Color Balance Lens

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Color Balance Lens

Bericht door Riemke » ma jan 18 2010 8:33 am

Iedereen kent wel de grijskaart. Die heb ik ook en ik gebruik deze voornamelijk in de studio.
Onlangs een CBL (color balance lens) aangeschaft. Deze gaat verder dan de grijskaart en meet de witbalans over het hele kleurenspectrum. Vraag me niet hoe het technisch in elkaar zit, want dat weet ik echt niet :D Ik heb hem gisteren voor het eerst buiten gebruikt met de D3 en inderdaad waren de kleuren zoals ik ze gezien heb. Ik hoop binnenkort de tijd te hebben om het ding eens verder uit te gaan testen. Meer weten? Kijk dan even op www.cbllens.nl.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Color Balance Lens

Bericht door gongon » ma jan 18 2010 9:27 am

Riemke schreef:Iedereen kent wel de grijskaart. Die heb ik ook en ik gebruik deze voornamelijk in de studio.
Onlangs een CBL (color balance lens) aangeschaft. Deze gaat verder dan de grijskaart en meet de witbalans over het hele kleurenspectrum. Vraag me niet hoe het technisch in elkaar zit, want dat weet ik echt niet :D Ik heb hem gisteren voor het eerst buiten gebruikt met de D3 en inderdaad waren de kleuren zoals ik ze gezien heb. Ik hoop binnenkort de tijd te hebben om het ding eens verder uit te gaan testen. Meer weten? Kijk dan even op http://www.cbllens.nl.

En hoe vaak moet je hem dan gebruiken, stel ik loop het hele bos door en maak op verschillende plekken een foto, moet ik dan elke keer de CBL gebruiken, of is een keer genoeg?
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 18 2010 11:17 am

In eerste instantie dacht ik dat het om een soortgelijk product gaat als mijn recent aangeschafte Expodisc. Maar je gebruikt 'm anders. Heb je daar ook ervaring mee? Wat is het verschil in de praktijk?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » ma jan 18 2010 11:36 am

Riemke,
Ik heb de website even globaal doorgekeken.
Er staan wel diverse straffe claims, die ik niet zou kunnen onderschrijven, oa:
-in tegenstelling tot grijskaart ...
-verbeterde contrasten
-scherper beeld
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jan 18 2010 11:47 am

Tja. Ik heb dit product en de beschrijving al eens ooit eerder bekeken. Het lijkt dat de ontwerper ervan "mee wil liften" met het succes van de expodisc (hoewel de expodisc anders werkt). "Meten over het gehele kleurenspectrum" Dat schijfje meet niks, dat doet je camera. Is er in de namiddagzon een hogere concentratie warm licht, zal dat schijfje gewoon hetzelfde licht ontvangen als welk eender welk ander voorwerp. Van wat ik lees op hun website van hoe het ding zou (moeten) werken met een interessant gebracht quasi technisch verhaaltje is echt pure lariekoek. Je had het geld voor een stukje plastic met wat sleufjes erin beter kunnen besparen. Ik vind het echt pure volksverlakkerij. Betrouwbare resultaten zijn volgens die methode ook beslist niet te behalen.

Volgens die methode zou het resultaat zelfs "verbeterde contrasten en merkbaar scherper beeld" opleveren.
Wat een onzin. Contrast en scherpte hebben helemaal niets met een witbalans te maken, briljantie wat ook genoemd wordt, evenmin.

Volgens de beschrijving zou je het ding moeten fotograferen minimaal 75 - 80% beeldvullend. Dat gaat bij Nikon in ieder geval niet werken omdat een referentie daarbij echt volledig beeldvullend gefotografeerd moet worden. Leg dat ding maar eens op een rode doek, of buiten op het gras en laat er 20-25% van die kleuren in meelopen, kun je lachen om de grote verschillen.
Maar afgezien daarvan heb ik ook bedenkingen met die sleufjes in dat ding. Laat het licht door wat erachter zit?
Als het dingen doorgeeft van iets anders eromheen in kleur, wordt dat dus ook meegenomen in een meting.

De voorbeelden die ze laten zien geeft in een aantal gevallen ook uitstekend aan hoe onbetrouwbaar die methode werkt. Kijk eens naar dat zee-landschap, naar de foto die dan "juist" zou moeten zijn. Het hogere contrast en meer saturatie in de opname met die bloem is geen verdienste van een witbalans meting, maar van post processing in een beeldprogramma als bijv. Photoshop.

Had je geld beter besteed aan zoiets als dit: http://shop.colourconfidence.com/produc ... 686&xSec=1
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 18 2010 12:48 pm

Ik hoop dat ik me nog wel kan blijven vertonen met m'n Expodisc Léon? Die werkt toch wel echt? :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jan 18 2010 1:27 pm

Een Expodisc is beslist op een op zichzelf werkbaar principe gebaseerd, hoewel in de vorm zoals dat bij een Expodics is uitgevoerd ik daarbij ook mijn bedenkingen heb in de nauwkeurigheid afhankelijk hoe transparant die structuur is waaruit dat glaasje bestaat van die Expodisc. Zelf heb ik nooit een Expodisc in de hand gehad en er doorheen gekeken om dat te kunnen beoordelen.

Jij hebt zo'n Expodisc. Als je dat ding voor de ogen hebt en er staat iemand met een rode trui voor je in het volle licht, zie je dan iets van een rood schijnsel door die Expodisc heengaan? Dan bedoel ik niet de vorm van de persoon, maar enkel de kleur. Hoe "doorzichtiger" de Expodisc (kun je een schijnsel erachter zien?) hoe onbetrouwbaarder. Zo ja, heb je er eveneens niks aan, zo nee werkt het wel. Er tussenin werkt het misschien half/half.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma jan 18 2010 1:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » ma jan 18 2010 1:34 pm

Duidelijk verhaal Leon.
ik kon ook al niet veel opmaken uit de site
x-rite is idd een fantastisch product.

Arend

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 18 2010 1:57 pm

Léon Obers schreef:Jij hebt zo'n Expodisc. Als je dat ding voor de ogen hebt en er staat iemand met een rode trui voor je in het volle licht, zie je dan iets van een rood schijnsel door die Expodisc heengaan? Dan bedoel ik niet de vorm van de persoon, maar enkel de kleur. Hoe "doorzichtiger" de Expodisc (kun je een schijnsel erachter zien?) hoe onbetrouwbaarder. Zo ja, heb je er eveneens niks aan, zo nee werkt het wel. Er tussenin werkt het misschien half/half.
Even lui gaan zitten wachten tot het forum een antwoord produceert is er niet bij. Ik krijg huiswerk op... 8) 8) 8)

Goede tip Léon. Ik ga vanavond even kijken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jan 18 2010 2:46 pm

Het effect met een Expodisc met dat glaasje wat ervoor zit wat ik bedoel is misschien vergelijkbaar met een badkamerdeur met facetten glas erin, of "Byzantijns" glas. Je ziet dan niet scherp het onderwerp, maar wel een "schijnsel" van hetgeen erachter zit.
Zie http://www.benschopglas.nl/page2.htm

Afbeelding - Afbeelding

Afbeelding - Afbeelding - Afbeelding

Zowel dat blauw van de bovenste plaatjes als de meer herkenbare contouren en kleur van de laatste plaatjes hebben hierin net zo sterk invloed in een verkeerde witbalans interpretatie.

Als min of meer standaard materiaal bij kleurtemperatuurmeters is wit opaalglas of mat wit plexiglas/plastic hierin een veel meer logisch materiaal. De substantie van dat melkachtige is zodanig ondoorzichtig dat die celletjes niet als bij een camera de voorwerpen voor zich gaan waarnemen, maar het opvallende licht gaan meten van hetgeen rechtstreeks op dat glaasje valt. Op die wijze heeft reflecterend licht van een onderwerp zoals een rood truitje ergens tegenover die meetcelletjes daar praktisch geen meetbaar effect meer op ten opzichte van het rechtstreeks opvallende licht wat op zo'n melkglaasje valt. (Vooropgesteld dat er voor die meetcelltejes een lens zou zitten).

Seconic kleurtemperatuurmeter.
Afbeelding

Bij video camcorders zie je dan ook geregeld melkwit dekseltjes aan een koortje hangen die je voor de lens kunt zetten om op die wijze de witbalans af te regelen. Dat is laten we zeggen de "eenvoudige" expodisc. Maar wel een die wellicht zuiverder is om het opvallende licht te verspreiden en op die wijze de witbalans netjes neutraal af te regelen.

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma jan 18 2010 3:04 pm

Het is met de Expodisc de bedoeling dat je hem voor de lens houdt en dan in de richting van de lichtbron meet. Je maakt van je camera eigenlijk een kleurtemperatuurmeter samen met de handmatige witbalans meting. Dat verhaaltje over die CBL op de site is inderdaad grote onzin. Het enige waar ze gelijk in hebben is dat als je meet met een Expodisc (waar ze indirect aan lijken te refereren) en er aan de zijkant een anders gekleurde lichtbron is, dat zijdelings invallende licht niet of nauwelijks mee wordt genomen in de meting.

Overigens heb ik zelf een kleurtemperatuurmeter en meet al jarenlang regelmatig een Tempo zakdoekje door. Die zijn erg constant in kleur en praktisch neutraal; scheelt 100 tot 200K in zonlicht en dat is bijna niets. Die dingen heb ik altijd in mijn zak zitten en gebruik ik net als de expodisc, maar dan gewoon over de zonnekap heen. Als je hem een beetje bol over de zonnenkap heenhoudt vangt hij ook het zijdelings opvallend licht op. Na gebruik op deze manier hoef je het zakdoekje niet weg te gooien, het is dan nog prima bruikbaar om je neus in te snuiten 8)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jan 18 2010 3:20 pm

flitslicht schreef:Het is met de Expodisc de bedoeling dat je hem voor de lens houdt en dan in de richting van de lichtbron meet. Je maakt van je camera eigenlijk een kleurtemperatuurmeter samen met de handmatige witbalans meting.
Dat klopt, maar als die facetjes van het glaasje van de Expodisc net zo transparant zijn als hierboven mijn voorbeelden met dat glas, heeft de kleur van onderwerpen ervoor mogelijk nog teveel invloed op datgene wat er doorheen valt. (Je wilt het licht meten wat er OP het glas valt, en niet wat er van een tegenoverliggende zijde nog als schijnsel doorheen komt). Zelfs als je die voorbeeldjes niet scherp ziet, zoals de lens van je camera dat ook niet meer scherp ziet met dat glaasje er net voor. Het effect als je zo'n plaatje van hierboven met "gaussiaans vervagen" zou bewerken, de kleurcomponenten van die onderwerpen blijven erin aanwezig. Maar goed, dat is iets wat ik me dus afvraag hoe dat met die Expodisc zit. Patrick gaat het nog bekijken.
Vooralsnog heb ik dan meer vertrouwen in jouw Tempo papieren zakdoekje. :wink:

De "armelui" Expodiscs die een tijdje opgang hebben gemaakt waren de dekseltjes van "Pringles chips" verpakkingen. :lol:
Die waren half transparant. Misschien met twee op elkaar dat het dan best wel tot een aardige meting kan komen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma jan 18 2010 3:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma jan 18 2010 3:27 pm

Léon Obers schreef: De "armelui" Expodics die een tijdje opgang hebben gemaakt waren de dekseltjes van "Pringles chips" verpakkingen. :lol:
Die waren half transparant. Misschien met twee op elkaar dat het dan best wel tot een aardige meting kan komen.
Ja, tot ze die echt transparant gingen maken. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat dat gebeurd is onder druk van de firma Expodisc, die stinkend rijk is geworden met die schijfjes perspex van €80 of zo, maar mijn kinderen beweren dat het gedaan is zodat moeders kunnen controleren of er geen chips verdwenen zijn :lol:

iJoost

Bericht door iJoost » ma jan 18 2010 4:10 pm

Overigens vind ik het wel grappig dat ze bij de voorbeelden ook een zonsondergang laten zien. Een duidelijk voorbeeld van een situatie waar je juist niet wilt corrigeren voor de kleur van het licht.

Maar goed... zo te zien worden de foto's zelfs daarbij beter. ;-P

Misschien omdat het oranje licht van de zon dan juist achter de schijf zit en dus hooguit indirect effect heeft op de meting.

Jan en Yuul
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Jan en Yuul » ma jan 18 2010 6:53 pm

Léon Obers schreef:Had je geld beter besteed aan zoiets als dit: http://shop.colourconfidence.com/produc ... 686&xSec=1
Yuul werkt nu een maand met dit color checker passport van X-rite en is laaiend enthousiast. Op basis van de reclamefoto denk je dat je heel wat krijgt, maar daar staat de colorchecker 3 keer op afgebeeld, terwijl je een uitklapbaar plastic doosje met gecalibreerde kleurvlakjes, een riempje en een CD-met software voor de € 100 investering krijgt. Wees erg voorzichtig met de afgebeelde kleuren, beschadig, vervuil ze niet, raak ze niet aan omdat de software er dan niet goed meer mee omgaat.

Groet,

Jan (van Yuul :D )
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”