Ik ben gevraagd om a.s. zaterdag tijdens een modeshow foto's te maken. Natuurlijk wilde ik dit doen omdat het een grote uitdaging is voor me (ik ben een beginner en dat weet degene die de modeshow geeft ook).
Ik wil natuurlijk wel mooie foto's afleveren, dus ik ben me gaan inlezen op het internet. Zo kwam ik al de volgende tips tegen waar ik direct wat mee kan:
- Neem een statief mee, als er plaats voor is, vereenvoudigd dit het fotograferen;
- Maak de foto wanneer het model zijn/haar voorste been op de grond neerzet (gestrekt been), dit omdat dat de mooiste houding is;
- Fotografeer in RAW (eventueel +jpeg), mocht je niet tevreden zijn, is dit het bestandstype waarmee je achteraf nog iets kunt aanpassen;
Nu kwam ik ook wat 'tips' tegen waar ik op dit moment niets mee kan omdat ik die apparatuur niet heb:
- Gemiddelde van het bereik wat gebruikt wordt voor het maken van foto's ligt tussen de 35 en 70 mm (dit heb ik gelezen op een forum, iemand had dit bepaald a.d.h.v. exif's van foto's van modeshows, maar of dit echt zo is?)
- Neem een flitser mee, kan handig zijn voor belichting (wordt vaak opgemerkt dat de flitser niet op de camera moet, maar op een tactische plek);
- Gebruik een lichtsterk objectief (vaak f 2.8 ), hiermee kun je in de donkere ruimte weer mooiere foto's maken;
Het 'probleem' zit dus in de materialen die ik niet heb. Ik heb helaas nog geen flitser en lichtsterk objectief (ok, ik heb een fish-eye objectief, maar ik denk niet dat dat gewaardeerd wordt). Afgaande op alles wat ik heb gelezen, neem ik zeker mijn statief en mijn 16-85 objectief mee. Ik ga er van uit dat het een redelijk donkere ruimte is (ik zie het zaterdag, ter plekke, pas voor het eerst), de catwalk zal goed belicht zijn, maar er zal geen aparte verlichting zijn voor het maken van foto's.
Mijn vraag is eigenlijk: HELP?!

Als ik (foto's maak, experimenteer ik met verschillende instellingen, maar dit is geen gelegenheid om rustig te gaan experimenteren. Welke instellingen (globaal) raden jullie aan? Hoge ISO, korte sluitertijd.. Én, interne flitser waarschijnlijk niet gebruiken? De 16-85 redt zich hopelijk in deze omstandigheden, er is maar een manier om daar achter te komen..
Alle tips zijn welkom, ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
Alvast bedankt