Het is inderdaad helemaal niet verkeerd om op dit soort zaken te letten en er melding van te maken.
In meer of mindere mate zal dit zeer zeker de fabrikant scherp houden.
Dit is overigens van toepassing op meerdere merken.
We blijven de zaak volgen.
Deze ellende zie je nu bij diverse producenten terug, omdat ze de afgelopen jaren op de verkeerde manier op de kosten zijn gaan letten. Eerst werd dan de produktie naar een lage-lonen-land verplaatst waar de mensen voor een kommetje rijst per dag de spulletjes mogen maken. Als dat dan nog niet genoeg oplevert wordt ook nog eens het hele produktie-proces op z'n kop gezet om zo de laatste centen aan besparingen er uit te wringen. Allerlei "overbodige" zaken zoals een achterafcontrole van alle gemaakte produkten wordt dan vervangen door een steekproefgewijze controle. En ja, dan glipt er nog wel eens een minder exemplaar tussendoor. Ook de keuze van materialen wordt aangepast aan de nieuwe werkwijze (dus veel plastic i.p.v. metalen onderdelen).Léon Obers schreef:Waar het mij in dit soort draadjes om gaat en er de aandacht op vestig is dat de kwaliteitscontrole en de storingsgevoeligheid van de tegenwoordige camera's en lenzen het meer en meer laten afweten, met name dus bij het merk Nikon. Dan wordt het gedonder eromheen zo vervelend om dit soort lenzen aan te schaffen. Omruilen, gezeur met leveranciers en service-afdelingen. Dat kost heel veel tijd, energie, en daarmee nog meer geld. Ben ik zelf eerder geneigd om er op voorhand maar voor te bedanken, als het een van de opties is om uit te moeten kiezen.
Als ik dit verhaal van jou zo lees Johan zou ik voorlopig helemaal niets meer aanschaffen van Nikon.johan1967 schreef:Deze ellende zie je nu bij diverse producenten terug, omdat ze de afgelopen jaren op de verkeerde manier op de kosten zijn gaan letten. Eerst werd dan de produktie naar een lage-lonen-land verplaatst waar de mensen voor een kommetje rijst per dag de spulletjes mogen maken. Als dat dan nog niet genoeg oplevert wordt ook nog eens het hele produktie-proces op z'n kop gezet om zo de laatste centen aan besparingen er uit te wringen. Allerlei "overbodige" zaken zoals een achterafcontrole van alle gemaakte produkten wordt dan vervangen door een steekproefgewijze controle. En ja, dan glipt er nog wel eens een minder exemplaar tussendoor. Ook de keuze van materialen wordt aangepast aan de nieuwe werkwijze (dus veel plastic i.p.v. metalen onderdelen).Léon Obers schreef:Waar het mij in dit soort draadjes om gaat en er de aandacht op vestig is dat de kwaliteitscontrole en de storingsgevoeligheid van de tegenwoordige camera's en lenzen het meer en meer laten afweten, met name dus bij het merk Nikon. Dan wordt het gedonder eromheen zo vervelend om dit soort lenzen aan te schaffen. Omruilen, gezeur met leveranciers en service-afdelingen. Dat kost heel veel tijd, energie, en daarmee nog meer geld. Ben ik zelf eerder geneigd om er op voorhand maar voor te bedanken, als het een van de opties is om uit te moeten kiezen.
Tegelijkertijd verwachten die producenten wel dat de consument de hoofdprijs blijft betalen voor hun spullen. Ook de eigen support-organisatie denkt nog steeds dat er topkwaliteit wordt gemaakt en kan daardoor niet omgaan met de stortvloed aan klachten door de lagere kwaliteit met als gevolg dat klanten steeds ontevredener worden. In mijn directe omgeving ken ik al diverse mensen die door de support-organisatie van Nikon met een kluitje in het riet zijn gestuurd als ze problemen hadden. Enkele gevallen zijn hier ook op het forum terechtgekomen. In al die gevallen kregen de mensen zelf de schuld van de problemen (door zogenaamde eigen sensorreiniging, door iets laten vallen, ...) en konden daardoor de reparaties zelf betalen.
Ik hoop dat Nikon de problemen snel kan oplossen, omdat ik toch wel die nieuwe D900 met een goed gevoel wil gaan aanschaffen.
George Fennes schreef:Als ik dit verhaal van jou zo lees Johan zou ik voorlopig helemaal niets meer aanschaffen van Nikon.johan1967 schreef:Deze ellende zie je nu bij diverse producenten terug, omdat ze de afgelopen jaren op de verkeerde manier op de kosten zijn gaan letten. Eerst werd dan de produktie naar een lage-lonen-land verplaatst waar de mensen voor een kommetje rijst per dag de spulletjes mogen maken. Als dat dan nog niet genoeg oplevert wordt ook nog eens het hele produktie-proces op z'n kop gezet om zo de laatste centen aan besparingen er uit te wringen. Allerlei "overbodige" zaken zoals een achterafcontrole van alle gemaakte produkten wordt dan vervangen door een steekproefgewijze controle. En ja, dan glipt er nog wel eens een minder exemplaar tussendoor. Ook de keuze van materialen wordt aangepast aan de nieuwe werkwijze (dus veel plastic i.p.v. metalen onderdelen).Léon Obers schreef:Waar het mij in dit soort draadjes om gaat en er de aandacht op vestig is dat de kwaliteitscontrole en de storingsgevoeligheid van de tegenwoordige camera's en lenzen het meer en meer laten afweten, met name dus bij het merk Nikon. Dan wordt het gedonder eromheen zo vervelend om dit soort lenzen aan te schaffen. Omruilen, gezeur met leveranciers en service-afdelingen. Dat kost heel veel tijd, energie, en daarmee nog meer geld. Ben ik zelf eerder geneigd om er op voorhand maar voor te bedanken, als het een van de opties is om uit te moeten kiezen.
Tegelijkertijd verwachten die producenten wel dat de consument de hoofdprijs blijft betalen voor hun spullen. Ook de eigen support-organisatie denkt nog steeds dat er topkwaliteit wordt gemaakt en kan daardoor niet omgaan met de stortvloed aan klachten door de lagere kwaliteit met als gevolg dat klanten steeds ontevredener worden. In mijn directe omgeving ken ik al diverse mensen die door de support-organisatie van Nikon met een kluitje in het riet zijn gestuurd als ze problemen hadden. Enkele gevallen zijn hier ook op het forum terechtgekomen. In al die gevallen kregen de mensen zelf de schuld van de problemen (door zogenaamde eigen sensorreiniging, door iets laten vallen, ...) en konden daardoor de reparaties zelf betalen.
Ik hoop dat Nikon de problemen snel kan oplossen, omdat ik toch wel die nieuwe D900 met een goed gevoel wil gaan aanschaffen.
En als de overgrote meerderheid dat zou doen, dan heb je kans dat Nikon misschien weer eens wat goede spulletjes gaat maken.
Maar wat ze op dit moment produceren wordt ik niet vrolijk van.
Voorlopig koop ik niets meer van Nikon totdat ze weer met wat betere spulletjes komen en de service op een goed niveau gebracht hebben.
Ik hoop dat alle Nikon gebruikers dat gaan doen, al is het maar voor een half jaartje.
Dan zullen de prijzen tot acceptabele hoogte dalen en de kwaliteit zal dan beter worden (maar ik denk dat het ijdele hoop is)
Groetjes George
Ik kan het hier niet méér mee eens zijn. Ik ben dan ook een gelukkige eigenaar van een perfecte 24-70, waar het hier dan ook helemaal niet over gingD-90s schreef:![]()
Rommel maken ze daar in Japan.....'k zou niks meer kopen hoor...
Gewoon helemaal mee stoppen, hebben we ook niks meer om te klagen....
Lucht lekker op zo....![]()
![]()
![]()
Pffff.......![]()
![]()
Dan moeten we allemaal aan de Canon want faillissement is dan onontkoombaara90 schreef:Ik denk dat ik ook maar eens stop met kopen, dat zal ze leren hun prijzen te verlagen en de kwaliteit te verbeteren....
remoss schreef:Dan moeten we allemaal aan de Canon want faillissement is dan onontkoombaara90 schreef:Ik denk dat ik ook maar eens stop met kopen, dat zal ze leren hun prijzen te verlagen en de kwaliteit te verbeteren....
Marco schreef:Beetje kort door de bocht, kijk ook eens iets verder dan alleen de negatieve berichten te lezen:
Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II *FOTO'S*
Mikemix (wie kent hem nog?) heeft hem in de praktijk geprobeerd...
Ik wil het ook nog wel herhalen, hoor. Het gaat niet om de kwaliteiten an sich wat die lens potentieel in zich heeft, met op zichzelf beslist wel de kenmerken die het nu eenmaal heeft ten aanzien van verkorte brandpunten en een maximale vergrotingsmaatstaf (op de korte scherpstel-afstand) die wat aan de magere kant is, waar gebruikers ook rekening mee moeten houden.Marco schreef:Gezeur allemaal, kijk gewoon naar de foto's gemaakt met de VRII.
Ik herhaal nog een keer mijn bericht van 27 december: