Ik wou het net schrijven, maar je was me al voorwhvg schreef:Volgens de exif info is het diafragma 3.5 en dan heb je een redelijk geringe scherptediepte. Lijkt mij normaal als je op het gele gedeelte hebt scherpgesteld.
Het ziet er ook vreemd uit. Het vreemde is dat de andere foto's het niet hebben. Dit is uiteraard een resize, maar het origineel op vol formaat heeft exact hetzelfde fenomeen (met en zonder de standaard verscherping die ik normaal toepas). Ik heb dit ook nog nooit eerder gezien.Hier nog een soortgelijke foto, waarbij het probleem zich niet voordoet. Dit is de onscherpte die ik had verwacht...emdeklerk schreef:Ik vind het ook een lelijke vorm van onscherpte.
Dat "hittewaas" lijkt mij, als digitale leek, wel artefacten? Vooral bij die veertjes aan de zwarte pijl. Is dit een uitsnede van een wellicht oververscherpte foto?
EMdeKlerk
Bedankt voor de uitleg, weer iets geleerd.terts schreef:De bekende samenloop van omstandigheden.
In dit geval had je het effect niet gehad zonder de achtergrond van kops karton. Als je goed kijkt zie je in dat 'hittewaas' de gaten en gaatjes in het karton vervormd terug. Die vervorming is het gevolg van de onscherpte; de lichtgolven blijven niet netjes gebundeld, maar worden uit elkaar getrokken en samengedrukt, en vormen zo een interferentiepatroon dat toevallig op hittewaas lijkt.
Dat is zichtbaar op de tweede foto: bij de verst naar 'links' uitstekende pijl doet het effect zich ook voor, zij het heel minimaal. De andere pijlen vallen tegen elkaar of tegen een strakke(re) achtergrond weg.
Jammer van dat mobieltje?
Vergat nog te melden dat dit effect verwant is aan moiré (zie internet...). In deze vorm had ik interferentie overigens niet eerder gezien, dus een primeur heb je volgens mij wel.ReneG schreef:terts schreef: Bedankt voor de uitleg, weer iets geleerd.![]()
Wat betreft het mobieltje geen zorgen, we hebben er nog meer. Net als CD's, knuffelbeesten etc.