Nikon software versie voor Linux

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Nikon software versie voor Linux

Bericht door Patrick » ma feb 15 2010 1:26 pm

ReneG schreef:Je kunt natuurlijk ook nog op Linux gaan werken, maar voor veel mensen is dat geen optie. :)
Voor veel ook wel. Het is dat mijn fotobewerkingsactiviteiten niet goed lukken onder Linux, anders zou ik het zo doen. Dus Nikon, wanneer komen Nikon Transfer, Nikon View NX en Nikon Capture NX 2 uit voor Linux? :mryellow:

Ik start het in ieder geval standaard op als ik niet foto's ga bewerken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

peterpj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: welke virusscanner/firewall/ouderlijk toezicht ?

Bericht door peterpj » ma feb 15 2010 1:43 pm

<Dus Nikon, wanneer komen Nikon Transfer, Nikon View NX en Nikon Capture NX 2 uit voor Linux? >
Nooit, Er is geen markt voor. En ze werken met Microsoft compilers dus dan moeten ze alles converteren in Linux.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Nikon software versie voor Linux

Bericht door Patrick » ma feb 15 2010 2:04 pm

Even uit een ander draadje gevist; het was wat erg off-topic...

Microsoft compilers? Ook onder MacOS? Vast niet. En MacOS lijkt trouwens een heel stuk meer op Linux dan op Windows, dus ik zie wat dat betreft niet zo'n groot probleem.

Dat er geen markt voor is, dat is helaas wel zo natuurlijk. Wie weet komt dat nog eens. Dus: allemaal iets als Ubuntu installeren en Nikon gaan vragen om ondersteuning! :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door hans1956 » ma feb 15 2010 5:21 pm

Patrick schreef:Even uit een ander draadje gevist; het was wat erg off-topic...

Microsoft compilers? Ook onder MacOS? Vast niet. En MacOS lijkt trouwens een heel stuk meer op Linux dan op Windows, dus ik zie wat dat betreft niet zo'n groot probleem.

Dat er geen markt voor is, dat is helaas wel zo natuurlijk. Wie weet komt dat nog eens. Dus: allemaal iets als Ubuntu installeren en Nikon gaan vragen om ondersteuning! :mryellow:
Ik ga met je mee Patrick. Heb hier een oude pc op Ubuntu lopen. Gaat uitstekend.
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma feb 15 2010 5:43 pm

Patrick schreef:
ReneG schreef:Je kunt natuurlijk ook nog op Linux gaan werken, maar voor veel mensen is dat geen optie. :)
Voor veel ook wel. Het is dat mijn fotobewerkingsactiviteiten niet goed lukken onder Linux, anders zou ik het zo doen.
Dat is precies wat ik bedoelde; Voor veel mensen is het geen optie, omdat ze allemaal wel iets hebben wat er niet op werkt. Voor jou (en mij) vanwege de fotobewerking. Voor mij ook vanwege speciale software voor archery. Voor de ander niet vanwege beperkte ondersteuning voor games, voor nr. 3 niet omdat hij voor zijn werk met Visual Studio werkt, voor nr. 4 niet omdat.... etc etc.

Ik draai linux op mijn server, maar voor een aantal desktop toepassingen kan ik er niets mee (ook niet met mac). Het bestaat niet voor die platformen. En ja uiteraard kan je dan met Virtual Machines gaan werken, maar dat is vaak toch veel meer werk dan simpelweg terugvallen op het platform waar wel alles wel en dat is Windows. Als je dat leuk vind is dat aardig, maar als je er geen verstand van hebt of geen tijd hebt is dat ook geen optie.

Zolang de producenten van veelgebruikte software (en dat varieert van fotobewerkingsprogramma's tot software om je telefoon, PDA of navigatie te update, tot serieuze games) alleen maar Windows blijven ondersteunen, zal het ook het de-facto eerste keus platform blijven voor de gemiddelde consument. En zolang de meeste mensen Windows blijven gebruiken, zullen software producenten geen grote investeringen doen in andere platformen (want het kost vaak veel geld om extra platformen te ondersteunen)... Kortom: Kip <-> Ei
Spul waarmee je foto's maakt...

becat
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door becat » do mei 06 2010 3:44 pm

Er is wel wat software die overweg kan met het raw formaat van Nikon zodat je b.v. met the Gimp/digikam of f-spot kunt werken.

Kroontje

Bericht door Kroontje » do mei 06 2010 6:37 pm

Ik ga met je mee Patrick. Heb hier een oude pc op Ubuntu lopen. Gaat uitstekend.
werkt ook op nieuwe compies.
becat schreef:Er is wel wat software die overweg kan met het raw formaat van Nikon zodat je b.v. met the Gimp/digikam of f-spot kunt werken.
Mag ik daar http://www.rawtherapee.com/ aan toe voegen :wink:
Niks mis mee. En dan in combinatie met Gimp.
Ik zou ook zeggen Gewoon doen :mrgreen:

Zou Nikon Transfer, Nikon View NX werken onder Wine :?: Ik ga het toch eens proberen..
En anders onder de VirtualBox :wink:

Groet Kroontje

warp

Bericht door warp » wo aug 11 2010 12:20 am

Tijdens de vakantie ben ik in Belgie voor € 10,= Nikon Capture 4 machtig geworden.
Draait prima onder Ubuntu (9.10)
Nu nog de "Capture Control" werkend krijgen met mijn D200 welke volgens instructie op PTP protocol ingesteld moet zijn.
De camera/drive is gewoon leesbaar edoch de camera wordt niet herkend door "CC"
Jammer, omdat Capture 4 niets meer en wel minder doet dan b.v. The Gimp.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo aug 11 2010 1:38 am

warp schreef:Jammer, omdat Capture 4 niets meer en wel minder doet dan b.v. The Gimp.
Beetje vreemde vergelijking. Capture is een heel ander programma. The Gimp is meer een soort Photoshop, Capture lijkt meer op Lightroom, maar dan met minder bibliotheekfunctionaliteiten.

Hoe heb je het draaiend gekregen. Wine of zo?

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo aug 11 2010 10:03 am

Hallo
Hoe heb je het draaiend gekregen. Wine of zo?
Ben ook wel benieuwd :wink:
Onder Wine krijg ik de ViewNX niet aan het draaien (ubuntu 10.04)
Dit even terzijde.

Kroontje

guillaume65
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door guillaume65 » wo aug 11 2010 10:30 am

Hej,

je zou ook eens moeten kijken naar darktable een open source lightroom variant. Ziet er volgens mij veelbelovend uit. http://darktable.sourceforge.net/index.shtml
Het ondersteunt voor een aantal camera typen ook tethering.

Voor een introductie moet je deze video eens bekijken: http://blog.pcode.nl/2010/07/15/darktab ... creencast/

Nu ik toch reclame aan het maken ben, als je GIMP onder de knie wilt krijgen, moet je zeker eens rondkijken op http://www.meetthegimp.org

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo aug 11 2010 10:39 am

Hallo

Ik daar eens goed naar kijken.

Voor Gimp kijk altijd even hier http://www.dutchgimpers.nl/

Groet Kroontje

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo aug 11 2010 10:58 am

Hallo
je zou ook eens moeten kijken naar darktable een open source lightroom variant. Ziet er volgens mij veelbelovend uit. http://darktable.sourceforge.net/index.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Het ondersteunt voor een aantal camera typen ook tethering.
Heb ik nu draaien op 10.04.
Ziet er goed uit :wink: Gaat het eens uit proberen.

Kroontje

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”