Smaken verschillen en expertise?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Smaken verschillen en expertise?

Bericht door JBD » di feb 09 2010 3:10 pm

Léon,

Dank voor je bijdrage aan deze discussie. Ik vind dit heel waardevol. Wat grappig dat dit blijkbaar iets is dat ook voor andere leden van het forum interessant is.

george013

Bericht door george013 » di feb 09 2010 8:47 pm

Leon,

Je bent mi te veel gefixeerd op een biologisch argument. Daar zit je fout mee.

Je netvlies bestaat uit een hoeveelheid lichtgevoelige elementjes die in staat zijn om een hoeveelheid (licht)energie om te zetten in een impuls/stroompje dat in je hersens verwerkt wordt. Je pupil zal kleiner worden als die hoeveelheid licht te groot wordt. Dit is geen balans meer regulering. De maximale hoeveelheid licht dat op je netvlies valt wordt beperkt. Noem het een kruising tussen natuurkunde en biologie.

En als een peertje in het donker anders overkomt als in het licht is toch niet zo verwonderlijk. Ik zie hier het begrip balans niet terug. Meer licht(energie) overheerst het mindere.

Dat testje heb je ook met een wit vlak en een vlek. Lang naar staren, plotseling ergens anders naar kijken en de vlek is er nog. Schijnt dat de hersens in een soort ruststand komen en enige tijd nodig hebben om op te starten.
Eenzelfde truukje heb je ook voor je spieren.

Je verklaart dat "ons"eigenschap dat we van links naar rechts schrijven biologisch verklaart kan worden. Ik ben rechtshandig en schrijf van links naar rechts, ben ik toch 1 keer blij dat ik bij een minderheid hoor in deze wereld.
Je verklaring over de grootte van linker- en rechterhersenhelften ligt hier niet aan ten grondslag. Een omgekeerde zou wel kunnen. Andere wetenschappelijke onderzoeken hebben ook aangetoond dat bepaalde hersenfuncties/gedeeltes bij verschillende beroepsgroepen zich anders ontwikkelen. Mij staat bij mn taxichaffeurs en schakers. Ouderwetse taxichaffeurs dan wel met stratenkennis. De biologische verandering is een gevolg, en niet een oorzaak.

Wat muziek betreft kun je me plat krijgen. Weet ik niets van af. Als ik mijn mond open doe, wordt ik er gelijk uitgezet. En ik neem het ze zelfs niet kwalijk. Toch moet ik het kwijt dat ik val over je opmerking van "het natuurlijk gegeven van klanktoonladders in onze biologische evolutie zoals we geluid ervaren".

Sorry als ik een beetje bot over kom, maar ok ben allergisch voor biologische argumenten.

George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo feb 10 2010 3:05 am

george013 schreef:Je pupil zal kleiner worden als die hoeveelheid licht te groot wordt. Dit is geen balans meer regulering. De maximale hoeveelheid licht dat op je netvlies valt wordt beperkt. Noem het een kruising tussen natuurkunde en biologie.
Het is niet de regulering zelf waar het om gaat, maar het resultaat als waarneming wat binnen een bepaalde marge een balans probeert te vormen.
george013 schreef: En als een peertje in het donker anders overkomt als in het licht is toch niet zo verwonderlijk. Ik zie hier het begrip balans niet terug. Meer licht(energie) overheerst het mindere.
Het gaat bij dat voorbeeld niet om de hoeveelheid licht op zichzelf, maar om de kleur die het licht uitstraalt. Daar past ons oog zich op aan. Binnen bepaalde marges geeft het een tegencorrectie in de kleur, een compensatie om in balans te komen.
george013 schreef: Dat testje heb je ook met een wit vlak en een vlek. Lang naar staren, plotseling ergens anders naar kijken en de vlek is er nog.
Precies. Als je goed oplet merk je dat het vlekje zich zelfs manifesteert in een tegenovergestelde kleur als je naar een ander punt kijkt. Dus ook hier een soort van tegencorrectie van je oog (hersenen), een compensatie om in balans te komen.
george013 schreef: Je verklaart dat "ons" eigenschap dat we van links naar rechts schrijven biologisch verklaart kan worden. Ik ben rechtshandig en schrijf van links naar rechts, ben ik toch 1 keer blij dat ik bij een minderheid hoor in deze wereld.
Je geeft hier aan dat je precies voldoet aan het gros van alle mensen die ook van links naar rechts schrijven. :wink:
Dat doet namelijk iedereen in Europa, Amerika, Latijns Amerika, Afrika. Alles wat je leest voldoet er ook aan. Je computer ook als je er tekst op tikt, of het nu met 2 vingers is of met 10 vingers, met één of 2 handen. :D
Maar in China aanvankelijk niet, en dat zijn er toch ook al gauw 1,3 miljard.
george013 schreef: Je verklaring over de grootte van linker- en rechterhersenhelften ligt hier niet aan ten grondslag. Een omgekeerde zou wel kunnen. Andere wetenschappelijke onderzoeken hebben ook aangetoond dat bepaalde hersenfuncties/gedeeltes bij verschillende beroepsgroepen zich anders ontwikkelen. Mij staat bij mn taxichaffeurs en schakers. Ouderwetse taxichaffeurs dan wel met stratenkennis. De biologische verandering is een gevolg, en niet een oorzaak.
Wat jij noemt is trainen, jezelf verder ontwikkelen. Hetzelfde als dat een schaatser traint om betere beenspieren te krijgen. Je kunt je hersenen ook trainen. Maar er is altijd een basis nodig, een aanleg van waaruit je vertrekt.
Ik heb het overigens niet over de grootte van linker- en rechterhersenhelften, maar over een andere balans in ontwikkeling.
Als je aan hersengymnastiek doet, wil niet zeggen dat de hersenen daarmee groter worden zoals bij spieren.
george013 schreef: Toch moet ik het kwijt dat ik val over je opmerking van "het natuurlijk gegeven van klanktoonladders in onze biologische evolutie zoals we geluid ervaren".
Geluid is een golfbeweging / trilling. Mensen ervaren toonhoogtes die in die golfbeweging een bepaalde samenhang hebben als een prettige trilling. De ene toon kan bijv. een dubbel zo lange golfbeweging hebben als de ander. Of er passen bijv. 3 golven binnen één lange golf. Vanuit die natuurlijke samenhang van trilllingen in het ervaren van geluid als basis, zijn van daaruit de muziektoonladders ontwikkeld. Niet andersom, van men gaat maar iets bedenken en de mens moet het maar prettig vinden van wat men hoort als het gespeeld wordt. De basis ligt in de samenhang van het natuurlijk gegeven van geluidstrillingen die bij elkaar passen als golfbeweging, en hoe de mens op die samenhang reageert. Ook van dieren en vogels is bekend dat ze in voorkomende gevallen geluid maken in een bepaalde samenhang. Die hebben toch echt geen menselijk zangonderricht gehad of maken gebruik van door mensen ontwikkelde toonladders. Ze luisteren naar zichzelf en corrigeren zichzelf zo mogelijk.
Bij Wikipedia over de "koekoek": http://nl.wikipedia.org/wiki/Koekoek_%28vogel%29
"In de vlucht zingt de koekoek lager en ook de interval is dan kleiner omdat het door de vlieginspanning te vermoeiend is de hoge noot te treffen. Zodra de vogel gaat zitten zingt hij eerst een tijdje vals en corrigeert dan geleidelijk de toonhoogte van de hogere noot. De toonhoogte tussen de twee noten varieert tussen minder dan een kleine terts tot bijna een kwart."

Dat jij niet muziekaal bent, jammer. Maar ach, je zult beslist weer andere capaciteiten hebben die een ander weer niet heeft. :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers

JBD
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JBD » wo feb 10 2010 6:55 am

Léon,

Het is onbescheiden, maar nu ben ik zo verschrikkelijk nieuwsgierig naar je studierichting :)

george013

Bericht door george013 » wo feb 10 2010 8:56 am

Leon,
Je vergeet de Arabieren als een groep mensen die van links naar rechts schrijven, een handjevol Israeliers en de Japanners. Zwart Afrika kende niet eens een geschreven schrift.
Dat een groot deel van de wereld van links naar rechts schrijft komt niet voort uit een innerlijke of biologische drang, maar uit het koloniale verleden van de Europese landen die het Latijnse schrift al dan niet vrijwillig hebben verspreid.
En dat we een beweging op de foto prettiger vinden als deze van links naar rechts gaat, komt voort uit onze konditionering.
Dat we van rechts naar links schrijven zou ook te maken kunnen hebben met het feit dat de oude Grieken en Romeinen rechtshandig waren en sport een belangrijk deel van hun opvoeding. De rechterhand wordt gebruikt voor het werk. Van links naar rechts schrijvend blijf je zien wat je schrijft doch ook de houding van het schrijfgerei is natuurlijker: zodanig dat je punt niet in het papier prikt. Trek maar een lijn van links naar rechts en dan eentje van rechts naar links. We corrigeren de stand van de pen. Linkshandigen doen dat ook door hun hand boven het geschrevene te houden.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 10 2010 11:37 am

Ach, dat ik een aantal bevolkingsgroepen niet benoem, daar gaat het helemaal niet om.
Schrift is al duizenden jaren oud. Bevolkingsgroepen hebben zich over de aarde verspreid.
De essentie is dat het schrift voortkomt uit natuurlijk handelen, waarbij met de kleine verschillen binnen de verschillende bevolkingsgroepen zich eigen ontwikkelingen en denkpatronen hebben ontwikkeld, wat de basis is voor verschillend geschreven talen.

Je geeft nota bene zelf verklaringen waarom we we van links naar rechts schrijven, als voorbeeld met Romeinen die rechtshandig zijn. Waarom is het merendeel van de mensen rechtshandig? Dat is de essentie waar het om gaat. Dat is basis waarom een bepaald schrijfpatroon is ontwikkeld. Niet andersom, we gaan zomaar wat schrijven, en daaruit volgt dat we rechtshandig zijn geworden. Het is altijd de natuurlijke basis waaruit het schrijven zich heeft ontwikkeld.

En bij Chinezen? Nu wil ik niet beweren dat Chinezen niet rechtshandig zijn (ik weet het niet). Maar de filosofie van de Chinese taal is duidelijk vanuit een heel ander gegeven ontwikkeld dan de Westerse taal. Maar ook die taal komt voort uit een bepaald natuurlijk gegeven. Maar vanuit een heel ander natuurlijk gegeven dan vanuit het Westerse natuurlijke gegeven.
En waarom uit een ander natuurlijk gegeven dan in het westen? Omdat hun denkpatronen zich kennelijk op een net wat ander vlak hebben ontwikkeld dan het Westerse denkpatroon en daarbij andere prioriteiten in de taal tot uiting komen.
Meditatie is ook iets wat uit dat net iets andere denkpatroon voortkomt. Dat zijn van oorsprong typisch Oosterse aangelegenheden, niet Westers.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 10 2010 11:55 am

Blacksheep schreef:Léon,
Het is onbescheiden, maar nu ben ik zo verschrikkelijk nieuwsgierig naar je studierichting :)
Werktuigbouwkunde (MTS), Academie voor Industriële Vormgeving Ehv. (AIVE) ) wat tegenwoordig de "Design Academy Ehv." heet, van daaruit tussendoor overgestapt naar Kunstacademie St. Joost Breda waar ik fotografie heb gedaan.
(Allemaal al lang geleden hoor).

JBD
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JBD » wo feb 10 2010 2:53 pm

Werktuigbouwkunde (MTS), Academie voor Industriële Vormgeving Ehv. (AIVE) ) wat tegenwoordig de "Design Academy Ehv." heet, van daaruit tussendoor overgestapt naar Kunstacademie St. Joost Breda waar ik fotografie heb gedaan.
(Allemaal al lang geleden hoor).
Aha, vandaar!! :D Maar ik vind het niet alleen leuk deze discussie; het is ook heel leerzaam!

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”