Foto met kader en..

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Kroontje

Foto met kader en..

Bericht door Kroontje » zo jan 10 2010 12:56 pm

Hallo
Ben even bezig geweest met bordermaker en bewerking.
Wat vinden jullie van zo'n kader als deze :?:
Wat betreft deze foto, is het eigenlijk wel verstandig geweest om hier de SPOT meting te gebruiken :?:
Afbeelding

Hoor het graag :wink: Kroontje

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Foto met kader en..

Bericht door JacTrum » zo jan 10 2010 1:07 pm

Ik ben niet dol op kaders, maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak. En spotmeting? Is op zich prima, maar met relatief kleine onderwerpen tegen een lichte achtergrond ontkom je er toch niet aan wat extra te belichten. Ik denk dat deze foto wel 1,5 tot 2 stops extra nodig had.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jan 10 2010 1:16 pm

Als kader eerst een zwart lijntje, dan weer een bredere witte rand, dan weer een zwart lijntje is ook niet mijn favoriet. Dat leidt de aandacht al teveel af van de foto.

Spotmeting kan prima, als je weet waar je mee bezig bent. Ik weet niet om wat voor vogeltjes het gaat, maar die hadden wel lichter gemogen. Als het zwarte vogels zijn en je meet met spotmeting die vogeltjes, worden ze wellicht te helder omdat een meting uitgaat van een "gemiddeld grijs". Trek er dan bijv. 1,5 stop af, houdt je één stop over als marge in een zwarte doortekening.
Er van uitgaande dat het verschil tussen zwart en wit 5 stops is.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo jan 10 2010 1:16 pm

En spotmeting? Is op zich prima, maar met relatief kleine onderwerpen tegen een lichte achtergrond ontkom je er toch niet aan wat extra te belichten. Ik denk dat deze foto wel 1,5 tot 2 stops extra nodig had.
Dank je wel voor reageren :wink:
Nu moet ik wel zeggen dat Brdermaker hem iets te klein heeft gemaakt en dat hij nu wat donkerde afgebeeld wordt lijkt te zijn.
Voordat ik de boel door elkaar haal..de extra stops :?: De Exposure Bias neem ik aan :wink:
Als kader eerst een zwart lijntje, dan weer een bredere witte rand, dan weer een zwart lijntje is ook niet mijn favoriet. Dat leidt de aandacht al teveel af van de foto.
Oke Hier kan ik wel wat mee :wink: Dus beter was geweest om de buitenste weg te laten :?:

Kroontje

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » zo jan 10 2010 1:22 pm

Moielijke situatie....
donker onderwerp tegen een erg lichte achtergrond.
Hoe je hem ook gaat belichten je zult nooit de optimale situatie krijgen.
Belicht je de achtergrond juist dan worden de vogels te donker,
Belicht je de vogels juist dan overbelicht je de achtergrond waardoor
het contrast tussen voor en achtergrond storend wordt....

Ik denk dat ik de mddenweg zou kiezen waarbij de vogels als shapes
overbljven dus geen doortekening van de zwarte details van de veren....
Juist omdat de vogel's zsnavels zichtbaar zijn kun je de shapes altijd blijven
herkennen als vogel.

een alternatief zou zijn een zo goed mogelijke belichting aanhouden
en de vogels in NX2 wat corrigeren met d-lighting zodat de doortekening wat beter wordt....

In deze gevallen is het altijd keuzes maken !

Edit : oja kaders...... is erg persoonlijk dus doe ik geen uitspraak over.
zelf gebruik ik ze sporadisch via http://www.picnik.com.

groet matthieu
Laatst gewijzigd door Matthieu op zo jan 10 2010 1:26 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo jan 10 2010 1:24 pm

Spotmeting kan prima, als je weet waar je mee bezig bent. Ik weet niet om wat voor vogeltjes het gaat, maar die hadden wel lichter gemogen. Als het zwarte vogels zijn en je meet met spotmeting die vogeltjes, worden ze wellicht te helder omdat een meting uitgaat van een "gemiddeld grijs". Trek er dan bijv. 1,5 stop af, houdt je één stop over als marge in een zwarte doortekening.
Er van uitgaande dat het verschil tussen zwart en wit 5 stops is.
Oke Het gaat hier om drie merels. Dat het wat lichter had gekund ben ik met jullie eens :wink:
Dan je wel voor de toelichting.
Vogels zitten ernog zal eens even kijken :wink:

Kroontje

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo jan 10 2010 1:28 pm

Ik denk dat ik de mddenweg zou kiezen waarbij de vogels als shapes
overbljven dus geen doortekening van de zwarte details van de veren....
Juist omdat de vogel's zsnavels zichtbaar zijn kun je de shapes altijd blijven
herkennen als vogel.

een alternatief zou zijn een zo goed mogelijke belichting aanhouden
en de vogels in NX2 wat corrigeren met d-lighting zodat de doortekening wat beter wordt....
D-Lighting niet gebruikt..Ook daar zal ik eens naar kijken :wink:

Dank je Matthieu

Kroontje

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jan 10 2010 1:31 pm

Matthieu schreef:Moielijke situatie....
donker onderwerp tegen een erg lichte achtergrond.
Hoe je hem ook gaat belichten je zult nooit de optimale situatie krijgen.
Belicht je de achtergrond juist dan worden de vogels te donker,
Belicht je de vogels juist dan overbelicht je de achtergrond waardoor
het contrast tussen voor en achtergrond storend wordt....
De gegeven situatie is helemaal niet zo moeilijk. Als de zon erbij had geschenen met schaduwen vanuit zwart gezien, OK dan wel, maar nu met zo'n diffuse verlichting helemaal niet. De contrastomvang is prima te handelen. Met wat extra D-lighting haal je dan de doortekening van de merels nog wat verder op, zonder dat dit ten koste gaat van het wit.

Als het in RAW gefotografeerd is, kun je D-lighting alsnog achteraf erbij doen.

JacTrum
Clublid
Clublid

Bericht door JacTrum » zo jan 10 2010 1:38 pm

Deze oude fotograaf moest even opzoeken of 'exposure bias' is wat ik vermoedde dat bedoeld werd en bingo! :-) Bedoeld wordt belichtingscompensatie ja. Dat kun je doen met de belichtingscompensatie op je camera (plus 1 bijvoorbeeld), waardoor de foto wat lichter wordt of -1 om hem wat donkerder te maken. Toen we vroeger nog geen A of P instelling hadden draaiden we aan diafragma en sluiterijd. Een stop plus betekent dat je of het diafragma 1 waarde verder open zet, of de sluitertijd een klik langer maakt, zodat je één stop (of lichtwaarde, zo je wilt) corrigeert. Dat kan nu dus alleen nog maar in de manual stand, want als je met diafragma- of sluitertijden voorkeur fotografeert corrigeert de camera de belichting weer, dus dan wordt het effect van de correctie weer opgeheven. Met het gebruik van de exposure bias is op zich niets mis, je moet alleen wel even opletten waar hij die extra belichting vandaan haalt en of dat wel iets is dat je wilt.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo jan 10 2010 1:42 pm

Hallo Kroontje,

Wat ik me afvraag is, waar op heb je gemeten?

(Het zijn overigens drie spreeuwen)

Groeten Jan

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo jan 10 2010 1:56 pm

Oke Ben even bezig geweest in NX2 met D-Lighting
Voorbeeld:
Afbeelding

Het lijkt mij dat hij nu beter is en met een betere kader ( rustiger ) :wink:

Volgens mij zijn dit geen Merels :oops: :D

Gemeten op de middelste vogel

Groet Kroontje

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo jan 10 2010 2:03 pm

Deze oude fotograaf moest even opzoeken of 'exposure bias' is wat ik vermoedde dat bedoeld werd en bingo! :-) Bedoeld wordt belichtingscompensatie ja. Dat kun je doen met de belichtingscompensatie op je camera (plus 1 bijvoorbeeld), waardoor de foto wat lichter wordt of -1 om hem wat donkerder te maken. Toen we vroeger nog geen A of P instelling hadden draaiden we aan diafragma en sluiterijd. Een stop plus betekent dat je of het diafragma 1 waarde verder open zet, of de sluitertijd een klik langer maakt, zodat je één stop (of lichtwaarde, zo je wilt) corrigeert. Dat kan nu dus alleen nog maar in de manual stand, want als je met diafragma- of sluitertijden voorkeur fotografeert corrigeert de camera de belichting weer, dus dan wordt het effect van de correctie weer opgeheven. Met het gebruik van de exposure bias is op zich niets mis, je moet alleen wel even opletten waar hij die extra belichting vandaan haalt en of dat wel iets is dat je wilt.
Dank je voor je toelichting :wink: Had het boek er al bij gepakt.

Kroontje

JacTrum
Clublid
Clublid

Bericht door JacTrum » zo jan 10 2010 2:08 pm

Nou, dat scheelt een stuk hoor! Complimenten!

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo jan 10 2010 2:14 pm

Dank je wel :D

Kroontje

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jan 10 2010 2:40 pm

JacTrum schreef:Toen we vroeger nog geen A of P instelling hadden draaiden we aan diafragma en sluiterijd. Een stop plus betekent dat je of het diafragma 1 waarde verder open zet, of de sluitertijd een klik langer maakt, zodat je één stop (of lichtwaarde, zo je wilt) corrigeert. Dat kan nu dus alleen nog maar in de manual stand, want als je met diafragma- of sluitertijden voorkeur fotografeert corrigeert de camera de belichting weer, dus dan wordt het effect van de correctie weer opgeheven.
Op de tegenwoordige camera's zit er een "belichtingscorrectie"-knop die ook zijn uitwerking heeft op een aantal automatische belichtingsprogramma's zoals juist bij de diafragma- of sluitertijden voorkeursinstellingen. Heel handig, maak er gebruik van.
Zelf ben ik ook niet meer van de jongere garde, maar een correctie op de belichting is iets van 30 jaar al standaard hoor. :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”