Sneeuw levert niet alleen files op...

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Sneeuw levert niet alleen files op...

Bericht door Patrick » vr jan 08 2010 8:21 pm

Okay. Nieuwe versie van foto 1. Een stuk onderkant weg zoals gesuggereerd, en wat betreft kleuren en contrast heb ik even flink uitgehaald... 8)

Ook een beetje om aan te tonen wat er allemaal kan met zo'n plaat als je ervoor kiest de werkelijkheid wat geweld aan te doen, wat een keuze is. Ik denk dat ik nog wel een paar versies kan maken die het aanzien waard zijn. Grappig, want bij veel foto's weet ik veel beter wat ik ermee wil. Hiermee lijk ik alle kanten op te kunnen zonder dat ze me snel vervelen.

Als iemand trouwens een eigen poging wil doen; ik stuur 'm met alle liefde als NEF naar je via een mailtje zolang je 'm voor een bijdrage aan dit draadje gebruikt.

Nou, kan ie zo nog? :huh:

"Origineel":

Afbeelding

1 versie 2
Afbeelding

P.S. Ik zie dat ie wel een beetje vegerig en ruizig wordt als je er zo aan loopt te sleutelen; je gaat allerlei dingen zien in de lucht die je eerst niet zag...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr jan 08 2010 8:34 pm

Ik denk dat je dat onderste stuk sneeuw echt anders aan moet pakken, dit gaat niet werken. De bovenkant van de foto was m.i. in het origineel best in orde, en is nu niet meer zo best. Mask in PS, maar misschien zelfs door gewoon even met de shadow/highlights sleuren (wel met mate, want die kan het heel naar maken)

Als je ACR gebruikt, ik geloof dat in de laatste versie ook de dodge/burn rechtstreeks op de RAW toegepast kan worden, misschien dat je dna met een burn-brush al een goed resultaat kunt bereiken.

Edit: als de sneeuw zo geel wordt, misschien even over dat gedeelte een (gedeeltelijke) desaturate uitvoeren?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jan 08 2010 8:36 pm

ALE schreef:
Patrick schreef:De voorgrond ligt in de schaduw, wat bij geen van de andere foto's het geval is. Zie je een mogelijkheid de compositie of de kleuren te verbeteren?
Misschien is dit iets?

Bewerkt:
Afbeelding
De stammen van de bomen zijn er vreemd groen door geworden. Die waren toch echt vooral bruin. Het kan overigens best dat de kleuren wat uit hun verband getrokken zijn door het gebruikte filter (Reflector Effects van Nik).

Wellicht kijk ik er zo zelf nog even naar, want het moet anders kunnen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jan 08 2010 8:40 pm

Tom schreef:Ik denk dat je dat onderste stuk sneeuw echt anders aan moet pakken, dit gaat niet werken. De bovenkant van de foto was m.i. in het origineel best in orde, en is nu niet meer zo best. Mask in PS, maar misschien zelfs door gewoon even met de shadow/highlights sleuren (wel met mate, want die kan het heel naar maken)

Als je ACR gebruikt, ik geloof dat in de laatste versie ook de dodge/burn rechtstreeks op de RAW toegepast kan worden, misschien dat je dna met een burn-brush al een goed resultaat kunt bereiken.

Edit: als de sneeuw zo geel wordt, misschien even over dat gedeelte een (gedeeltelijke) desaturate uitvoeren?
Dat gele is het effect van m'n kunstmatige namiddagzon... :mryellow:

Wat is ACR? En wat is DNA in dit verband?

Het geheel is trouwens gedaan in Capture NX. Ook daarin kan ik maskeren natuurlijk om de effecten wat plaatselijker te houden. Hij is inderdaad wel een beetje over-the-top, maar in dit geval een beetje bewust gedaan.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr jan 08 2010 8:43 pm

ACR = Adobe Camera Raw.
DNA = dan + snel typen. :p

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jan 09 2010 4:16 am

Patrick schreef:De stammen van de bomen zijn er vreemd groen door geworden. Die waren toch echt vooral bruin. Het kan overigens best dat de kleuren wat uit hun verband getrokken zijn door het gebruikte filter (Reflector Effects van Nik).

Wellicht kijk ik er zo zelf nog even naar, want het moet anders kunnen.
Zoiets? Ik heb de schaduwen voorin in de sneeuw ook gelijk wat minder prominent gemaakt. Die U-Point techniek is super!

Afbeelding

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jan 09 2010 4:35 am

Patrick schreef:
ALE schreef:#4 Denk als je de grauwe lucht iets aanpast dat de foto een veel hogere waarde gaat krijgen. Vervang die maar eens met de kleur van de lucht uit foto 1
Deze is vrijwel niet bewerkt, en toont meer dan de andere foto's hoe het was. Die lucht was zoals hij nu is. Natuurlijk ga ik vanavond eens even kijken wat een blauwe lucht erboven zou doen. Ik laat het zien als ik het een verbetering vind. Ik heb bij deze het contrast bewust niet te zeer verhoogd om het geheel wat sprookjesachtig te houden.
De blauwe lucht vond ik, zoals ik het voor elkaar kreeg, niet echt een verbetering. Ik heb wel een wat krachtiger bewerking gemaakt:

Origineel:
Afbeelding

Versie 2:
Afbeelding

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » za jan 09 2010 1:06 pm

Origineel:
Afbeelding

Bewerkt:
Afbeelding

Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jan 09 2010 3:21 pm

Dank je Arthur.

Eerlijk gezegd vind ik 'm niet mooier geworden. Ik kwam zelf ook op zoiets uit toen ik een blauwe lucht erin probeerde te krijgen. Wellicht met "alleen" de lucht vervangen zou wellicht beter werken. De bosjes en vogels zo knallend, en het pand met wat teveel kleur en contrast, vind ik het dromerige wat in het origineel zat teveel verloren gegaan.

Iemand anders wellicht een poging wagen? Ik heb er wel lol in eerlijk gezegd. Heel leerzaam ook.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » za jan 09 2010 3:56 pm

Hier met jouw dromerig effect:

Origineel:
Afbeelding

Bewerkte versie 2 (met dromerig effect):
Afbeelding

Bewerkte versie 1 (uit vorige post, zonder dromerig effect ter vergelijk):
Afbeelding

Cheers,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Plaats reactie