Ik heb geen Expodisc.
Toevallig heb ik laatst wel eventjes vlug wat grijs referentietiekaarten op een "wit" stuk foamkarton gefotografeerd. Het gaat hierbij niet om een specifieke grijskaartentest waar we het hier in de laatste berichten over hebben, maar enkel als grijs
neutrale referentiewaarde voor een serie opnamen van een model welke ik ervoor heb gemaakt, om die juist af te regelen. Als ik vooraf rekening had kunnen houden dat het specifiek de bedoeling was geweest een grijskaartentest te maken, had ik het zaakje meer egaal uitgelicht. Voor de beoordeling op onderlinge kleurafwijkingen in de neutraliteit is dat echter niet van belang, wel in de aflezing van de helderheid.
Afstemming beeld op de Gretag Macbeth Color Checker Grijsschaal kaart = nr.2
Kijk van daaruit naar de verschillen in de andere referentiekaarten (downloaden, inladen in Photoshop en met pipetje nameten).
1. = Fotowand grijskaart op zwarte drager (bij nameten iets te blauw)
2. = Gretag Macbeth Color Checker Grijsschaal kaart ---
afstemming beeld op neutraliteit van deze referentiekaart
3. = Fotowand grijskaart op witte drager (bij nameten te blauw/cyaan --> wijkt het meest af)
4. = Standaard Kodak grijskaart (bij nameten overeenkomend met Gretag Macbeth grijs --> mooi egaal over hele oppervlak)
5. = Standaard Kodak grijskaart (bij nameten 2 puntjes te geel met Gretag Macbeth grijs)
De grijskaarten van
Fotowand wijken in dit geval dan het sterkste af
ten opzichte van de Gretag Macbeth Color Checker Grijsschaal kaart. Het witte oppervlak van het foam board is hierin ook te afwijkend (te warm van kleurtint), kan daarbij niet als referentie gelden voor opnamen.