Foto's maken van een modeshow

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Foto's maken van een modeshow

Bericht door Jop » ma feb 08 2010 2:12 pm

Hallo iedereen!

Ik ben gevraagd om a.s. zaterdag tijdens een modeshow foto's te maken. Natuurlijk wilde ik dit doen omdat het een grote uitdaging is voor me (ik ben een beginner en dat weet degene die de modeshow geeft ook).
Ik wil natuurlijk wel mooie foto's afleveren, dus ik ben me gaan inlezen op het internet. Zo kwam ik al de volgende tips tegen waar ik direct wat mee kan:
- Neem een statief mee, als er plaats voor is, vereenvoudigd dit het fotograferen;
- Maak de foto wanneer het model zijn/haar voorste been op de grond neerzet (gestrekt been), dit omdat dat de mooiste houding is;
- Fotografeer in RAW (eventueel +jpeg), mocht je niet tevreden zijn, is dit het bestandstype waarmee je achteraf nog iets kunt aanpassen;

Nu kwam ik ook wat 'tips' tegen waar ik op dit moment niets mee kan omdat ik die apparatuur niet heb:
- Gemiddelde van het bereik wat gebruikt wordt voor het maken van foto's ligt tussen de 35 en 70 mm (dit heb ik gelezen op een forum, iemand had dit bepaald a.d.h.v. exif's van foto's van modeshows, maar of dit echt zo is?)
- Neem een flitser mee, kan handig zijn voor belichting (wordt vaak opgemerkt dat de flitser niet op de camera moet, maar op een tactische plek);
- Gebruik een lichtsterk objectief (vaak f 2.8 ), hiermee kun je in de donkere ruimte weer mooiere foto's maken;

Het 'probleem' zit dus in de materialen die ik niet heb. Ik heb helaas nog geen flitser en lichtsterk objectief (ok, ik heb een fish-eye objectief, maar ik denk niet dat dat gewaardeerd wordt). Afgaande op alles wat ik heb gelezen, neem ik zeker mijn statief en mijn 16-85 objectief mee. Ik ga er van uit dat het een redelijk donkere ruimte is (ik zie het zaterdag, ter plekke, pas voor het eerst), de catwalk zal goed belicht zijn, maar er zal geen aparte verlichting zijn voor het maken van foto's.

Mijn vraag is eigenlijk: HELP?! :wink:

Als ik (foto's maak, experimenteer ik met verschillende instellingen, maar dit is geen gelegenheid om rustig te gaan experimenteren. Welke instellingen (globaal) raden jullie aan? Hoge ISO, korte sluitertijd.. Én, interne flitser waarschijnlijk niet gebruiken? De 16-85 redt zich hopelijk in deze omstandigheden, er is maar een manier om daar achter te komen..

Alle tips zijn welkom, ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
Alvast bedankt
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Foto's maken van een modeshow

Bericht door gijs sandberg » ma feb 08 2010 2:30 pm

Beste Jop,

Een fikse rij vragen...
Ik zou beginnen een deel van die vragen (locatie etc.) aan de opdrachtgever te stellen.
Dan kan je altijd nog bedanken als e.e.a. jouw pet (of hardware) te boven gaat.
Ik moet maar gissen naar de omstandigheden...
Een fish-eye zou ik thuislaten, dat kan leuk zijn voor model/mode-fotografie maar niet voor een show (tenzij je jezelf tussen de modellen weet te dringen).
Ik zou denken aan een 200 2.0 VR lens of iets dergelijks, zeker NIET aan een statief.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Jop
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jop » ma feb 08 2010 2:51 pm

gijs sandberg schreef:Beste Jop,

Een fikse rij vragen...
Ik zou beginnen een deel van die vragen (locatie etc.) aan de opdrachtgever te stellen.
Dan kan je altijd nog bedanken als e.e.a. jouw pet (of hardware) te boven gaat.
Ik moet maar gissen naar de omstandigheden...
Een fish-eye zou ik thuislaten, dat kan leuk zijn voor model/mode-fotografie maar niet voor een show (tenzij je jezelf tussen de modellen weet te dringen).
Ik zou denken aan een 200 2.0 VR lens of iets dergelijks, zeker NIET aan een statief.
Groeten, GIjs
Hoi Gijs,

Allereerst, bedankt voor je (snelle) reactie! Inderdaad een fikse rij vragen, maar zoals gezegd alle input is welkom :) De 'opdrachtgever' is zelf ook nog niet op de locatie geweest, is weer uitbesteed (er worden meerdere shows gegeven). Het is ook een 'vriendendienst', dus ik ga hoe dan ook foto's nemen, wil er alleen zoveel ik op dit moment kan uithalen.

De fisheye wilde ik ook niet meenemen, ik wilde aangeven dat dit het meest lichtsterke objectief is dat ik heb, maar inderdaad, een modeshow is daar geen goede omgeving voor. Een 200 2.0 VR.. Gaaf, heb ik alleen niet, dat is inderdaad boven mijn pet :) Ik heb de 16-85 en 70-300 VR, neem ze allebei mee, dus dan zal ik ter plekke moeten besluiten welke het beste resultaat geeft.

Interessant vind ik je opmerking over het statief. Waarom juist niet fotograferen met een statief?

Gr. Jop
|
www.jopsmeulders.nl |

safre

Bericht door safre » ma feb 08 2010 3:03 pm

Jop schreef:
Interessant vind ik je opmerking over het statief. Waarom juist niet fotograferen met een statief?

Gr. Jop
Omdat je dan niet flexibel genoeg bent?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma feb 08 2010 3:09 pm

Jop schreef: - Neem een statief mee, als er plaats voor is, vereenvoudigd dit het fotograferen;
- Maak de foto wanneer het model zijn/haar voorste been op de grond neerzet (gestrekt been), dit omdat dat de mooiste houding is;
Ik weet niet of een statief nu zo gewaardeerd wordt bij een catwalk. De 3 poten staan ook in de weg als een cirkel om je heen. Je bent ook niet flexibel om net even van standpunt te veranderen. Neem dan beter een eenbeenstatief mee (met snelkoppeling met je camera, zodat je die in één moment er direct af kan halen). Die neemt geen plaats in om je heen, alleen een "punt".

Model met het voorste been voor, een trucje om dat beter altijd op het goede moment af te drukken.
Als je de modellen ziet aankomen, naar de benen kijken en in je zelf mee gaan tellen in de maat van het lopen (links, rechts, links, rechts....). Op de maat van je tellen kun je dan afdrukken. Echt, je zult verbaast zijn hoe goed dat werkt in de stand van het been. Wel even controleren op de cadans van je tellen of je aan het begin of eind van de tel afdrukt.
Continue afdrukken heeft geen zin, dan zitten de passen meestal net verkeerd. Gewoon in één keer goed doen.
Jop schreef: Het 'probleem' zit dus in de materialen die ik niet heb. Ik heb helaas nog geen flitser en lichtsterk objectief
Een lichtsterk objectief kun je ook huren (Nikkor 24-70mm/2.8 ). Aan half werk heb je niks, schiet je ook niks mee op. Vrij hoge ISO-instellen, open diafragma, dan kun je wellicht nog mogelijk het interne flitsertje van je camera gebruiken als hooguit invul flitslichtje (dat is al gauw 1 1/3 vermogen lager ingesteld ten opzichte van de nominale gecombineerde belichting flits/versus aanwezig licht). Tenminste als je mag flitsen.

Wil je het mooi als invulflitsje gebruiken, dan een Nikon extern flitsertje erbij huren, amber/oranje filter erop om kleurtemperatuur van flitser af te stemmen op "kunstlicht", en de witbalans van de camera als preset afstemmen op kunstlicht. Dan krijg je direct een vrij neutrale tint voor de veelal met halogeenlicht beschenen catwalks, waarbij de kleur van de invulflits geen discrepantie heeft met de kleurtint van het kunstlicht.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Braggus

Bericht door Braggus » ma feb 08 2010 3:13 pm

Tips qua fotografie kan ik je nog niet geven, ben zelf ook een beginner.
Vaak wordt er voor een modeshow proef gedraait. Ik zou dit even kortsluiten met de organisator. Indien er proefgedraait wordt kan je zelf ook proef draaien. eventueel kan je wat modellen vragen even een paar keer heen en weer te lopen.

Mvgr,

henk

Jop
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jop » ma feb 08 2010 3:19 pm

safre schreef: Omdat je dan niet flexibel genoeg bent?
Zit wat in, ik moet alleen nog even nagaan of het de bedoeling is om model-komt-op-je-aflopen foto's te krijgen of wat meer dynamisch vanuit verschillende plekken/hoeken.
|
www.jopsmeulders.nl |

Jop
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jop » ma feb 08 2010 3:26 pm

Léon Obers schreef: Neem dan beter een eenbeenstatief mee (met snelkoppeling met je camera, zodat je die in één moment er direct af kan halen). Die neemt geen plaats in om je heen, alleen een "punt".

Als je de modellen ziet aankomen, naar de benen kijken en in je zelf mee gaan tellen in de maat van het lopen (links, rechts, links, rechts....). Op de maat van je tellen kun je dan afdrukken.

Een lichtsterk objectief kun je ook huren (Nikkor 24-70mm/2.8 ). Aan half werk heb je niks, schiet je ook niks mee op. Vrij hoge ISO-instellen, open diafragma.
Bedankt Léon,

Lekker praktische tips, heb ik echt wat aan :) Een eenbeenstatief heb ik ook dus die zal ik meenemen, je hebt inderdaad gelijk met eventuele ongewenstheid van een statief met drie poten. Meetellen ga ik ook zeker doen. Ik kan al een beetje oefenen tijdens shows die ervoor plaatsvinden, dus op het moment-supreme kan ik dat dan toepassen 8) Een objectief huren had ik nog niet aan gedacht. Wel een goede tip, ben alleen bang dat die kwaliteit me dan zo gaat bevallen dat ik ook beter wil (NAS :wink: ).

Nogmaals dank, Jop
|
www.jopsmeulders.nl |

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma feb 08 2010 3:28 pm

Ik zou in ieder geval zeker informeren wat de verlichting ter plekke is (informeren bij het bedrijf wat de opbouw van de catwalk en verlichting verzorgd) en hoe de verdere locatie eruit ziet. Je zou ook nog vanaf een keukentrapje vanaf een standpunt iets hoger over het publiek heen kunnen fotograferen. Dan kijk je ook niet zo van onder uit op de modellen als ze vrij dichtbij zijn. Heb je wel weer iets langer brandpunt nodig, omdat je dan meestal niet voor het publiek bij de catwalk zit maar erachter.
Maar dat is zeer afhankelijk van de locatie en de organisatie of het wordt toegestaan.

Huur: http://www.pixto-f.eu/prijslijst_nikon_verhuur.html
Verder verhuurt Konijnenberg ook: http://www.fotokonijnenberg.nl/productl ... nikon.html
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”