Zoom advies gevraagd

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
trulier

Zoom advies gevraagd

Bericht door trulier » do jan 07 2010 8:07 pm

Ik heb een D70s en heb een Nikon G 18-70 3.5-4.5 ED en ben op zoek naar een betaalbaar zoom objectief. Met name voor het fotograferen van portretten, honden en natuurfoto's.
Wie kan me een goed advies geven en wie heeft goede ervaringen met welk objectief.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Zoom advies gevraagd

Bericht door Cees » do jan 07 2010 8:19 pm

Een 70-300, het liefst in de VR-uitvoering. Maar ook de andere twee doen het, weliswaar iets minder mooi. Kijk dan eerst naar de D-versie en als laatste naar de G-uitvoering. Die laatste is overigens voor een euro of zeventig wel te vinden op MP.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jan 07 2010 8:47 pm

Je hebt al een zoom-objectief: de 18-70... :twisted:

Ervan uitgaande dat je er ook eentje in het telebereik wilt hebben, zou ik de volgende even willen noemen:

- Nikon 70-300 VR
- Nikon 80-200 f2.8 D (veel tweedehands te vinden, onverwoestbaar stuk kwaliteit!)
- Sigma 70-200 f2.8

Google kan je zo de weg wijzen naar deze objectieven.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

trulier

Bericht door trulier » zo jan 10 2010 3:24 pm

Patrick schreef:Je hebt al een zoom-objectief: de 18-70... :twisted:

Ervan uitgaande dat je er ook eentje in het telebereik wilt hebben, zou ik de volgende even willen noemen:

- Nikon 70-300 VR
- Nikon 80-200 f2.8 D (veel tweedehands te vinden, onverwoestbaar stuk kwaliteit!)
- Sigma 70-200 f2.8

Ik ben vol overgave bezig de pro's en contra's van de aanbevolen lenzen naast elkaar te zetten. Bij de Sigma 70-200 f2.8 kom ik de volgende kantekening tegen *****De Nikon-versie van dit objectief heeft geen diafragmaring. Daarom werken bij bepaalde camera's sommige functies mogelijk niet***
Wat betekent dit in relatie met mijn D70s. Betekent dit dat ik alleen het diafragma via de body kan regelen?

trulier

Bericht door trulier » zo jan 10 2010 3:25 pm

Cees Laarman schreef:Een 70-300, het liefst in de VR-uitvoering. Maar ook de andere twee doen het, weliswaar iets minder mooi. Kijk dan eerst naar de D-versie en als laatste naar de G-uitvoering. Die laatste is overigens voor een euro of zeventig wel te vinden op MP.
Welke andere 2, bedoelt U?

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo jan 10 2010 3:28 pm

trulier schreef:
Cees Laarman schreef:Een 70-300, het liefst in de VR-uitvoering. Maar ook de andere twee doen het, weliswaar iets minder mooi. Kijk dan eerst naar de D-versie en als laatste naar de G-uitvoering. Die laatste is overigens voor een euro of zeventig wel te vinden op MP.
Welke andere 2, bedoelt U?
De G-uitvoering, veruit de goedkoopste, maar ook de minste. Tegenwoordig al wel te vinden op MP voor een euro of 50.
De ED-uitvoering, de beduidend betere uitvoering van een paar jaar geleden.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jan 10 2010 4:48 pm

trulier schreef:Bij de Sigma 70-200 f2.8 kom ik de volgende kantekening tegen *****De Nikon-versie van dit objectief heeft geen diafragmaring. Daarom werken bij bepaalde camera's sommige functies mogelijk niet***
Wat betekent dit in relatie met mijn D70s. Betekent dit dat ik alleen het diafragma via de body kan regelen?
Geen probleem. Dat gaat over oude analoge camera's. Bij jouw werkt alles.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

trulier

Bericht door trulier » ma jan 11 2010 8:39 pm

Patrick schreef:Je hebt al een zoom-objectief: de 18-70... :twisted:

- Nikon 70-300 VR
- Sigma 70-200 f2.8

Ik weet dat ik nu een gewetensvraag stel, maar ik stel hem toch. Naar welke lens gaat de voorkeur uit?
Ik weet niet hoe het gewicht van de Nikon 80-200 of de Sigma 70-200 (iets lichter) bevalt ivm met het uit de hand fotograferen van (zwarte) honden (dit is niet handig met statief).

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 11 2010 10:24 pm

Ik vind persoonlijk een wat zwaarder objectief geen probleem, veelal zelf wel prettig. Maar het is iets persoonlijks en een stukje gewenning. Eigenlijk moet je ze een keer ergens gaan vasthouden. Heb je een grote(re) fotozaak in de buurt? Ik weet niet waar je woont, dus kan je geen advies geven waar je heen zou kunnen gaan.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di jan 12 2010 8:41 am

voor portretten heb je al een zoom objectief. Wil je wat beters kijk dan eens naar de f/1,8 85mm AFD.
voor landschappen heb je veelal groothoek nodig. Alhoewel in de jaren 60 men zweerde met de Nikkor 80-200, ook toen al goed glas.
voor honden de 70-300 met VR, dan heb je iets minder een statief nodig. Want de VR werk best wel.

Meer lezen:
http://home.kpn.nl/braak117/ObjectiefAdvies.pdf

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 12 2010 11:00 am

Hans Braakhuis schreef:voor honden de 70-300 met VR, dan heb je iets minder een statief nodig. Want de VR werk best wel.
Aan VR heb je volgens mij niet zoveel in deze situatie. Honden bewegen snel, dus heb je snelle sluitertijden nodig als je de actie wilt bevriezen. Als je met snelle sluitertijden werkt, heb je niet zoveel aan VR.

trulier

Bericht door trulier » di jan 12 2010 4:27 pm

Patrick schreef:Ik vind persoonlijk een wat zwaarder objectief geen probleem, veelal zelf wel prettig. Maar het is iets persoonlijks en een stukje gewenning. Eigenlijk moet je ze een keer ergens gaan vasthouden. Heb je een grote(re) fotozaak in de buurt? Ik weet niet waar je woont, dus kan je geen advies geven waar je heen zou kunnen gaan.
Ik woon in Midden-Limburg.
Het klopt dat een zwaarder objectief prettiger is. Ik ben gewend aan een bijna 800 gr. objectief en dit ervaar ik als prettig. Ik heb gewerkt met een ouder 70-210 f4.0 objectief. Gewicht ging prima, de langzamere AF ervaardde ik als onprettig in relatie met bewegende, zwarte honden. Over de kwaliteit van de foto's was ik tevreden.
Ik heb de 2x zwaardere 70-200 VR f2.8 even in de handen gehad. Ik vond het toch wel een behoorlijk verschil in gewicht (2x zwaarder), maar heb er niet mee gewerkt.

trulier

Bericht door trulier » di jan 12 2010 4:33 pm

Patrick schreef:
Hans Braakhuis schreef:voor honden de 70-300 met VR, dan heb je iets minder een statief nodig. Want de VR werk best wel.
Aan VR heb je volgens mij niet zoveel in deze situatie. Honden bewegen snel, dus heb je snelle sluitertijden nodig als je de actie wilt bevriezen. Als je met snelle sluitertijden werkt, heb je niet zoveel aan VR.
Ik heb geen ervaring met VR, wel met het feit dat je voor honden altijd een snelle sluitertijd nodig hebt. Ook al kun je met je ISO-waarde 'spelen' . Zwarte honden geven m.i. niet veel speelruimte.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”