Wat is dit nou weer??

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Wat is dit nou weer??

Bericht door ReneG » zo feb 21 2010 8:57 pm

Kan iemand het effect op deze foto verklaren? (De vreemde waas achteraan de pijlen?). Even voorop gesteld, dit is geen beste foto (ik was wat aan het experimenteren ) maar dit heb ik nog nooit eerder gezien, ook niet als ik dicht op een onderwerp stond.... Gemaakt met de 35mm f/1.8 op een D90. EXIF, zie foto. Eén andere foto heeft het ook, de rest niet... :?:

Afbeelding
Spul waarmee je foto's maakt...

whvg
Clublid
Clublid

Re: Wat is dit nou weer??

Bericht door whvg » zo feb 21 2010 9:12 pm

Volgens de exif info is het diafragma 3.5 en dan heb je een redelijk geringe scherptediepte. Lijkt mij normaal als je op het gele gedeelte hebt scherpgesteld.
D40 met 18-55 kitlens, D80, 55-200 VR, Metz 48 AF-1, Manfrotto 479-4b monopod en een Nikon fototas.

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo feb 21 2010 9:14 pm

whvg schreef:Volgens de exif info is het diafragma 3.5 en dan heb je een redelijk geringe scherptediepte. Lijkt mij normaal als je op het gele gedeelte hebt scherpgesteld.
Ik wou het net schrijven, maar je was me al voor :wink:

Kroontje

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » zo feb 21 2010 9:28 pm

Ik was inderdaad aan het spelen met scherptediepte, ik stond er dicht op en had verwacht dat de pijlen achteraan (zeer) onscherp zouden zijn...

Ik had alleen die 'waas' (net alsof er een soort hittewaas hing) niet verwacht. Nooit geweten dat dat normaal was... :? :wink:
Laatst gewijzigd door ReneG op zo feb 21 2010 11:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo feb 21 2010 9:35 pm

Ik vind het ook een lelijke vorm van onscherpte.
Dat "hittewaas" lijkt mij, als digitale leek, wel artefacten? Vooral bij die veertjes aan de zwarte pijl. Is dit een uitsnede van een wellicht oververscherpte foto?
EMdeKlerk

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » zo feb 21 2010 9:44 pm

emdeklerk schreef:Ik vind het ook een lelijke vorm van onscherpte.
Dat "hittewaas" lijkt mij, als digitale leek, wel artefacten? Vooral bij die veertjes aan de zwarte pijl. Is dit een uitsnede van een wellicht oververscherpte foto?
EMdeKlerk
Het ziet er ook vreemd uit. Het vreemde is dat de andere foto's het niet hebben. Dit is uiteraard een resize, maar het origineel op vol formaat heeft exact hetzelfde fenomeen (met en zonder de standaard verscherping die ik normaal toepas). Ik heb dit ook nog nooit eerder gezien.Hier nog een soortgelijke foto, waarbij het probleem zich niet voordoet. Dit is de onscherpte die ik had verwacht...

Afbeelding

PS: Overigens jammer van die serie, hij is naar mijn zin mislukt. Scherptediepte verkeerd ingeschat en ik heb nog steeds moeite om dat goed te beoordelen op het scherm van de camera. Het goede nieuws is wel dat er nu dus nog een mobieltje aan moet geloven... :D 8)

terts

Bericht door terts » zo feb 21 2010 11:30 pm

De bekende samenloop van omstandigheden.
In dit geval had je het effect niet gehad zonder de achtergrond van kops karton. Als je goed kijkt zie je in dat 'hittewaas' de gaten en gaatjes in het karton vervormd terug. Die vervorming is het gevolg van de onscherpte; de lichtgolven blijven niet netjes gebundeld, maar worden uit elkaar getrokken en samengedrukt, en vormen zo een interferentiepatroon dat toevallig op hittewaas lijkt.
Dat is zichtbaar op de tweede foto: bij de verst naar 'links' uitstekende pijl doet het effect zich ook voor, zij het heel minimaal. De andere pijlen vallen tegen elkaar of tegen een strakke(re) achtergrond weg.
Jammer van dat mobieltje?

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » zo feb 21 2010 11:44 pm

terts schreef:De bekende samenloop van omstandigheden.
In dit geval had je het effect niet gehad zonder de achtergrond van kops karton. Als je goed kijkt zie je in dat 'hittewaas' de gaten en gaatjes in het karton vervormd terug. Die vervorming is het gevolg van de onscherpte; de lichtgolven blijven niet netjes gebundeld, maar worden uit elkaar getrokken en samengedrukt, en vormen zo een interferentiepatroon dat toevallig op hittewaas lijkt.
Dat is zichtbaar op de tweede foto: bij de verst naar 'links' uitstekende pijl doet het effect zich ook voor, zij het heel minimaal. De andere pijlen vallen tegen elkaar of tegen een strakke(re) achtergrond weg.
Jammer van dat mobieltje?
Bedankt voor de uitleg, weer iets geleerd. :D

Wat betreft het mobieltje geen zorgen, we hebben er nog meer. Net als CD's, knuffelbeesten etc. :D

terts

Bericht door terts » di feb 23 2010 9:47 pm

ReneG schreef:
terts schreef: Bedankt voor de uitleg, weer iets geleerd. :D
Wat betreft het mobieltje geen zorgen, we hebben er nog meer. Net als CD's, knuffelbeesten etc. :D
Vergat nog te melden dat dit effect verwant is aan moiré (zie internet...). In deze vorm had ik interferentie overigens niet eerder gezien, dus een primeur heb je volgens mij wel.
Ook niet jammer dat er nu GEEN mobieltje meer aan hoeft te geloven? ;-)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”