"druppels"; how I did it

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
HH nikon
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

"druppels"; how I did it

Bericht door HH nikon » zo jan 17 2010 1:29 pm

Belofte maakt schuld....dus hierbij enkele foto's van mijn opstelling voor het maken van de "druppels" shoots.

1 De eerste primitieve opstelling. Flitser nog onder 45 graden naar wateroppervlak. Camera ook onder flinke hoek op water. Door gebruikt objectief (17-50 zoom) te weinig vergroting waardoor erg zwaar croppen noodzakelijk was voor een interessante uitsnede. Veel last van ongewenste reflecties door invalshoek flitser en gebruikte waterbak (deksel van geëmaileerde braadpan). Druppelzakje was ook niet zo'n succes (niet regelbare druppelsnelheid en druppels vielen niet altijd op dezelfde plek).

Afbeelding
Voorbeeld uit deze serie (bijna 100% crop)
Afbeelding

2 Verbeterde opstelling. Flitser strijkt nu net over het wateroppervlak. Druppelaar al iets verbeterd met plastic flesje met kraantje. Braadpan vervangen voor plastic plantenschaal. Met deze opstelling is o.a. foto 5 uit mijn serie bij "foto beoordelingen" gemaakt (alleen met andere achtergrond).

Afbeelding
Voorbeelld uit deze serie (bijna 100% crop)
Afbeelding

3 Verbeterde opstelling. Kleiner waterbakje boven op grotere bak geplaatst. Op die manier kan ik het wateroppervlak mooi tot aan de rand laten komen. Overschot loopt gewoon over in het grotere bakje.
Druppelaar weer verbeterd; slangetje bevestigd zodat ik het flesje kan bijvullen zonder iets aan de druppelplaats te verstellen (anders zit je steeds weer met de scherpstelling te kloten). Verschillende variaties uitgeprobeerd van achtergrond en zijkant kleuren. Ook de camera positie lager gezet om een totaal reflecterende waterspiegel te krijgen. Ook voor het eerst het programma Camera Control Pro gebruikt. Zo was het heel gemakkelijk om direkt op de notebook de scherpte te kunnen controleren. Het is zelfs mogelijk om het prg op time-laps te zetten en automatisch iedere x seconde een opname te laten maken... Flesje bijvullen, druppelsnelheid inregelen, hit de "start" button en dan met een lekker pilsje erbij toekijken :mrgreen:

Afbeelding
Voorbeeld uit deze serie
Afbeelding

Van de laatste opstelling (met 50-135 zoom met close-up voorzetfilter) heb ik geen foto's, maar die was in principe gelijk aan de laatste opstelling behalve de toepassing van een mini-softboxje op de flitser.
De langere zoom in combinatie met de close-up lens zorgde ervoor dat ik een goede vergrotingsmaatstaf kreeg en toch voldoende afstand kon houden tot het onderwerp (ivm veel last van druppeltjes als je dichterbij komt dan +/- 20cm).

Laat maar horen als er nog vragen zijn.
Grtz, Hans
Laatst gewijzigd door HH nikon op zo jan 17 2010 1:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
No Guts No Glory!

Ed Post
Clublid
Clublid

Re: "druppels"; how I did it

Bericht door Ed Post » zo jan 17 2010 1:41 pm

Lekker bezig, toppie!!
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » zo jan 17 2010 2:14 pm

Geweldig......... eindelijk eens een uitleg bij de gemaakte foto's

Top....!!!!!! En wat een werk.
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

HH nikon
Forumlid
Forumlid

Bericht door HH nikon » zo jan 17 2010 3:14 pm

Mike-Nikon schreef:Geweldig......... eindelijk eens een uitleg bij de gemaakte foto's

Top....!!!!!! En wat een werk.
Thanks!

Dat werk valt nog best mee (en wat wil je anders met dit $%^#$^&* weer doen :mrgreen: ). Ik heb het dan een beetje met trial and error moeten uitvogelen (in totaal 4 sessies a 2 a 3 uur) maar als je gelijk met de laatste opstelling begint kun je direkt eenvoudig leuke resultaten behalen.
Op stelling maken; 15 minuten, 30 minuten fotograferen (150 - 200 shots -> daarvan bij mij 5-10% bruikbaar) en 1 uur achter de computer (voor selectie en een heel klein beetje nabewerking)....that's all it takes :wink2: (en je hoeft er nog niet eens de deur voor uit)
Grtz, Hans
No Guts No Glory!

vvo
Forumlid
Forumlid

Bericht door vvo » zo jan 17 2010 4:25 pm

Bedankt voor de tijd energie die je hier in gestoken hebt.
Altijd leerzaam. De resultaten zijn ook toppie.
D700 & LX3 shooter (FBA) :: ex K10D bezitter :: Mijn Youtube filmpjes :: Fotostudio van ca 90m2 in Zwolle :: Strobist workshops

Freaky87
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Freaky87 » zo jan 17 2010 5:18 pm

Leuke uitleg! :wink:

Christiaan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Christiaan » ma jan 18 2010 11:32 am

Bedankt! :D

Ik ga het ook proberen en dit scheelt een hoop werk!

Christiaan

Ralph
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ralph » ma jan 18 2010 4:12 pm

Thnx voor je uitleg, hier gaan we ook eens mee experimenteren!

HH nikon
Forumlid
Forumlid

Bericht door HH nikon » ma jan 18 2010 4:42 pm

Bedankt voor de reakties en veel succes allemaal bij het druppelen :wink2:
Grtz, Hans
Ha, dan gaat dat verzameltopic "druppels" er toch nog wel van komen.... :mryellow:
No Guts No Glory!

Victor K.

Bericht door Victor K. » za feb 06 2010 2:37 pm

Hans, leuk dat je dit met ons wil delen. Ik heb je andere topic over druppels ook even bekeken en jou resultaten zijn ontzettend mooi! Je hebt het slim aangepakt, ik zit hier telkens aan te klooien met een wokpan in de gootsteen. Maar jij hebt mij weer van nieuwe ideeën voorzien om verder te gaan met de druppels! Ik zit ook zo nu en dan eens achter de gootsteen maar meestal komt er maar 1 mooie foto uit een serie van bijvoorbeeld 200.

Wokpan overblijfsel met 18-55mm kitlens, built-in flash en D40 (gelukstreffert):

Afbeelding

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo feb 10 2010 7:38 pm

Leuk en nuttig om te zien hoe je dat gedaan hebt Hans !! :D
Je blijft toch altijd weer nieuwsgierig hoe iemand anders de zaken aanpakt.
Dank je voor de leerzame les en openheid.

vrgr
Tiny

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”