Color Balance Lens

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Color Balance Lens

Bericht door Mike-Nikon » ma jan 18 2010 7:03 pm

Ik snap dit niet....

De D3 staat bekend om zijn accurate witbalans meting. Met de laatste firmware erop is hij nog beter geworden.
En dan nog er iets voor houden om je witbalans te bepalen.... :o

Denk niet dat het nodig is. De camera kan zelf heel goed meten hoe de licht omstandigheden zijn dus dit is helemaal niet nodig.
Vroeger was het gebruik van een wit oppervlak nodig om de camera te ijken maar dat is al erg lang geleden achterhaald.

Kan er iemand laten zien wat het wezenlijke verschil is ?
Zit Nikon er zo ver naast ?
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma jan 18 2010 9:52 pm

Mike-Nikon schreef:Ik snap dit niet....

De D3 staat bekend om zijn accurate witbalans meting. Met de laatste firmware erop is hij nog beter geworden.

Denk niet dat het nodig is. De camera kan zelf heel goed meten hoe de licht omstandigheden zijn dus dit is helemaal niet nodig.
Vroeger was het gebruik van een wit oppervlak nodig om de camera te ijken maar dat is al erg lang geleden achterhaald.

Kan er iemand laten zien wat het wezenlijke verschil is ?
Zit Nikon er zo ver naast ?
Je kan het heel makkelijk zelf bekijken door onder dezelfde lichtomstandigheden een aantal foto's van gekleurde objecten te maken. Met name als er geen neutrale delen in het beeld zijn verandert de witbalans steeds omdat de camera dan geen informatie heeft of de kleur veroorzaakt wordt door het object of door het licht dat erop valt.

Als je er geen problemen mee hebt zou ik me er geen zorgen over maken, maar als je bijvoorbeeld in de studio een serie foto's maakt op AutoWB is iedere opname net iets anders, afhankelijk van welke kleur er in beeld domineert. Dat moet je dan in post allemaal gaan zitten veranderen :shock:

Het probleem met de automatiek in DSLRs is dat men gedwongen uitgaat van het gereflecteerde licht, zowel met lichtmeting als met de witbalans.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jan 18 2010 10:13 pm

Mike-Nikon schreef:Ik snap dit niet....
Het is wat flitslicht ook al aangeeft, een automatische witbalansregeling heeft altijd hiaten.
Vergelijk het met een automatische lichtmeting van de camera waarbij de lichtmeter zelf uitgaat van een gemiddeld grijs (18% grijs).
Fotografeer je een sneeuwlandschap zal de lichtmeter daarop anticiperen als dat het een "grijsvlak" ziet, en de opname te donker / te grijs afbeelden. Fotografeer je een dame in zwart lederen outfit op een zwarte canapé, zal de opname veel te helder worden.

Met witbalans is iets soortgelijks aan de hand. Fotografeer je Marietje op een groen grasveldje, met geen lucht erbij, zal de automatische witbalansregeling dat overheersende groen veel te ver door corrigeren naar magenta. Krijg je een futloos gras en veel te magenta Marietje.
Springt Marietje vervolgens in een blauw plastic opblaas badje zal de witbalansregeling weer veel te veel geel als correctie willen doorvoeren door de overmaat aan blauw in de scene.

Vandaar de persoonlijke witbalansregelingen op een genormeerde grijskaart of afstemming op een grijsvlak zoals bijv. bij zo'n X-Rite ColorChecker Passport.

In de praktijk pakt het minder rigoureus uit met die automatische witbalansregeling dan mijn voorbeeldjes lijken te doen aangeven, omdat in de camera allerlei ingeprogrammeerde situaties zijn opgeslagen en er met die extremen dikwijls rekening wordt gehouden, maar exact dan wel de juiste automatische witbalans instelling kiezen is het geenszins.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma jan 18 2010 10:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » ma jan 18 2010 10:32 pm

Toen ik de D3 kocht dacht ik de expodisk niet meer nodig te hebben (heb hem verkocht). Nu weet ik wel beter en zijn er soms momenten dat ik wenste dat ik hem bij me had gehad. Overigens heb ik er met de D3s nog niet heel veel mee getest.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma jan 18 2010 11:45 pm

a90 schreef:Toen ik de D3 kocht dacht ik de expodisk niet meer nodig te hebben (heb hem verkocht). Nu weet ik wel beter en zijn er soms momenten dat ik wenste dat ik hem bij me had gehad. Overigens heb ik er met de D3s nog niet heel veel mee getest.
Gewoon een slof Tempo kopen. Probeer het maar eens.

Brava
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Brava » di jan 19 2010 4:59 pm

flitslicht schreef:Gewoon een slof Tempo kopen. Probeer het maar eens.
Ik gebruik ze ook hoor de tempo zakdoekjes kost bijna niks en het werkt elke keer weer. Ik heb dan wel geen D3 maar vind het wel wat erg kort door de bocht te zeggen dat de auto WB in de D3 zo perfect werkt dat je geen Pre WB meer nodig hebt en heb daar mijn twijfels over omdat zoals eerder door o.a. Leon al is aangegeven technische onvolmaaktheden/onmogelijkheden optreden.

Zelf werk ik in RAW en probeer zoveel als mogelijk met de witbalans direkt de werkelijke kleurtemperatuur te evenaren. Natuurlijk kan dat ook later softwarematig maar hoe dichter ik erbij zit des te minder of helemaal niet hoef te manipuleren. Dus als het even kan (kwa tijd) maak ik een pre witbalans met de tempo zakdoek en/of grijskaart als de tijd of gelegenheid echt niet voorhanden is pas ik dat later softwarematig aan.
Laatst gewijzigd door Brava op wo jan 20 2010 9:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.

nikonshooter

Bericht door nikonshooter » di jan 19 2010 5:12 pm

Nou ik moet zeggen,ik loop al een tijdje te klooien dat ik de kleuren van mijn foto's niet echt precies krijg zoals het is met mijn D300. Ik wilde dan ook een grijskaart of id. gaan kopen. Nadat ik dit gelezen had over die zakdoekjes ben ik vanmorgen het gelijk gaan uitproberen en ik moet zeggen de kleuren zijn exact hetzelfde nu, echt top. Vanavond nog even icm de flitser proberen.

mvg
Robert

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » di jan 19 2010 7:15 pm

Kan er iemand het verschil eens laten zien ?
Ben toch wel erg benieuwd naar de bevindingen van jullie.

Kan me voorstellen dat in een studio hij er wel eens naast zit maar is dat in de open lucht ook zo ?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jan 19 2010 7:33 pm

Mike-Nikon schreef: Kan me voorstellen dat in een studio hij er wel eens naast zit maar is dat in de open lucht ook zo ?
Ten opzichte van wat? Bedoel je met automatische witbalans of gebruik van zakdoekjes, Pringles dekseltjes of Expodisc etc.?

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » di jan 19 2010 8:54 pm

Leon cs,
Dat lijkt me een leuk idee voor het NCN magazine: een vergelijkende test tussen het bovengenoemde item, expodisk, witte zakdoek of mijn oude tip: een velletje A4 papier.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jan 20 2010 2:54 am

Dat lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Het kost beslist de nodige voorbereiding en roept ook vragen op van wat je als meest betrouwbare referentie neemt. Bij doorzicht materialen kun je met een kleurtemperatuurmeter direct aflezen of er een afwijking is. Geen afwijking met of zonder bijv. disc of papieren zakdoekje voor het meetkopje, is het product neutraal. Ik heb echter geen kleurtemperatuurmeter.

Bij het gebruik van je camera en het bepalen van een correcte witbalans wordt het een stuk moeilijker om te bepalen wat de juiste referentie is. Want ook zogenaamd correct gekalibreerd samengestelde grijskaarten en grijstrappen hebben hun toleranties. Welke is dan de meest juist en correcte versie?

Ik heb in mijn studio 4 soorten kaarten. Ze hebben allemaal een andere kleurwaarde voor neutraal grijs.
Zelf ga ik er vanuit dat de neutraliteit van Gretach Macbeth (X-Rite) daarin het meest betrouwbaar is (dat is ook de jongste kaart). Bij afstemming van de camera voldoet de instelling ook praktisch gezien "kloppend" bij fotografie met normale onderwerpen.
http://shop.colourconfidence.com/produc ... xSec=10384

Toevallig heb ik ook een setje van 2 stuks al oudere Kodak grijskaarten die er niet of nauwelijks iets van afwijken. Dat kan bij Kodak namelijk nogal eens uiteenlopen. In dit geval pakt het bruikbaar nog erg goed uit.
Een Fotowand grijskaart op zwarte ondergrond is een fractie blauw/koeler van tint. Komt bij portretten dan mogelijk gunstig uit, omdat de camera de witbalans dan iets warmer zal afstemmen wat bij de meeste portretten positief kan uitwerken, maar valt objectief gezien als neutraliteit al buiten de tolerantie. Een Fotowand grijskaart op witte achtergrond die ik heb wijkt het meest af naar weer een andere tint.

Een test heeft dus de nodige marges. Met snelle conclusies moet je daarom voorzichtig zijn.
Nog afgezien dat je heel strikt een bepaalde testprocedure moet volgen en maatregelen moeten nemen om een meting niet op andere wijze negatief te beïnvloeden. Bijv. zwarte kleding aandoen, om licht wat anders via (gekleurde) kleding kan reflecteren te vermijden als het te fotograferen testobject binnen handbereik gehouden moet worden (zoals bij die Color Balance Lens).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do jan 21 2010 10:12 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » wo jan 20 2010 9:10 pm

Léon Obers schreef:
Mike-Nikon schreef: Kan me voorstellen dat in een studio hij er wel eens naast zit maar is dat in de open lucht ook zo ?
Ten opzichte van wat? Bedoel je met automatische witbalans of gebruik van zakdoekjes, Pringles dekseltjes of Expodisc etc.?
Ik bedoel..... laat eens zien wat volgens de witbalans wordt gemeten ten opzichte van een Expodisc.
Dus 2 foto's maken. 1 met witbalans auto en 1 met de door jullie gebruikte methode.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jan 21 2010 1:49 am

Ik heb geen Expodisc.
Toevallig heb ik laatst wel eventjes vlug wat grijs referentietiekaarten op een "wit" stuk foamkarton gefotografeerd. Het gaat hierbij niet om een specifieke grijskaartentest waar we het hier in de laatste berichten over hebben, maar enkel als grijs neutrale referentiewaarde voor een serie opnamen van een model welke ik ervoor heb gemaakt, om die juist af te regelen. Als ik vooraf rekening had kunnen houden dat het specifiek de bedoeling was geweest een grijskaartentest te maken, had ik het zaakje meer egaal uitgelicht. Voor de beoordeling op onderlinge kleurafwijkingen in de neutraliteit is dat echter niet van belang, wel in de aflezing van de helderheid.

Afstemming beeld op de Gretag Macbeth Color Checker Grijsschaal kaart = nr.2
Kijk van daaruit naar de verschillen in de andere referentiekaarten (downloaden, inladen in Photoshop en met pipetje nameten).

1. = Fotowand grijskaart op zwarte drager (bij nameten iets te blauw)
2. = Gretag Macbeth Color Checker Grijsschaal kaart --- afstemming beeld op neutraliteit van deze referentiekaart
3. = Fotowand grijskaart op witte drager (bij nameten te blauw/cyaan --> wijkt het meest af)
4. = Standaard Kodak grijskaart (bij nameten overeenkomend met Gretag Macbeth grijs --> mooi egaal over hele oppervlak)
5. = Standaard Kodak grijskaart (bij nameten 2 puntjes te geel met Gretag Macbeth grijs)

De grijskaarten van Fotowand wijken in dit geval dan het sterkste af ten opzichte van de Gretag Macbeth Color Checker Grijsschaal kaart. Het witte oppervlak van het foam board is hierin ook te afwijkend (te warm van kleurtint), kan daarbij niet als referentie gelden voor opnamen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do jan 21 2010 10:04 am, 5 keer totaal gewijzigd.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do jan 21 2010 8:30 am

Dit is een testje die ik een tijd geleden heb gemaakt met de expodisk op een D2x. Niet heel erg wetenschappelijk en onderbouwd maar gewoon hup op statief met verschillende instellingen.

Het resultaat vond ik destijds wel verbluffend. in werkelijkheid was het licht bijna zoals de expodisk weergaf, net een klein tikje warmer.

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

flitslicht

Bericht door flitslicht » do jan 21 2010 10:33 am

Hier nog een testje dat ik laatst heb gedaan voor iemand ivm de kleur van retouche voor een schilderij.

De bovenste twee foto's zijn gemaakt met de flits van een studioflitser, ongeveer 5000K, en een custom WB in de camera. De onderste twee foto's zijn gemaakt met de instellamp van diezelfde studioflitser, ongeveer 3000K, en ook een custom WB in de camera.

De grijskaarten zijn nagenoeg hetzelfde, maar de verf vertoont een kleurverschil. Dit komt doordat de verhouding rood/blauw in het opvallende licht is veranderd. Met roder licht kaatst een rood onderwerp immers meer licht terug en een blauw onderwerp minder. Dan kan je in de camera wel de witbalans aanpassen zodat een grijs onderwerp neutraal wordt, maar gekleurde onderwerpen krijgen toch een kleurverschil omdat ze onder verschillende kleuren licht een verschillende relatieve helderheid hebben.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”