weet het niet meer!! wordt gek van mezelf...

Discussies over macro/micro objectieven
JeanOfArse

weet het niet meer!! wordt gek van mezelf...

Bericht door JeanOfArse » do feb 11 2010 7:58 am

hallo allemaal, ik ben een nog te beginnen beginneling :oops: en ik zit te denken aan een D90 of D300 te kopen. Een tijd geleden heb ik Thomas Marent gecontacteerd betreft zijn mening over macro fotografie en materiaal.

natuurlijk is hij een profesional dus zijn brede kennis en veldkennis is subliem. maar ik wil ook zulke mooie foto's met de tijd gaan maken.

hij vertelde dat ik het 'beste' een full frame kon kopen met de 105mm macro van Nikon. vraag 1: is het 'echt' nodig om een full frame camera te kopen dan bv een D90 om hele mooie macro foto's van bv spinnen, insecten, andere kleine dieren en planten te kunnen schieten? en hij vertelde dat een stabilisatie niet perse nodig is in de lens. en qua autofocus is het beter om die in de lens te hebben dan in de camera body zelf (sneller).

ik wil het liefst niet 'te veel' geld uitgeven aan een leuke set (body+macro+tele). ca 1000-1500 euro. de full frame camera's zijn erg prijzig helaas. wil het liefst een nikon lens zelf ..ik weet het allemaal echt niet meer. al die informatie op internet, meningen van mensen...

in de meeste fotozaken heb ik het idee dat ze maar wat proberen aan te smeren. ben in al heel wat zaken geweest en qua prijzen liggen ze stukken hoger dan 'internet prijzen' wat vanzelfsprekend is natuurlijk. maar goe..

D90 lijkt me hele mooie camera om mee te beginnen. D300 moet weer iets beter zijn heb ik vernomen maar ook duurder. tweedehands misschien een optie?? alhoewel ik heel voorzichtig daarmee ben. gaat om honderden euros en denk dak beter een nieuwe kan kopen en iets meer uitgeven dan een tweedehandse en niet weet hoe de staat ervan is. hoe kun je die clicks testen? bedoel te zeggen dat heel wat mensen zeggen dat ze bv 30000 clicks hebben gemaakt en misschien zijn het er wel veeeeel meer?? en wat zegt dat priecies? thanx

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: weet het niet meer!! wordt gek van mezelf...

Bericht door a90 » do feb 11 2010 8:20 am

Hoeveel foto's heb je in 2009 gemaakt en met welke camera (om even een idee te krijgen wat nu de situatie is)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Daniël

Bericht door Daniël » do feb 11 2010 9:05 am

Zo een flink verhaaltje.

Tuurlijk probeert een fotowinkel verkoper je een FX camera aan te smeren. En eerlijk is eerlijk, het zijn mooie machines. Maar wat je zegt zijn ze vrij prijzig.

Objectief, een SWM objectief is inderdaad veel sneller scherp stellen. Absoluut en je kan er niks anders van maken.
Maar met een 105 macro objectief macro foto's maken wordt aangeraden om met de hand scherp te stellen (gelezen in meerdere topics op NCN forum).
Alle spiegelreflex camera's hebben een interne scherpstel motor (m.u.v. D40(x), D60, D3000, D5000).
De software en hardware is vrijwel hetzelfde als de D300. Er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Je moet gewoon je ingeving volgen hierin.
D90+macro is al rond € 1288,-
D300s+macro is rond de € 1871,-

Als ik jou was zou ik gewoon voor de D90 met objectief gaan. Prima combinatie waar je jaren mee vooruit kan gaan.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » do feb 11 2010 9:44 am

Of je kijkt HIER eens naar. Camera is niet van nieuw te onderscheiden, scheelt toch heel veel geld t.o.v. nieuw EN je houdt nog geld over voor een goed objectief. Stuur hem een PB zou ik zo eens zeggen.
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do feb 11 2010 11:05 am

D90 met een goede macrolens en je kan de hele macrowereld aan. Fullframe is leuk, maar echt niet nodig voor macrofotografie. Eerder onhandig juist, vanwege de nog grotere scherptediepte.

Goede en populaire macro-objectieven:

Nikon 60mm AFS
Nikon 105mm AFS VR
Sigma 70mm (scherp !!, maar wellicht wat "kort" voor veel macrowerk)
Sigma 105mm
Sigma 150mm
Tamron 90mm

Eigenlijk zijn er geen slechte objectieven meer bij de bekende merken. Ook de Tokina 100mm is prima, en ik vergeet er vast nog wel een paar.

Dus wat mij betreft D90, en de rest van je budget opmaken aan een goed macro-objectief. Uiteindelijk is de laatste de bepalende factor.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

amstel
Forumlid
Forumlid

Bericht door amstel » do feb 11 2010 12:40 pm

Eigenlijk zijn er slechte objectieven meer bij de bekende merken. Ook de Tokina 100mm is prima, en ik vergeet er vast nog wel een paar.
volgens mij is het woordje geen vergeten.
als je veel insecten wil platen ,zou ik zeker de sigma 150 mm overwegen, kun je iets verder bij het onderwerp weg blijven.

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » do feb 11 2010 1:08 pm

amstel schreef: als je veel insecten wil platen ,zou ik zeker de sigma 150 mm overwegen, kun je iets verder bij het onderwerp weg blijven.
Zelf doe ik dat met 105mm op DX. Bedenk wel dat hoe verder je weg bent des te kleiner diafragma je moet kiezen.
Mijn afweging was destijds de 105 Nikkor of 150 Sigma. Na een week de Sigma op proef heb ik de 105mm opgehaald.
Never en nooit spijt van gehad :!:
Ik denk dat je naar een grote gerenommeerde fotozaak moet gaan en daar de verschillen eens moet uitproberen.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Kroontje

Bericht door Kroontje » do feb 11 2010 3:15 pm

Hallo
Als ik hier op dit forum zie wat er met een D90 gemaakt wordt aan macro foto's zeg ik daar U tegen :wink:

Zelf heb ik de 105mm van Nikon nog niet, maar gaat er komen.
En de D90 is een prima bodie waar geld over blijft voor een goed opjectief. Of de D300 die te koop wordt aangeboden, en waar al een link naar
toe is gegeven :wink:

Kroontje

JeanOfArse

Bericht door JeanOfArse » vr feb 12 2010 11:05 pm

bedankt allemaal voor uwe reacties. Een leuk bod ja maar ik ga toch voor een nieuwe body. Waarschijnlijk de D90 om kosten te besparen. ik zit zelf te denken aan de 105mm Nikon. Iedereen is vol lof erover en 'schijnt de beste' te zijn momenteel??!!

Ik zit wel leuk te praten over lenzen, mm's endergelijke maar weet nog niet half hoe of wat.

ik weet wel zo ongeveer 'wat ik wil' en wat ik ermee wil gaan doen.

hoe goed is de body D90 en de lenzen (macro en telelens) beschermd tegen regenachtig weer? of dauw? kan ik met regenachtig weer foto's gaan schieten buiten? of in de tropen? woestijn?

en wat vinden jullie forumbezoekers van 'tweedehands aanbiedingen? zouden jullie ook liever een nieuwe kopen ivm garantie enzo? en hoe kan men 'achterhalen' hoeveel clicks er gemaakt zijn met het aantal dat men beweert te hebben gemaakt?

(sorry mods, misschien off topic)

wilm10

Bericht door wilm10 » vr feb 12 2010 11:18 pm

persoonlijk zou ik ook niet snel een body 2dehands kopen omdat er vanalles mis kan zijn wat je op het eerste oog niet ziet. Glas heb ik al wel regelmatig 2dehands gekocht.

Electronica en water gaan niet samen. Volgens mij is de d90 niet regenbestendig. Als je dit wilt gaan doen zou een d300 een veel betere keus zijn. Of de 105 nikon redelijk water bestendig is weet ik niet.

Het aantal kliks kan je achterhalen met bepaalde software. Google er maar eens op kom je vanalles tegen.

Groet,

Wilm

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 12 2010 11:31 pm

JeanOfArse schreef:en wat vinden jullie forumbezoekers van 'tweedehands aanbiedingen? zouden jullie ook liever een nieuwe kopen ivm garantie enzo? en hoe kan men 'achterhalen' hoeveel clicks er gemaakt zijn met het aantal dat men beweert te hebben gemaakt?

(sorry mods, misschien off topic)
Je weet het nog steeds niet, en wordt blijkbaar nog steeds gek van jezelf. Dan lijkt mij dit nog steeds on-topic. Het is ook je eigen draadje, dus dan kan er wat meer wat dat betreft (niet dat we hier extreem streng zijn volgens mij).

Even terug naar je vraag. Als je iets tweedehands koopt, dan zit daar natuurlijk wel een zeker risico aan, maar overschat dat niet. Ik heb heel veel van mijn fotospullen tweedehands gekocht. Ik haal de spullen altijd zelf op. Alleen het zien van hoe en waar iemand woont vertelt al een heel verhaal. En laten we ook niet vergeten dat het gewoon veel geld kan schelen. Daar doe je het tenslotte voor. En als je iemand vindt die netjes is geweest met z'n dure spullen, en dat zijn de meeste mensen wel, dan vallen de risico's te overzien.

De D90 is een prachtige camera, die best wat hebben kan. Deze camera mist natuurlijk wel wat van de stevigheid en weerbestendigheid die je in de hogere series krijgt. Hoe belangrijk dat voor je is, moet je natuurlijk zelf bepalen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marti58
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

ik mis wat ..

Bericht door Marti58 » za feb 20 2010 12:19 pm

naast de camera en lens is er een andere factor die belangrijk is voor goede macro's ...namelijk licht.

je kunt met elke camera zelfs en point en shoot goede macro's/closeups maken.

dit bovenstaande in acht nemend is de water dichtheid niet zo belangrijk het beste licht en de insecten vind je over het algemeen toch vanaf de lente tot en met de herfst.
* living in harmony with nature and other beings...will create a better world for all * marti58 -2006

JeanOfArse

Bericht door JeanOfArse » do feb 25 2010 11:52 pm

bedankt allen voor uwe reacties.

bij de ringfoto.nl hebben ze momenteel een paar aanbiedingen. de nikon D5000 en D3000 met korting. ben aan het lezen wat de werkelijke verschillen zijn met bv de nikon D80-D90... :frown:

ik vind zonder dat ze een filmfunctie op de camera hebben gezet...als ik wil gaan filmen koop ik wel een goede videocam. hadden ze beter 'de investering' ergens anders op kunnen doen vind ik persoonlijk. overbodig iets!! En daar betaald de consument wel voor.

iemand ervaring met de D3000-D5000 en de D80-D90? wat vond u de werkelijke verschillen? volgens mijn hebben de de 105mm macro lens van Nikon nu in de aanbieding van rond de 600-700 euro naar rond de 450 euro..

kan iemand z'n/ haar mening eens geven over de aanbiedingen van de Nikon's in de ringfoto krant? ervaringen met deze winkel bv? de body's met de lenzen / prijs-kwaliteit?

ik ken mezelf best wel goed mag ik zeggen..enne ik ben zo bang dat ik een camera ga kiezen (body zonder lens of met) en dat ik na 2-3 jaar al een nieuwe wil gaan kopen. als het al niet eerder is??? gezien datgene wat ik ermee wil gaan doen ....

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 26 2010 1:17 am

JeanOfArse schreef:ik vind zonder dat ze een filmfunctie op de camera hebben gezet...als ik wil gaan filmen koop ik wel een goede videocam. hadden ze beter 'de investering' ergens anders op kunnen doen vind ik persoonlijk. overbodig iets!! En daar betaald de consument wel voor.
Daar betaal je niets extra voor hoor. Ze laten het hooguit weg om het als verkoopargument te dienen. Maar het hoort er tegenwoordig gewoon bij. Ik denk niet dat er nog veel camera's uitkomen zonder. Daarnaast heeft Nikon niet echt bespaart op functionaliteit of kwaliteit. Een D5000 heeft bijvoorbeeld (vrijdel?) dezelfde sensor als een D300s!
JeanOfArse schreef:ik ken mezelf best wel goed mag ik zeggen..enne ik ben zo bang dat ik een camera ga kiezen (body zonder lens of met) en dat ik na 2-3 jaar al een nieuwe wil gaan kopen. als het al niet eerder is??? gezien datgene wat ik ermee wil gaan doen ....
Koop dan minimaal een D90. Die gaat langer mee als je later dingen bijkoopt dan de D3000/D5000. Het is gewoon nog "meer" camera...

JeanOfArse

Bericht door JeanOfArse » vr feb 26 2010 6:01 am

bedankt patrick...dat had ik ook in gedachten eigenlijk..liefst (als het financieel kan) dan wil ik de D300 of zelfs de D700. maar ja...centjes he.
zeg, is dat een goede deal?? bij fotoring vakwinkel hebben ze volgens mijn de 105mm macro van Nikon aanbieding van 700 naar 450 ofzoiets.

ik wil sowieso een 'top' lens voor macrofoto's te schieten...zat zelfs te denken, om kosten te besparen, een Sigma of ander merk te kopen dan Nikon maar heb 'gehoord' van veel mensen dat de 105mm macro van Nikon toch wel de beste is verkrijgbaar.

ik zou natuurlijk ook de macro kunnen kopen en dan een 'goedkopere' Sigma of welk merk telelens erbij kopen (tot 400mm ofzo). Gelezen is dat ik een maximale vergroting moet kopen van 3x, klopt dit? dus zeg maar 200-400mm??

wil bv sporten en wilde dieren haarscherp kunnen fotografere...of mensen 'observeren' (zat te denken om eigen bedrijfje op te zetten van mensen die mijn in kunnen huren om hun partner ofzo te bespioneren of ze vreemdgaan ofzo hehheeh)

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”