Ben even bezig geweest met bordermaker en bewerking.
Wat vinden jullie van zo'n kader als deze

Wat betreft deze foto, is het eigenlijk wel verstandig geweest om hier de SPOT meting te gebruiken

Hoor het graag

Dank je wel voor reagerenEn spotmeting? Is op zich prima, maar met relatief kleine onderwerpen tegen een lichte achtergrond ontkom je er toch niet aan wat extra te belichten. Ik denk dat deze foto wel 1,5 tot 2 stops extra nodig had.
Oke Hier kan ik wel wat meeAls kader eerst een zwart lijntje, dan weer een bredere witte rand, dan weer een zwart lijntje is ook niet mijn favoriet. Dat leidt de aandacht al teveel af van de foto.
Oke Het gaat hier om drie merels. Dat het wat lichter had gekund ben ik met jullie eensSpotmeting kan prima, als je weet waar je mee bezig bent. Ik weet niet om wat voor vogeltjes het gaat, maar die hadden wel lichter gemogen. Als het zwarte vogels zijn en je meet met spotmeting die vogeltjes, worden ze wellicht te helder omdat een meting uitgaat van een "gemiddeld grijs". Trek er dan bijv. 1,5 stop af, houdt je één stop over als marge in een zwarte doortekening.
Er van uitgaande dat het verschil tussen zwart en wit 5 stops is.
D-Lighting niet gebruikt..Ook daar zal ik eens naar kijkenIk denk dat ik de mddenweg zou kiezen waarbij de vogels als shapes
overbljven dus geen doortekening van de zwarte details van de veren....
Juist omdat de vogel's zsnavels zichtbaar zijn kun je de shapes altijd blijven
herkennen als vogel.
een alternatief zou zijn een zo goed mogelijke belichting aanhouden
en de vogels in NX2 wat corrigeren met d-lighting zodat de doortekening wat beter wordt....
De gegeven situatie is helemaal niet zo moeilijk. Als de zon erbij had geschenen met schaduwen vanuit zwart gezien, OK dan wel, maar nu met zo'n diffuse verlichting helemaal niet. De contrastomvang is prima te handelen. Met wat extra D-lighting haal je dan de doortekening van de merels nog wat verder op, zonder dat dit ten koste gaat van het wit.Matthieu schreef:Moielijke situatie....
donker onderwerp tegen een erg lichte achtergrond.
Hoe je hem ook gaat belichten je zult nooit de optimale situatie krijgen.
Belicht je de achtergrond juist dan worden de vogels te donker,
Belicht je de vogels juist dan overbelicht je de achtergrond waardoor
het contrast tussen voor en achtergrond storend wordt....
Dank je voor je toelichtingDeze oude fotograaf moest even opzoeken of 'exposure bias' is wat ik vermoedde dat bedoeld werd en bingo!Bedoeld wordt belichtingscompensatie ja. Dat kun je doen met de belichtingscompensatie op je camera (plus 1 bijvoorbeeld), waardoor de foto wat lichter wordt of -1 om hem wat donkerder te maken. Toen we vroeger nog geen A of P instelling hadden draaiden we aan diafragma en sluiterijd. Een stop plus betekent dat je of het diafragma 1 waarde verder open zet, of de sluitertijd een klik langer maakt, zodat je één stop (of lichtwaarde, zo je wilt) corrigeert. Dat kan nu dus alleen nog maar in de manual stand, want als je met diafragma- of sluitertijden voorkeur fotografeert corrigeert de camera de belichting weer, dus dan wordt het effect van de correctie weer opgeheven. Met het gebruik van de exposure bias is op zich niets mis, je moet alleen wel even opletten waar hij die extra belichting vandaan haalt en of dat wel iets is dat je wilt.
Op de tegenwoordige camera's zit er een "belichtingscorrectie"-knop die ook zijn uitwerking heeft op een aantal automatische belichtingsprogramma's zoals juist bij de diafragma- of sluitertijden voorkeursinstellingen. Heel handig, maak er gebruik van.JacTrum schreef:Toen we vroeger nog geen A of P instelling hadden draaiden we aan diafragma en sluiterijd. Een stop plus betekent dat je of het diafragma 1 waarde verder open zet, of de sluitertijd een klik langer maakt, zodat je één stop (of lichtwaarde, zo je wilt) corrigeert. Dat kan nu dus alleen nog maar in de manual stand, want als je met diafragma- of sluitertijden voorkeur fotografeert corrigeert de camera de belichting weer, dus dan wordt het effect van de correctie weer opgeheven.