1 De eerste primitieve opstelling. Flitser nog onder 45 graden naar wateroppervlak. Camera ook onder flinke hoek op water. Door gebruikt objectief (17-50 zoom) te weinig vergroting waardoor erg zwaar croppen noodzakelijk was voor een interessante uitsnede. Veel last van ongewenste reflecties door invalshoek flitser en gebruikte waterbak (deksel van geëmaileerde braadpan). Druppelzakje was ook niet zo'n succes (niet regelbare druppelsnelheid en druppels vielen niet altijd op dezelfde plek).

Voorbeeld uit deze serie (bijna 100% crop)

2 Verbeterde opstelling. Flitser strijkt nu net over het wateroppervlak. Druppelaar al iets verbeterd met plastic flesje met kraantje. Braadpan vervangen voor plastic plantenschaal. Met deze opstelling is o.a. foto 5 uit mijn serie bij "foto beoordelingen" gemaakt (alleen met andere achtergrond).
Voorbeelld uit deze serie (bijna 100% crop)

3 Verbeterde opstelling. Kleiner waterbakje boven op grotere bak geplaatst. Op die manier kan ik het wateroppervlak mooi tot aan de rand laten komen. Overschot loopt gewoon over in het grotere bakje.
Druppelaar weer verbeterd; slangetje bevestigd zodat ik het flesje kan bijvullen zonder iets aan de druppelplaats te verstellen (anders zit je steeds weer met de scherpstelling te kloten). Verschillende variaties uitgeprobeerd van achtergrond en zijkant kleuren. Ook de camera positie lager gezet om een totaal reflecterende waterspiegel te krijgen. Ook voor het eerst het programma Camera Control Pro gebruikt. Zo was het heel gemakkelijk om direkt op de notebook de scherpte te kunnen controleren. Het is zelfs mogelijk om het prg op time-laps te zetten en automatisch iedere x seconde een opname te laten maken... Flesje bijvullen, druppelsnelheid inregelen, hit de "start" button en dan met een lekker pilsje erbij toekijken :mrgreen:
Voorbeeld uit deze serie

Van de laatste opstelling (met 50-135 zoom met close-up voorzetfilter) heb ik geen foto's, maar die was in principe gelijk aan de laatste opstelling behalve de toepassing van een mini-softboxje op de flitser.
De langere zoom in combinatie met de close-up lens zorgde ervoor dat ik een goede vergrotingsmaatstaf kreeg en toch voldoende afstand kon houden tot het onderwerp (ivm veel last van druppeltjes als je dichterbij komt dan +/- 20cm).
Laat maar horen als er nog vragen zijn.
Grtz, Hans