Hoe maak je goede indoor sportfoto's?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
San

Re: Hoe maak je goede indoor sportfoto's?

Bericht door San » do jan 21 2010 12:33 pm

Arend-ho schreef:mm ff offtopic...kijk iemand houdt van basketbal ;-)
en dan nog wel de grote concurent...ppfff ijfeltowers den bosch.
als oud jutter [ den helder ] gaan de nekharen zowat overeind.
maar de goede oude tijd van doppeldouche en nashua den bosch was prachtig...goh wat werd er gestreden.
Wat zie je dat snel dat het om de IJffeltowers gaat. Het was mijn eerste wedstrijd vorige week zondag, maar ik vond het geweldig! De snelheid waarmee werd gespeeld. Scores gingen gelijk op. Het was zo'n ontzettende spannende wedstrijd. Ik heb staan juichen alsof ik al jaren fan ben van de IJffeltowers ;) .. Ik ga er ook beslist vaker heen als ze thuis spelen. Ik vind Beasley een erg leuke/goede speler (hoever ik dat kan beoordelen).

PS. Ik wil ook even iets rechtzetten. Witbalans ligt natuurlijk aan de camera, staat los van het objectief. Kleuren en contrast wordt overigens wel ook bepaald door een objectief. Maar zal je niet snel kritiek op de D700 horen geven, ik zoek het eerder bij mezelf..

Hans

Bericht door Hans » do jan 21 2010 1:01 pm

Photofanatic schreef:
Ik heb een aantal weken geleden ook de Sigma 70-200 2.8 EX DG HSM gekocht, maar heb niet echt de gelegenheid gehad 'm uit te proberen.
Ben je zelf tevreden over die lens?
Ik ben wel tevreden, maar het enige vergelijkingsmateriaal dat ik heb zijn de standaard nikon lenzen (18-55 en 55 - 200). Dan is een lens al vrij snel goed. Maargoed, ik merkte dus wel een positief verschil. Heb ook wat tabletop werk gedaan met die lens en dat werkt perfect. Ook zag ik mijn alledaagse foto's en de foto's buiten veel beter worden.
Had alleen wat problemen met de combinatie diafragma / scherptediepte, maar dat ligt aan de gebruiker niet aan de lens :)

Waar ik nu dus minder tevreden mee ben is mijn body (D40x), zou graag een betere willen!

@San: mooie platen, hartstikke scherp, terwijl basketbal toch een snelle indoorsport is. Mag ik vragen welke body/lens je gebruikt en de instellingen??

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » do jan 21 2010 1:21 pm

D700...iso 2500....500ste...f3.2.....staat in de exif gegevens van de foto
installeer eens Opanda Exif

http://www.opanda.com/en/iexif/

nainstall klik je de volgende keer met je rechtermuisknop op de foto en alle gegevens komen er uit rollen die je wilt weten.
of een persoon moet de exif uit de foto gehaald hebben..dan zal je er de volgende keer naar moeten vragen.

succes

@ San

tja jaren fan geweest en tevens op landelijk niveau gespeeld [ NL jeugdkampioen ]
die goede oude tijd ...haha
speel al lang niet meer maar blijft boeien...

Arend

Hans

Bericht door Hans » vr jan 22 2010 12:50 am

@ Arend:

Thanx (ik kende het programma niet)! Installatie ging prima, en het werkt ook goed!

Axelred

Bericht door Axelred » vr jan 22 2010 10:39 am

@ Hans
ik gebruik ook een D40 (sinds een jaartje, ik ben dus zelf ook nog beginneling)
ik wil nog even terugkomen op de sportfoto's die je in het begin toonde. Ze zijn te warm van kleur, zoals anderen aangaven is dat een probleem met de WB.
Ik heb ondervonden dat de D40 problemen heeft met de autowitbalans. Wanneer ik 's morgens vroeg bijvoorbeeld in de natuur foto's neem zijn ze veel te blauw. Binnenhuis zijn ze meestal veel te geel.
Je moet eens in de handleiding kijken. Je kan namelijk de witbalans zelf regelen. Met een grijskaart of een wit blad papier. Je gaat in de instellingen van je camera (menu) en bij de witbalans kies je "witbalans instellen". Je neemt dan een foto van dat witte blad en klaar is kees.
In veel gevallen kan je je daarmee behelpen, maar soms lukt het ook niet. Ik denk omdat het soms te donker is voor de camera om juist te meten, maar dat weet ik niet zeker. Een andere truuk is dan om de witbalans zelf in te stellen. ALs je foto's te geel zijn kan je kiezen voor het gloeilampje en dan worden ze veel natuurlijker. Hiermee haalde ik al redelijke resultaten.
Voor mij is dat witbalans probleem één van de redenen waarom ik ook overweeg om een betere camera te kopen, maar net als Patrick denk ik dat het misschien beter is om eerst in beter glas te investeren; In jouw geval echter, je hebt al een goeie 70-200 2.8 geloof ik, zou een betere camera uitkomst kunnen bieden. En dan hangt het af van je financies en de intensiteit waarmee je deze hobby beoefent. Maar ik zou in elk geval niet te snel de D90 afschrijven. Die staat nu scherp geprijsd en als je bij ken rockwell de vergelijkende testen bekijkt van de iso's van de D90/D300 enz dan komt de D90 er verrassend goed uit. Zie : http://www.kenrockwell.com/nikon/d90/iso-3200.htm
Veel foto-plezier nog gewenst, Axel

Hans

Bericht door Hans » vr jan 22 2010 1:30 pm

Axelred schreef:@ Hans

ik wil nog even terugkomen op de sportfoto's die je in het begin toonde. Ze zijn te warm van kleur, zoals anderen aangaven is dat een probleem met de WB.
Ik heb ondervonden dat de D40 problemen heeft met de autowitbalans. Wanneer ik 's morgens vroeg bijvoorbeeld in de natuur foto's neem zijn ze veel te blauw. Binnenhuis zijn ze meestal veel te geel.
Je moet eens in de handleiding kijken. Je kan namelijk de witbalans zelf regelen. Met een grijskaart of een wit blad papier. Je gaat in de instellingen van je camera (menu) en bij de witbalans kies je "witbalans instellen". Je neemt dan een foto van dat witte blad en klaar is kees.
Ook ik had de witbalans op automatisch staan toen ik deze foto's maakte (helaas niet eens in RAW). Ik zal er de volgende keer eens mee proberen. Of inderdaad een grijskaartje meenemen.
Maar dat grijskaartje is wel lastig vind ik. Als ik op de tribune foto's maak, lijkt me het logisch dat het grijskaartje in de buurt van het onderwerp zit. En om nu een grijskaartje midden in het volleybalveld te leggen... :wink:

Kun je me daarmee helpen?

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: midden in het volleybalveld

Bericht door gijs sandberg » vr jan 22 2010 2:09 pm

Beste Hans,
Vaak is er niets op tegen om voor de wedstrijd even het veld in te lopen en het licht te meten.
Je staat misschien even voor <censuur>, maar je weet het dan wel zeker... (kleur en hoeveelheid licht)
Een groot voordeel van binnensporten is dat het licht tijdens de wedstrijd redelijk constant blijft: als je eenmaal gemeten hebt kan je alles constant (manual) houden.
En: fotograferen in RAW/NEF tenzij het niet anders kan.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Axelred

Bericht door Axelred » vr jan 22 2010 3:20 pm

Ja Hans, Gijs heeft gelijk.
Trouwens. Je kan ook op de D40 de witbalans bewaren in de camera. Opnieuw verwijs ik even naar de handleiding. Als je het één keer lukt om de witbalans te meten, desnoods eens na een match of er een uurtje voor, dan kan je die opslaan. Bij een volgende match zit die preset witbalans dan in je camera en het volstaat dan om die op te roepen. De belichting in zo'n zaal varieert niet veel, dus dat is handig. OOk de handleiding stelt dat een wit blad volstaat, je moet zelfs geen grijskaart bij de hand hebben. In mijn handleiding staat dat allemaal uitgelegd op pagina's 70-72. Simpel, leg een wit blad op de vloer van de hal en neem een foto (hoe precies zie handleiding) en klaar is kees. Ik denk zelfs dat het al veel zou helpen wanneer je die meting op de tribune zou uitvoeren als het echt niet kan op het terrein. Maar het terrein is beter natuurlijk. Eens je het weet en een keertje uitgetest hebt is het niet moeilijk. Vergeet niet je witbalans weer op auto te zetten na de wedstrijd, anders riskeer je dat de volgende foto's mislukken. Groetjes en succes.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » vr jan 22 2010 3:30 pm

Beste Hans en Axel,
Het is niet nodig om een papier op de vloer te leggen (volleyballers zijn allergisch voor alles dat op de vloer kan liggen ivm enkelblessures)..
Je kan het gewoon vasthouden.
Belangrijker is natuurlijk dat je de kamera correct laat meten.
Als je zoekt (rechtsboven) naar Grijskaart vind je meer discussies over dit onderwerp en practische alternatieven.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jan 22 2010 3:57 pm

Ik vind dat bij elke sport, er in ieder geval een van de teams ergens iets in het tenue iets puur wits moet hebben. Al zijn het een paar strepen in de sokken! 8)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Axelred

Bericht door Axelred » wo feb 03 2010 8:23 am

Op youtube vond ik volgende video over instellen witbalans. Zeer leerrijk. Er wordt onder andere gezegd dat een uv filter de camera misleidt en tot te gele foto's kan leiden. Misschien nog een interessante tip. Ook wordt benadrukt dat bij het maken van een "preset white balance" er een correcte belichting moet zijn, dat verklaart waarschijnlijk waarom het in donkere omstandigheden bij mij vaak mislukte. Weet niet wat de meer ervaren fotografen hiervan denken. Maar het loont de moeite om de hele film te bekijken.
Zie : http://www.youtube.com/watch?v=0NeuJoTm ... re=related
edit :
deze vind ik eigenlijk nog leuker : MET TOILETPAPIER in plaats van een expodisc (of hoe het ding ook moge noemen ;-) )
http://www.youtube.com/watch?v=6U_I5CUM ... re=related
Geen nood meer om het terrein te betreden !!!

Wilci
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wilci » wo feb 03 2010 9:03 am

Of neem gewoon Kleenex wegwerpzakdoekjes! 8)

Overigens heb ik afgelopen maanden diverse sporthallen (ivm zaalvoetbal) bezocht met een D90 + 70-200VR 2.8.
Alles bij elkaar genomen heb ik besloten hiermee te stoppen. De kwaliteit van de foto's bleef onder mijn maat. Kan ook aan mij liggen, maar ik ben er mee opgehouden. Niet mijn ding. Over het algemeen is de verlichting in sportzalen dramatisch en die 2.8 is dan gewoon te weinig.

makke

Bericht door makke » zo feb 28 2010 2:58 pm

Of neem gewoon Kleenex wegwerpzakdoekjes! 8)

Overigens heb ik afgelopen maanden diverse sporthallen (ivm zaalvoetbal) bezocht met een D90 + 70-200VR 2.8.
Alles bij elkaar genomen heb ik besloten hiermee te stoppen. De kwaliteit van de foto's bleef onder mijn maat. Kan ook aan mij liggen, maar ik ben er mee opgehouden. Niet mijn ding. Over het algemeen is de verlichting in sportzalen dramatisch en die 2.8 is dan gewoon te weinig.
Dit snap ik echt niet. Een 70-200 staat ook op mijn verlanglijstje maar begon gisteren toch weer even te twijfel of dit nu echt zo 'spoedig' moet. De D90 kan heel wat aan hoor. Gisteren ben ik naar een turnfeest/jaarshow van mijn dochter getrokken met mijn 18-200 VR. Mijn iso stond op 2000, mijn sluitertijd op 1/200ste, witbalans op automatisch, geen flits. De omstandigheden waren erbarmelijk slecht, heel donker, heel onregelmatig licht. Toch ben ik er in geslaagd om goeie (naar mijn mening, en ik ben heel kritisch op mezelf :) ) foto's te nemen van op een afstand van ongeveer 15m. Achteraf met een professionele fotograaf gepraat. Hij fotografeerde met een D3 en jouw lens. Hij mist me te zeggen dat de D90 een goed toestel is, zelfs bij slechte omstandigheden. Dus, ik vrees, dat je jezelf niet moet afschrijven (en ook je toestel en lens niet). Veel succes verder nog. Als je je 70-200 2.8 zou wegdoen, geef me maar een seintje ;)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo feb 28 2010 3:13 pm

makke schreef:Toch ben ik er in geslaagd om goeie (naar mijn mening, en ik ben heel kritisch op mezelf :) ) foto's te nemen van op een afstand van ongeveer 15m.
Laat er eens een paar zien? Een foto zegt meer dan 1000 woorden... :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

makke

Bericht door makke » zo feb 28 2010 3:17 pm

ok, zal ik doen ... binnen een paar uurtjes, eerst ff relaxen op zondagmiddag :)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”