctie omdat de hulplijn wel parallel loopt met de witte kolom. Futiliteit is het.
Patrick schreef:De voorgrond ligt in de schaduw, wat bij geen van de andere foto's het geval is. Zie je een mogelijkheid de compositie of de kleuren te verbeteren?
Misschien is dit iets?

Origineel:
Afbeelding

Bewerkt:
Afbeelding
Patrick schreef:Waar? :huh: Een vlekje had ik zelf al gevonden. Graag foto en locatie.

Om het draadje niet helemaal uit zijn voegen te laten lopen, hier de verkleinde uitgave van je eerste foto.Zie de eclipse
Afbeelding

Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr jan 08 2010 7:54 pm

Patrick schreef:
Tom schreef:
Dat kan zeker. Maar is meer structuur hier ook beter? Ik zal later nog even een andere neerzetten.
Ik vind van wel, maar...ik zit nog eens te kijken, als je rechts onder dat riviertje een pixel of 50 naar beneden gaat, en vanaf daar crop je, denk ik dat je beeld sterker wordt. Probeer 't maar eens.

Het is nu een te groot, te uitgebeten vlak imo.

Mogelijk dat een donkere achtergrond eea beter zou maken, want het forum is natuurlijk ook behoorlijk flets van kleur.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”