70-200mm/2.8 VR II blijft zorgen baren

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
ger k.
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: 70-200mm/2.8 VR II blijft zorgen baren

Bericht door ger k. » vr jan 08 2010 11:45 am

Mijn bericht was er een met een :wink2:

Het is inderdaad helemaal niet verkeerd om op dit soort zaken te letten en er melding van te maken.
In meer of mindere mate zal dit zeer zeker de fabrikant scherp houden.
Dit is overigens van toepassing op meerdere merken.

We blijven de zaak volgen.
Fotograferen is schrijven met licht. D800E

Phillip
Forumlid
Forumlid

Bericht door Phillip » vr jan 08 2010 1:50 pm

Hier een foto van een krab van ongeveer 4cm breed genomen op het strand van ongeveer 4 m afstand met m'n 70-200 F2.8 op 200mm (FX), daarnaast nog een uitsnede gecropt op de camera.
De foto is genomen in de schaduw van de bomen waar af en toe de zon doorkomt (lichtvlekken)
Vind ik toch wel best scherp hoor. En ik heb deze lens al meer dan een jaar, vrij veel gebruikt en ik vind de kwaliteit van zowel de beelden als de bouw super.
Afbeelding
Afbeelding
Groetjes,
Phillip
Nikon D3S, Nikkor 24-70 f2.8, Nikkor70-200 f2.8VR,Nikkor 105 micro f2.8, Nikkor 28-300/3.5-5.6,SB800

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » vr jan 08 2010 1:56 pm

Als je hem al een jaar hebt, dan zal het toch gaan om de oude versie. Het draadje hier gaat over de VRII, en die is er net een paar maanden.
Overigens twijfel ik behoorlijk, nog steeds, tussen de aanschaf van de oude of de nieuwe versie.
Alle denkbare argumenten blijken zo zacht als boter. het is erg afhankelijk van mijn stemming voor welke argumenten ik gevoelig ben.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Phillip
Forumlid
Forumlid

Bericht door Phillip » vr jan 08 2010 2:01 pm

Het is inderdaad de oude, en de VR presteert meer dan behoorlijk, dus zolang je geen ziekte van parkinson hebt, ga voor de oude. Van de rest van het geld kun je nog leuke andere dingen doen!
Groetjes,
Phillip
Nikon D3S, Nikkor 24-70 f2.8, Nikkor70-200 f2.8VR,Nikkor 105 micro f2.8, Nikkor 28-300/3.5-5.6,SB800

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr jan 08 2010 2:35 pm

Ik heb vrij veel gefotografeerd met de oude versie, nog niet met de nieuwe. Bij de oude viel me wel op dat hij vrij veel last heeft van flare als je in de richting van een lichtbron schiet, dat schijnt de nieuwe aanzienlijk minder te hebben en vind ik wel belangrijk. Verder is die VRII toch een stuk functioneler dan VRI heb ik gemerkt met de 70-300VR. Ik ben een grote fan van VR omdat ik niet zo goed ben in camera's doodstil houden en die VR precies mijn trilling opvangt waardoor ik in totaal meer dan vier stops uit de nieuwe VRII haal. Dan nog verbeterde scherpte in het algemeen en een vlakker scherptevlak in de nieuwe, plus een in het algemeen hoger contrast, wat ik misschien nog wel het belangrijkste vind. De nieuwe lijkt heel goed bruikbaar op f/2.8 terwijl de oude eigenlijk een stop dicht moet. Als laatste nog iets minder vignettering op de nieuwe.

Nadelen zijn de prijs en de verkorting van de brandpuntsafstand dichtbij. Dat laatste is eventueel op te vangen met een tussenring, een 1.4 TC of een DX ipv een FX camera.

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » vr jan 08 2010 5:20 pm

Léon Obers schreef:Waar het mij in dit soort draadjes om gaat en er de aandacht op vestig is dat de kwaliteitscontrole en de storingsgevoeligheid van de tegenwoordige camera's en lenzen het meer en meer laten afweten, met name dus bij het merk Nikon. Dan wordt het gedonder eromheen zo vervelend om dit soort lenzen aan te schaffen. Omruilen, gezeur met leveranciers en service-afdelingen. Dat kost heel veel tijd, energie, en daarmee nog meer geld. Ben ik zelf eerder geneigd om er op voorhand maar voor te bedanken, als het een van de opties is om uit te moeten kiezen.
Deze ellende zie je nu bij diverse producenten terug, omdat ze de afgelopen jaren op de verkeerde manier op de kosten zijn gaan letten. Eerst werd dan de produktie naar een lage-lonen-land verplaatst waar de mensen voor een kommetje rijst per dag de spulletjes mogen maken. Als dat dan nog niet genoeg oplevert wordt ook nog eens het hele produktie-proces op z'n kop gezet om zo de laatste centen aan besparingen er uit te wringen. Allerlei "overbodige" zaken zoals een achterafcontrole van alle gemaakte produkten wordt dan vervangen door een steekproefgewijze controle. En ja, dan glipt er nog wel eens een minder exemplaar tussendoor. Ook de keuze van materialen wordt aangepast aan de nieuwe werkwijze (dus veel plastic i.p.v. metalen onderdelen).

Tegelijkertijd verwachten die producenten wel dat de consument de hoofdprijs blijft betalen voor hun spullen. Ook de eigen support-organisatie denkt nog steeds dat er topkwaliteit wordt gemaakt en kan daardoor niet omgaan met de stortvloed aan klachten door de lagere kwaliteit met als gevolg dat klanten steeds ontevredener worden. In mijn directe omgeving ken ik al diverse mensen die door de support-organisatie van Nikon met een kluitje in het riet zijn gestuurd als ze problemen hadden. Enkele gevallen zijn hier ook op het forum terechtgekomen. In al die gevallen kregen de mensen zelf de schuld van de problemen (door zogenaamde eigen sensorreiniging, door iets laten vallen, ...) en konden daardoor de reparaties zelf betalen.

Ik hoop dat Nikon de problemen snel kan oplossen, omdat ik toch wel die nieuwe D900 met een goed gevoel wil gaan aanschaffen. :wink:

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » vr jan 08 2010 11:21 pm

johan1967 schreef:
Léon Obers schreef:Waar het mij in dit soort draadjes om gaat en er de aandacht op vestig is dat de kwaliteitscontrole en de storingsgevoeligheid van de tegenwoordige camera's en lenzen het meer en meer laten afweten, met name dus bij het merk Nikon. Dan wordt het gedonder eromheen zo vervelend om dit soort lenzen aan te schaffen. Omruilen, gezeur met leveranciers en service-afdelingen. Dat kost heel veel tijd, energie, en daarmee nog meer geld. Ben ik zelf eerder geneigd om er op voorhand maar voor te bedanken, als het een van de opties is om uit te moeten kiezen.
Deze ellende zie je nu bij diverse producenten terug, omdat ze de afgelopen jaren op de verkeerde manier op de kosten zijn gaan letten. Eerst werd dan de produktie naar een lage-lonen-land verplaatst waar de mensen voor een kommetje rijst per dag de spulletjes mogen maken. Als dat dan nog niet genoeg oplevert wordt ook nog eens het hele produktie-proces op z'n kop gezet om zo de laatste centen aan besparingen er uit te wringen. Allerlei "overbodige" zaken zoals een achterafcontrole van alle gemaakte produkten wordt dan vervangen door een steekproefgewijze controle. En ja, dan glipt er nog wel eens een minder exemplaar tussendoor. Ook de keuze van materialen wordt aangepast aan de nieuwe werkwijze (dus veel plastic i.p.v. metalen onderdelen).

Tegelijkertijd verwachten die producenten wel dat de consument de hoofdprijs blijft betalen voor hun spullen. Ook de eigen support-organisatie denkt nog steeds dat er topkwaliteit wordt gemaakt en kan daardoor niet omgaan met de stortvloed aan klachten door de lagere kwaliteit met als gevolg dat klanten steeds ontevredener worden. In mijn directe omgeving ken ik al diverse mensen die door de support-organisatie van Nikon met een kluitje in het riet zijn gestuurd als ze problemen hadden. Enkele gevallen zijn hier ook op het forum terechtgekomen. In al die gevallen kregen de mensen zelf de schuld van de problemen (door zogenaamde eigen sensorreiniging, door iets laten vallen, ...) en konden daardoor de reparaties zelf betalen.

Ik hoop dat Nikon de problemen snel kan oplossen, omdat ik toch wel die nieuwe D900 met een goed gevoel wil gaan aanschaffen. :wink:
Als ik dit verhaal van jou zo lees Johan zou ik voorlopig helemaal niets meer aanschaffen van Nikon.
En als de overgrote meerderheid dat zou doen, dan heb je kans dat Nikon misschien weer eens wat goede spulletjes gaat maken.
Maar wat ze op dit moment produceren wordt ik niet vrolijk van.
Voorlopig koop ik niets meer van Nikon totdat ze weer met wat betere spulletjes komen en de service op een goed niveau gebracht hebben.
Ik hoop dat alle Nikon gebruikers dat gaan doen, al is het maar voor een half jaartje.
Dan zullen de prijzen tot acceptabele hoogte dalen en de kwaliteit zal dan beter worden (maar ik denk dat het ijdele hoop is :oops: )

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid

Bericht door EelcoD7100 » vr jan 08 2010 11:45 pm

George Fennes schreef:
johan1967 schreef:

Als ik dit verhaal van jou zo lees Johan zou ik voorlopig helemaal niets meer aanschaffen van Nikon.
En als de overgrote meerderheid dat zou doen, dan heb je kans dat Nikon misschien weer eens wat goede spulletjes gaat maken.
Maar wat ze op dit moment produceren wordt ik niet vrolijk van.
Voorlopig koop ik niets meer van Nikon totdat ze weer met wat betere spulletjes komen en de service op een goed niveau gebracht hebben.
Ik hoop dat alle Nikon gebruikers dat gaan doen, al is het maar voor een half jaartje.
Dan zullen de prijzen tot acceptabele hoogte dalen en de kwaliteit zal dan beter worden (maar ik denk dat het ijdele hoop is :oops: )

:twisted: :twisted: Rommel maken ze daar in Japan.....'k zou niks meer kopen hoor...
Gewoon helemaal mee stoppen, hebben we ook niks meer om te klagen....
Lucht lekker op zo.... :twisted: :twisted: :twisted:

Pffff....... :roll: :roll: :roll:
http://500px.com/EelcoVandeKamp

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » za jan 09 2010 12:44 am

D-90s schreef: :twisted: :twisted: Rommel maken ze daar in Japan.....'k zou niks meer kopen hoor...
Gewoon helemaal mee stoppen, hebben we ook niks meer om te klagen....
Lucht lekker op zo.... :twisted: :twisted: :twisted:

Pffff....... :roll: :roll: :roll:
Ik kan het hier niet méér mee eens zijn. Ik ben dan ook een gelukkige eigenaar van een perfecte 24-70, waar het hier dan ook helemaal niet over ging 8)

Van de 70-200 mkII heb ik werkelijk al schitterende foto's gezien, dus het objectief kan gerust een wat kortere brandspuntafstand hebben bij dichtbij opnames en wat vignettering, alhoewel minder dan de oude versie en die was al goed, het objectief kan werkelijk voor prachtige opname's zorgen. En voor die eigenschap is ie het geld dan wel weer waard denk ik. Net zoals de vorige incarnatie.

Er is van elk objectief wel wat te zeggen. Neem alleen maar de 24-70. Maar zelden heb ik een fraaier objectief mogen gebruiken als deze v.w.b. oplossend vermogen en dan vooral scherpte en kleurdiepte. Wat ik ervan lees en zie is de 70-200 mkII niet veel anders. Een enkele uitzondering daargelaten.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za jan 09 2010 10:27 am

Ik denk dat ik ook maar eens stop met kopen, dat zal ze leren hun prijzen te verlagen en de kwaliteit te verbeteren.... :?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » za jan 09 2010 11:02 am

a90 schreef:Ik denk dat ik ook maar eens stop met kopen, dat zal ze leren hun prijzen te verlagen en de kwaliteit te verbeteren.... :?
Dan moeten we allemaal aan de Canon want faillissement is dan onontkoombaar :lol:

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » za jan 09 2010 1:21 pm

remoss schreef:
a90 schreef:Ik denk dat ik ook maar eens stop met kopen, dat zal ze leren hun prijzen te verlagen en de kwaliteit te verbeteren.... :?
Dan moeten we allemaal aan de Canon want faillissement is dan onontkoombaar :lol:

De nieuwe Canon 70-200/2.8 lijkt uiterlijk anders wel verrekte veel op de Nikon tegenhanger.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Marco

Bericht door Marco » za jan 09 2010 2:32 pm

Gezeur allemaal, kijk gewoon naar de foto's gemaakt met de VRII.

Ik herhaal nog een keer mijn bericht van 27 december:
Marco schreef:Beetje kort door de bocht, kijk ook eens iets verder dan alleen de negatieve berichten te lezen:
Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II *FOTO'S*

Mikemix (wie kent hem nog?) heeft hem in de praktijk geprobeerd...

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » za jan 09 2010 3:17 pm

Inderdaad Marco hele mooie foto's die Mikemix gemaakt heeft.
Met dit objectief is inderdaad niets mis mee en hopen dat het zo blijft.
Ik heb de oude versie en daar ben ik ook zeer tevreden mee.
Maar de z.g. kwaliteitsspreiding is het punt waar het om draait.
Heb je een goed exemplaar dan heb je mazzel, maar je kan ook een maandagmorgen exemplaar treffen en dan heb je vette pech.
En helaas worden er gezien de klachten heel veel exemplaren op maandagmorgen gemaakt :wink:
De constante kwaliteit die Nikon vroeger maakte zien we nu niet meer.
Ik hoop dat men toch weer die strenge controle gaat invoeren waar Nikon groot mee geworden is.
Maar op dit moment zou ik het niet aandurven om een duur objectief te kopen omdat de kans groot is dat er iets aan mankeert.
En ik op dit moment niet de middelen heb om een tweede exemplaar aan te schaffen.

Blijf het objectief bekijken

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jan 09 2010 4:28 pm

Marco schreef:Gezeur allemaal, kijk gewoon naar de foto's gemaakt met de VRII.
Ik herhaal nog een keer mijn bericht van 27 december:
Ik wil het ook nog wel herhalen, hoor. Het gaat niet om de kwaliteiten an sich wat die lens potentieel in zich heeft, met op zichzelf beslist wel de kenmerken die het nu eenmaal heeft ten aanzien van verkorte brandpunten en een maximale vergrotingsmaatstaf (op de korte scherpstel-afstand) die wat aan de magere kant is, waar gebruikers ook rekening mee moeten houden.

Waar het om gaat is de enorme kwaliteitsspreiding die Nikon tegenwoordig aan de dag legt. De oude versie 70-200mm waar relatief niet zo lang geleden een test van verscheen op Photozone, is de weergave het resultaat van 2 van totaal 6 lenzen, waarvan 4 lenzen dus mankementen vertoonden. 2 ervan had men niet eens verder getest, zo slecht waren de eerste testfoto's reeds dat men de moeite niet meer nam om er verder mee te gaan.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 88#p321688
Rechtstreeks te lezen op Photozone: http://www.photozone.de/nikon_ff/457-ni ... ff?start=1
op 2/3 bij MTF resolutiom tot de volgende kop.

Als je dan met de nieuwe lens overeenkomende ervaringen leest over die kwaliteitsspreiding compleet met voorbeelden en foto's waar mankementen in de lens zelfs gewoon te zien zijn, houdt je jezelf en ieder andere potentiele koper voor de gek als je die problemen maar weg wimpelt. Ik denk als je de problemen die "flitslicht" afgelopen anderhalf jaar heeft gehad met camera's en lenzen economisch gaat terugrekenen in verloren tijd, energie, testen, bezoeken aan service-centers, gezeur, flitslicht feitelijk reeds een compleet nieuw systeem met camera, en een setje van diverse fraaie lenzen heeft gekost. Minstens het dubbele als het al niet meer is van wat je nu reeds denkt uit te geven. Dat is wel een heel dure les.

Vroeger heb ik zoiets ook wel eens meegemaakt met mijn eerste "Beam" studio flitsagregaat omdat ik geen geld had om meer te betalen (iets van FL. 7000,- tot 7500,-) Meteen bij aankomst thuis van Leerdam waar indertijd de fabriek was, twee ingangen opgeblazen bij het allereerste gebruik. Kon ik de dag erna direct weer terug, en het daarop volgende jaar weer ik weet niet hoeveel meer omdat het ding allerlei storingen had. Dubbele tijd heeft dat gekost bij opdrachten etc. Enorm inefficiënt werken. Na een jaar was ik zo kwaad na weer een storing, dat ik toen direct naar de bank stapte voor een lease-contract voor een Broncolor set van pakweg FL 20.000,-
Nooit spijt van gehad, en op termijn heel wat goedkoper dan zo'n "goedkope" Beam.

Jammer genoeg lijken die uitermate dure lenzen van Nikon nu, dus geen garantie dat je ook werkelijk zorgeloos iets goeds in handen hebt. En die kwaliteit in werkzaamheid en zorgeloosheid is feitelijk wel datgene wat je zou verwachten bij een merk als Nikon en dat prijspeil. Dat is in basis wel een heel groot verschil vroeger met een goedkope Beam en een dure Broncolor.
Als je een Miele wasautomaat koopt verwacht je toch ook dat die 15-20 jaar onbezorgd meegaat en niet dat je eerst 3 machines moet wisselen voordat je een goed exemplaar gevonden hebt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”