PocketWizard FlexTT5 and MiniTT1

Discussies over flitsers
Plaats reactie
ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

PocketWizard FlexTT5 and MiniTT1

Bericht door ALE » di feb 17 2009 5:35 pm

FYI

De bekende fabrikant PocketWizard heeft de FlexTT5 en MiniTT1 op de markt gebracht. Met deze mini apparaatjes ben je instaat je flitser(s) radiografisch over grote afstand aan te sturen met behoud van TTL technologie. Ook zij zijn nu volledig State of the Art en kunnen de concurrentie aan met RadioPopper die reeds langere tijd radiografisch TTL besturing aanboden.

Voor de Nikon flitsers moet je helaas nog even geduld hebben tot Q2-09 en voorlopig alleen beschikbaar voor de USA en Canada.

Afbeelding Afbeelding

Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: PocketWizard FlexTT5 and MiniTT1

Bericht door Skippy » di feb 17 2009 5:59 pm

Arthur kun je uitleggen wat het nut van ttl is bij op afstand aansturen? De hoeveelheid flitslicht word toch niet aangepast naar gelang de afstand tussen zender en ontvanger?

yoyo

Bericht door yoyo » di feb 17 2009 6:03 pm

Skippy schreef:Arthur kun je uitleggen wat het nut van ttl is bij op afstand aansturen? De hoeveelheid flitslicht word toch niet aangepast naar gelang de afstand tussen zender en ontvanger?
Ook op afstand moet de belichting goed zijn door de lens gemeten. Remote flash werkt zo al bij Nikon. Het alternatief is volledig handmatig werken.
Wat PocketWizard toevoegd is dat de aansturing radiografisch is en niet via IR. IR is onbetrouwbaar in een zonnige omgeving en als er objecten tussen de receiver en tranceiver in staan. Ook het bereik is beperkt.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » di feb 17 2009 8:44 pm

Skippy schreef:Arthur kun je uitleggen wat het nut van ttl is bij op afstand aansturen? De hoeveelheid flitslicht word toch niet aangepast naar gelang de afstand tussen zender en ontvanger?
Ik moet me nog verder inlezen Skip maar dit is hetgeen ik ervan begrepen heb. Bij Nikon zijn de belichtingmeters van de camera en flits gescheiden. De FlexTT5 of MiniTT1 worden door de camera gezien alszijnde een SB-TTL flitser die op de hotshoe zit. Radiografisch communiceren beide apparaten met elkaar (PW met SB) om zodoende de hoeveelheid licht die afgegeven moet worden te "bespreken". De hoeveelheid licht die afgegeven moet worden wordt dus wel degelijk aangepast naar mate de afstand vergroot wordt. In feite doen deze jongens exact hetzelfde als de Nikon SU-800 alleen die heeft de beperkingen van infra-rood communicatie. En dat een SU-800 goed werkt kan ik uit eigen ervaring melden.

Ik zoek nog wel wat meer uit, de info komt nu langzamerhand los.
Wordt vervolgd,

ALE
Laatst gewijzigd door ALE op di feb 17 2009 10:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » di feb 17 2009 9:58 pm

Dank je Arthur voor je toelichting! Ik ben zelf niet zo'n flitser maar de techniek heeft mijn interesse.

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » wo feb 10 2010 2:39 pm

Ik ben mij al een tijdje aan het verdiepen in de planeet van Neil van Niekerk, hij schrijft hier http://www.planetneil.com/tangents/2009 ... 1-flextt5/ over de PW Mini TT1 en de FlexTT5.

Uit zijn artikel blijkt dat de nieuwe ontvangers het radiosignaal niet goed doorkrijgen omdat hij werkt met een speedlight in een softbox. Het signaal is dan zodanig afgezwakt dat de lichtmeter in de camera het nauwelijks nog opmerkt en daardoor de slave niet afgaat. Hij blijft nog werken met de oude Plus II receivers totdat er een nieuwe upgrade komt.

Vanaf toen was het stil... ?

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » wo feb 10 2010 6:41 pm

Hele goede website Ome Jan!! Ook Neil's boek kan ik van harte aanbevelen. Dat met die radio signalen lees ik toch anders:

"This is most likely not specifically a PocketWizard problem, but a limitation of the TTL metering technology. The camera needs to see the pre-flash to calculate the exposure, and with the softbox (with the additional baffle), the preflash might very well be too faint to register by the camera’s metering."

Een kennis van mij heeft deze PW TT voor Canon. Je kan ze in een doos stoppen en die flitsers doen het nog. Maar het TTL blijkt dan niet goed te werken omdat de camera de voorflitsen niet kan meten voor de juiste belichting (logisch met dit extreme voorbeeld). Er zijn al diverse firmware updates geweest. Ik moet zeggen, dit systeem werkt subliem, ook i.c.m. softboxen. Heb geen ervaring als de flitser te ver van de camera afstaat of de meting dan de mist ingaat. Als Neil dat schrijft heb ik geen enkele twijfel dat dit waar is.

Misschien dat dit kwartaal de Nikon FlexTT5 en MiniTT1 uitkomt, bijna een jaar later dan geplant.
Let's wait and see

ALE

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » do feb 11 2010 3:56 pm

Inderdaad ALE, ik heb zijn 'tangents' blog van A-Z doorgelezen en ben nu bezig om zijn oneperfectmoment-site ook zo door te graven.Zijn stijl en manier van werken spreekt mij erg aan.
(PS ik heb zijn boek ook, twee zelfs, gewoon stom 1 teveel besteld, dus als je nog iemand weet... :wink: )

Wat betreft de PW, ik had het idd verkeerd begrepen. Het is dus een beperking dat de pre-flash die in het voorbeeld van Neil teveel wordt afgezwakt door het gebruik van een softbox zodat de camera deze niet meer ziet, en dus geen flits geeft. Omdat de TTL gegevens in deze pre-flash niet 'terugkomen' van het onderwerp kan de camera de TTL gegevens niet berekenen en zal de flitser niet afgaan.

Het lijkt me wel gaaf werken dat TTL off-camera, ook omdat je dan niet meer aan de instellingen van de flitser zelf hoeft te zitten en flitssterkte en compensatie via de camera kunt regelen net als bij CLS.

Je hebt het over dit kwartaal dat de Nikon versie uitkomt, maar als ik bij Konijn kijk, staan de Nikon-versie TT1 en TT5 gewoon in de shop hoor !?!?

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do feb 11 2010 4:32 pm

Ome Jan schreef:Het lijkt me wel gaaf werken dat TTL off-camera, ook omdat je dan niet meer aan de instellingen van de flitser zelf hoeft te zitten en flitssterkte en compensatie via de camera kunt regelen net als bij CLS.
Dat kun je ook met je D300 indien je die als commander laat werken. Ik heb hier getracht een en ander uit te leggen.
Ome Jan schreef:Je hebt het over dit kwartaal dat de Nikon versie uitkomt, maar als ik bij Konijn kijk, staan de Nikon-versie TT1 en TT5 gewoon in de shop hoor !?!?
Ik schreef misschien. Maar het is onmogelijk dat Konijnenberg deze kan leveren, kijk maar eens naar de omschrijving, daar hebben ze het weer over Canon. Dit is gewoon een voorintekening.

Citaat uit de december 2009 product nieuwsbrief van PocketWizard:
"We have made substantial progress on the Nikon ControlTL system and the Nikon versions of the MiniTT1 and FlexTT5. The industrial design, circuit board, and hardware engineering is complete. The remaining development activities are focused on firmware.

We are planning several rounds of beta releases over the next few months while we continue to program our ControlTL system for Nikon’s camera and flash operating systems. Firmware development and testing is a very complex process of mapping ControlTL’s advanced functionality to the millions of potential combinations of Nikon camera and flash interactions.

Reflecting lessons learned over the past year, we expect the beta period to be longer for Nikon products. This will assure the best possible results.
We know that many of you are eagerly awaiting these products and share our goal of producing a great first product release. We will continue to publish product updates to you on a regular basis as it"

Groet,

ALE

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”