Onlangs een CBL (color balance lens) aangeschaft. Deze gaat verder dan de grijskaart en meet de witbalans over het hele kleurenspectrum. Vraag me niet hoe het technisch in elkaar zit, want dat weet ik echt niet

Riemke schreef:Iedereen kent wel de grijskaart. Die heb ik ook en ik gebruik deze voornamelijk in de studio.
Onlangs een CBL (color balance lens) aangeschaft. Deze gaat verder dan de grijskaart en meet de witbalans over het hele kleurenspectrum. Vraag me niet hoe het technisch in elkaar zit, want dat weet ik echt nietIk heb hem gisteren voor het eerst buiten gebruikt met de D3 en inderdaad waren de kleuren zoals ik ze gezien heb. Ik hoop binnenkort de tijd te hebben om het ding eens verder uit te gaan testen. Meer weten? Kijk dan even op http://www.cbllens.nl.
Even lui gaan zitten wachten tot het forum een antwoord produceert is er niet bij. Ik krijg huiswerk op...Léon Obers schreef:Jij hebt zo'n Expodisc. Als je dat ding voor de ogen hebt en er staat iemand met een rode trui voor je in het volle licht, zie je dan iets van een rood schijnsel door die Expodisc heengaan? Dan bedoel ik niet de vorm van de persoon, maar enkel de kleur. Hoe "doorzichtiger" de Expodisc (kun je een schijnsel erachter zien?) hoe onbetrouwbaarder. Zo ja, heb je er eveneens niks aan, zo nee werkt het wel. Er tussenin werkt het misschien half/half.
Dat klopt, maar als die facetjes van het glaasje van de Expodisc net zo transparant zijn als hierboven mijn voorbeelden met dat glas, heeft de kleur van onderwerpen ervoor mogelijk nog teveel invloed op datgene wat er doorheen valt. (Je wilt het licht meten wat er OP het glas valt, en niet wat er van een tegenoverliggende zijde nog als schijnsel doorheen komt). Zelfs als je die voorbeeldjes niet scherp ziet, zoals de lens van je camera dat ook niet meer scherp ziet met dat glaasje er net voor. Het effect als je zo'n plaatje van hierboven met "gaussiaans vervagen" zou bewerken, de kleurcomponenten van die onderwerpen blijven erin aanwezig. Maar goed, dat is iets wat ik me dus afvraag hoe dat met die Expodisc zit. Patrick gaat het nog bekijken.flitslicht schreef:Het is met de Expodisc de bedoeling dat je hem voor de lens houdt en dan in de richting van de lichtbron meet. Je maakt van je camera eigenlijk een kleurtemperatuurmeter samen met de handmatige witbalans meting.
Ja, tot ze die echt transparant gingen maken. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat dat gebeurd is onder druk van de firma Expodisc, die stinkend rijk is geworden met die schijfjes perspex van €80 of zo, maar mijn kinderen beweren dat het gedaan is zodat moeders kunnen controleren of er geen chips verdwenen zijnLéon Obers schreef: De "armelui" Expodics die een tijdje opgang hebben gemaakt waren de dekseltjes van "Pringles chips" verpakkingen.
Die waren half transparant. Misschien met twee op elkaar dat het dan best wel tot een aardige meting kan komen.
Yuul werkt nu een maand met dit color checker passport van X-rite en is laaiend enthousiast. Op basis van de reclamefoto denk je dat je heel wat krijgt, maar daar staat de colorchecker 3 keer op afgebeeld, terwijl je een uitklapbaar plastic doosje met gecalibreerde kleurvlakjes, een riempje en een CD-met software voor de € 100 investering krijgt. Wees erg voorzichtig met de afgebeelde kleuren, beschadig, vervuil ze niet, raak ze niet aan omdat de software er dan niet goed meer mee omgaat.Léon Obers schreef:Had je geld beter besteed aan zoiets als dit: http://shop.colourconfidence.com/produc ... 686&xSec=1