Enige twijfel tussen de D300s en de D700

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Tom
Forumlid
Forumlid

Re: Enige twijfel tussen de D300s en de D700

Bericht door Tom » do feb 11 2010 5:11 pm

flitslicht schreef: van PhotoZoom een beetje veranderd. Ik krijg nu dit terug. Wel ongelooflijk wat dat programma kan. De letters in de opgeschaalde versie lijken zelfs scherper, maar het detail is minder.
Dat is niet zo ongelofelijk hoor, dat kan Photoshop ook. USM. ;)

flitslicht

Bericht door flitslicht » do feb 11 2010 6:01 pm

Tom schreef:
flitslicht schreef: van PhotoZoom een beetje veranderd. Ik krijg nu dit terug. Wel ongelooflijk wat dat programma kan. De letters in de opgeschaalde versie lijken zelfs scherper, maar het detail is minder.
Ze doen dat niet met USM. Op beide beelden heb ik, nadat ik het vergrote beeld op 12MP had uitgesneden, dezelfde hoeveelheid USM toegepast in drie stappen. Als PhotoZoom er al eerder een behoorlijke hoeveelheid USM op had toegepast zou je dat zeker kunnen zien door de toegenomen hoeveelheid halo's.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do feb 11 2010 6:40 pm

flitslicht schreef:Op beide beelden heb ik, nadat ik het vergrote beeld op 12MP had uitgesneden, dezelfde hoeveelheid USM toegepast in drie stappen. Als PhotoZoom er al eerder een behoorlijke hoeveelheid USM op had toegepast zou je dat zeker kunnen zien door de toegenomen hoeveelheid halo's.
Waarom doe je dat in drie stappen? Krijg jij dan geen halo's? :huh: :huh: :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

flitslicht

Bericht door flitslicht » do feb 11 2010 7:05 pm

Patrick schreef: Waarom doe je dat in drie stappen? Krijg jij dan geen halo's? :huh: :huh: :huh:
Zie jij halo's dan? Ik doe dat in drie stappen met verschillende radius/amount om de verschillende beeldelementen zo goed mogelijk uit te laten komen. Je moet dat natuurlijk wel voorzichtig doen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do feb 11 2010 8:07 pm

Tom schreef:
Nee, dat is te simpel verklaard. Naast verscherping wat ook in PhotoZoom een van de opties is, maakt het programma gebruik van algoritmen die niet in Photoshop gebruikt worden. Het uiteindelijke resultaat in opschalen is door die unieke algoritmen naar mijn ervaring beter dan van welk ander programma.

In Photoshop is "bicubic" het beste algoritme wat gekozen kan worden. In PhotoZoom kun je een vergelijking maken van wat Photoshop ervan maakt, omdat naast de hun ontworpen algoritmes ook de standaard algoritmen als bicubic te kiezen zijn. Het verschil is gewoon te zien. Verder zijn er nogal wat instelmogelijkheden om de uitgave naar het soort onderwerp en de eigen voorkeuren aan te passen.
Het kost in het begin best nogal wat uittesten, en te ervaren wat elke setting voor effect heeft op een beeld. Door telkens slechts één setting extreem te verstellen en de anderen minimaal te houden, kun je het karakter van elke bewerking/setting leren kennen. Met dat inzicht kom je uiteindelijk makkelijker tot de beste setting voor elk gereedschap om tot het meest optimale resultaat te komen. De waarden van die settings kunnen verschillend zijn voor beeld wat met hoge of lage ISO is opgenomen. Standaard als basis reeds veel of weinig verscherping had. Het soort onderwerp; veel strakke grafische elementen (zoals tekst) of juist niet.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”